Näkökulma

"Sovitan kivijalassa, ostan verkosta" voi romahduttaa lempikauppasi

"Sovitan kivijalassa, ostan verkosta" voi romahduttaa lempikauppasi

Yrittäjä Andreas Ögård muistuttaa, että kivijalkakauppa elää palvelusta, kohtaamisista ja asiakkaista.
Teksti Andreas Ögård
Share

3.6.2025

Share

Vastuullisuus on muutakin kuin materiaalivalintoja ja pesuvälejä – se on myös tekoja sen puolesta, millaista kauppaa haluamme tukea. Kivijalkakaupat eivät ole sovituskoppeja verkkokaupoille, vaan elinvoiman, palvelun ja työn lähteitä. Reilu kuluttaminen on osa kestävää tulevaisuutta. Aiheesta kirjoittaa yrittäjä Andreas Ögård.


Vastuullisuudesta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan – eikä syyttä. Kuluttajina meitä kannustetaan valitsemaan laadukkaita materiaaleja, pidentämään vaatteiden elinkaarta ja harkitsemaan ostoksiamme tarkemmin. Mutta vastuullisuus on muutakin kuin vaatteiden pesuvälin pidentämistä. Se on myös valintoja siitä, millaista liiketoimintaa haluamme tukea ja minkälaisen kaupan tulevaisuuden mahdollistamme.

Viime aikoina on mediassa nostettu esiin kuluttajakäyttäytymisen ilmiö, jossa vaatteita sovitetaan kivijalkakaupassa, mutta ostetaan verkosta. Tämä saatetaan esittää fiksuna tai jopa vastuullisena tapana kuluttaa. Todellisuudessa kyse on kuitenkin toimintatavasta, joka nakertaa kivijalkakaupan elinvoimaa.

Kivijalkakaupat eivät ole sovituskoppeja verkkokaupoille. Ne ovat asiantuntevia, palvelevia yrityksiä, jotka tarjoavat työtä, maksavat veroja ja ylläpitävät elinvoimaa keskustoissa. Kun kuluttajia kehotetaan käyttämään näiden yritysten palvelua ilman aikomustakaan ostaa, heikennetään suoraan niiden elinkelpoisuutta. Lopulta vaarassa ei ole vain yksittäinen liike, vaan koko kaupunkikeskustan monimuotoisuus ja vetovoima.

Vastuullisuus ulottuu siis myös kaupankäynnin reiluuteen ja kumppanuuteen. Aidosti vastuullinen kuluttaja tunnistaa, että kivijalkakauppa elää palvelusta, kohtaamisista ja asiakkaista. Jos se menettää näistä yhdenkin, ei kohta ole enää paikkaa, jossa sovittaa, inspiroitua tai keskustella asiantuntevan myyjän kanssa.

Rakennetaan yhdessä kestävämpää muodin tulevaisuutta – reilulla ja kunnioittavalla tavalla.

Kirjoittaja Andreas Ögård on yrittäjä, Fashion Finlandin puheenjohtaja, Suomen Yrittäjien hallitusjäsen ja Erikoiskaupan liiton pitkäaikainen hallitusjäsen.