Kun juhla kohtaa kiertotalouden


Meillä juhlitaan tänä keväänä ylioppilasta. Valkoinen lakki, suuri ilo – ja tietenkin juhlat, joihin kuuluu myös vaatteet, tarjoilut ja kukkaloisto. Kun oma lapsi saavuttaa merkityksellisen virstanpylvään, tekee mieli tehdä juhlista täydelliset. Mutta täydellinen ei tarkoita tänä päivänä itselleni ylenpalttista, vaan harkittua.
Juhliin valmistautuessamme olemme käyneet läpi omat ja tyttäreni vaatekaapit. Annoin hyväkuntoisten ja kauniiden, mutta tarpeettomien juhlamekkojen jatkaa matkaansa uuden omistajan luo laittamalla ne kiertoon verkossa.
Samalla ostin tyttärelleni uuden juhlamekon kivijalkaliikkeestä. Ajattoman vaihtoehdon, jolle löytynee käyttöä muissakin hetkissä ja joka voi vielä joskus kenties ilahduttaa seuraavaakin käyttäjää.
Kulutus muuttuu – ja kauppa sen mukana
Tällaisissa hetkissä konkretisoituu myös kuluttamisen muutos. Laatu korvaa määrän. Kierrätys ei ole vaihtoehto vaan osa arkea. Uutta ostetaan, kun se on perusteltua – ja vanhalle etsitään uusi käyttäjä.
Hienoa on myös se, miten nykyään on niin monia tapoja tehdä fiksuja valintoja. Eikä pelkästään pakon edessä, vaan aidosti halusta kuluttaa kestävästi. Nuoret aikuiset eivät suinkaan ensimmäisenä ryntää ostamaan uutta, vaan kartoittavat vaihtoehtoja: lainaavat, ostavat käytettynä tai panostavat laatuun. Myös sosiaalisen median vaikuttajilla on tässä oma roolinsa – yhä useampi heistä nostaa esiin harkittuja valintoja, second hand -löytöjä tai vastuullisesti tuotettuja tuotteita. Kun esimerkit muuttuvat, muuttuvat usein myös ostotavat.
Kauppa elää tätä muutosta mukana. Erikoiskaupat tarjoavat palvelua, elämyksellisyyttä ja vaihtoehtoja, joita asiakas arvostaa. Myös kaupan toimintamallit muuttuvat. Pääosin uutta tavaraa myyvät liikkeet ottavat valikoimiinsa käytettyjä tuotteita, kuten omia merkkejään tai esimerkiksi leasing-sopimuksen päätyttyä palautuneita tuotteita. Optikkoliikkeistä voi nykyään ostaa huollettuja, aiemmin käytössä olleita kehyksiä. Toisaalta verkkopalvelut, kuten käytettyjen vaatteiden ja tavaroiden myyntialustat, tukevat kiertotaloutta ja luovat uutta elämää tavaroille, joista olemme itse valmiita luopumaan.
Ylioppilasjuhlat symboloivat uuden alkua. Ne ovat portti aikuisuuteen, mutta myös muistutus siitä, miten tärkeää on tehdä valintoja – sekä elämässä että kuluttamisessa. Harkinta ei vähennä juhlan arvoa. Päinvastoin: kun jokainen ostos tuntuu oikealta, juhla tuntuu entistäkin merkityksellisemmältä.
Toivon, että tietoinen ostaminen muotoutuu meille kaikille tavalliseksi tavaksi kuluttaa. Että pysähtyisimme useammin miettimään, mitä oikeasti tarvitsemme, mistä tavara tulee ja kuinka kauan se kestää. Hyvä ostos palvelee paitsi meitä itseämme myös toimivaa taloutta. Tärkeintä on, että valitsemme omien arvojemme mukaisesti, niin arjessa kuin juhlassa.
Ihanaa juhlakevättä kaikille valmistuville ja heidän läheisilleen!
Kirjoittaja on viestinnän moniottelija ja Erikoiskaupan liiton viestintäasiantuntija, joka työskentelee kolmen eri toimialan viestinnän parissa. Häntä innostavat viestinnän monipuoliset mahdollisuudet – ja sanat, jotka selkeyttävät, sykähdyttävät tai saavat aikaan toimintaa. Vapaa-ajallaan hän nauttii palstaviljelystä, kahvakuulailusta, kulttuuririennoista ja ennen kaikkea hyvästä ruoasta sekä ajasta perheen ja ystävien kanssa.