Erikoiskaupan trendikartta päivittyi – mukana uudet teknologia- vastuullisuus- ja työelämäilmiöt


30.4.2025
Erikoiskaupan muutosvoimia tarkasteleva trendikartta on päivitetty. Tekoälyn tukemaan ennakointityöhön perustuva kartta tarjoaa visuaalisen ja helposti lähestyttävän tavan ymmärtää toimintaympäristön kehityssuuntia – ja nyt se on jälleen ajantasaisempi kuin koskaan.
Erikoiskaupan trendikartta tarkastelee alan tulevaisuuden muutosvoimia vuoteen 2030 asti. Tarkasteltavia osa-alueita on viisi: tekoäly ja digitalisaatio, EU-regulaatio, kuluttamisen muuttuminen, vastuullisuus sekä henkilöstön saatavuus ja osaaminen. Tuore päivitys tuo trendikartalle useita uusia, ajankohtaisia ilmiöitä ja trendejä eri osa-alueilta:
Tekoälyn ja digitalisaation alle on lisätty hyperpersonoitu asiakaskokemus, autonomiset verkkokaupat ja ostokokemus sekä automaattiset kivijalkakaupat ja robotiikka. Nämä kuvaavat, kuinka teknologia muovaa asiakaskokemusta ja kaupankäynnin rakenteita.
- EU-regulaation osalta kartalle on nostettu EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus sekä tekoälyasetus, jotka ohjaavat sekä vastuullisuusratkaisuja että teknologian käyttöä kaupankäynnissä.
- Kuluttamisen muuttuminen saa uutta syvyyttä ilmiöistä kuten monikanavainen kauppa, väestöilmiöt, ostovoima ja kaupunkikeskustojen kehitys, jotka vaikuttavat merkittävästi kuluttajakäyttäytymiseen ja ostamisen konteksteihin.
- Vastuullisuuden alle on lisätty second hand -markkinat, joiden kasvu muuttaa perinteistä kulutusta ja luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia erikoiskaupalle.
- Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen teemassa tuodaan nyt esiin myös työvoimapula ja rekrytointihaasteet sekä tekoälyn ja automaation vaikutus työtehtäviin. Näiden ilmiöiden nähdään haastavan alaa uudistamaan työvoimaratkaisujaan.
Trendikarttalle on tunnistettu 32 keskeisintä trendiä tai ilmiötä, joiden nähdään vaikuttavan erikoiskaupan tulevaisuuteen.
Jokainen trendi- tai ilmiökuvaus sisältää tiivistetyn analyysin, keskeiset mahdollisuudet ja riskit sekä linkkejä aiheeseen liittyvään ajankohtaiseen uutisointiin.
”Trendikartta ei ole pelkkä katsaus tulevaisuuteen, vaan konkreettinen työväline, joka auttaa yrityksiä valmistautumaan ja tekemään kestävämpiä valintoja niin liiketoiminnan kehittämisessä kuin henkilöstöstrategioissakin. Samalla alan ennakointityö tukee laajemminkin varautumaan työelämän, kulutuksen ja sääntelyn muuttuviin tarpeisiin”, kuvailee Erikoiskaupan liiton ennakointityöstä vastaava Taija Lintumäki.