Erikoiskauppa kasvussa pitkästä aikaa – onko käänne kestävällä pohjalla?


28.5.2025
Vuoden ensimmäinen neljännes tarjosi plusmerkkisiä kasvulukuja useammalla erikoiskaupan toimialalla. Veronkevennykset ja koronlasku vahvistanee käyttötavaroiden kysyntää myös jatkossa.
Erikoiskaupan liiton tilastopalvelu ennakoi liikevaihdon kasvua koko vuodelle 2025. Ennakoitu kasvu on kuitenkin ennusteen mukaan jäämässä vajaaseen prosenttiin. Vuoden ensimmäisinä kuukausina kasvu oli tätä reippaampaa, mikä tarkoittaa sitä, että kasvu on ennusteen mukaan heikentymässä loppuvuoden aikana.
Pitkään alamaissa ollut kuluttajien luottamus on edelleen alhaisella tasolla. Luottamusindikaattori näytti -7,39 huhtikuussa. Kuluttajien luottamus on ollut alhaalla kevään 2022 jälkeen. Erityisesti kuluttajat ovat huolissaan koko maan taloudesta. Heikko työllisyyskehitys vaikuttaa negatiivisesti myös odotuksiin kotitalouksien omasta taloudesta.
Kuluttajien luottamus ja ostovoima ovat kuitenkin vahvistumassa, mikä tarkoittaa kulutuskysynnän vahvistumista myös käyttötavarapuolella. Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen näkee monia kulutuskysyntää vahvistavia seikkoja.
”Hallituksen päättämät veronkevennykset parantavat ostovoimaa. Korkojen lasku ja asuntomarkkinoiden varovainen piristyminen ovat niin ikään positiivisia signaaleja, jotka vaikuttavat laajasti erikoiskaupan eri toimialoilla”, arvioi Pöllänen.
Erikoiskaupan toimialoissa hajontaa
Vuonna 2024 kodintekniikan ja elektroniikan osalta myyntiä kasvattivat eniten kuvauslaitteisto (+1,9 %) ja pienet kodinkoneet (+0,2 %). Eniten laskua oli kodin tietotekniikassa (-8 %). Ala päätyi kokonaisuudessaan -3,7 prosentin myynninlaskuun. Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla nähtiin kuitenkin jo hyvää kasvua. Myynnin kasvuun vaikutti erityisesti televisioiden kysynnän selkeä kasvu HD-lähetysten siirtymän vauhdittamana. Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n toukokuussa julkaisemien kvartaalitilastojen mukaan myös kodinkoneiden ja älypuhelimien myynti kasvoi alkuvuonna.
Optisella alalla kasvu on ollut pidempi trendi. Ala onkin kulkenut vastavirtaan ja liikevaihto on kasvanut selvästi viime vuosina. Alaa edustava Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry raportoi alan yritysten liikevaihdon kasvaneen vuonna 2024 6,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suurin osa alan liikevaihdosta kertyy optisen alan vähittäiskaupasta (71,4 %), tukkukaupan osuus oli 17,6 prosenttia ja silmälääkäripalveluiden 11 prosenttia.
Rauta- ja sisustuskauppa on erityisen suhdanneherkkä. Asuntomarkkinoiden ja rakentamisen hiipuminen ovat näkyneet selvästi alalla viimeisten vuosien aikana. Rauta- ja sisustuskaupan alalla 2024 oli murroksen vuosi. Alkuvuonna koettiin suuria laskuja, mutta viimeinen kvartaali osoitti laskun taittuneen. Vuosi päätyi Rauta- ja sisustuskauppayhdistys RASI ry:n toimialatilaston mukaan -4,5 prosenttiin. Nyt myynti on kuitenkin kääntynyt pohjalukemista selkeään kasvuun. RASI ry kertoi huhtikuussa rautakaupan parantuneesta myynnistä alkuvuoden aikana. Yhdistyksen tilaston mukaan vuoden 2025 ensimmäisen kvartaalin myynti kasvoi 8,0 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.
Viime vuonna kirjakaupassa nähtiin piristymisen merkkejä ja erityisesti joulukauppa sujui positiivisissa merkeissä. Kirjakauppaliiton mukaan suurimpien kirjakauppojen yleisen kirjallisuuden myynti pysyi vuotta 2023 vastaavalla tasolla. Vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä yleisen kirjallisuuden myynti laski -4,4, prosenttia. Eniten laskua oli tietokirjoissa (-16,4 %) sekä lasten- ja nuortenkirjoissa (-7,8 %). Positiivista myynninkehitystä nähtiin kaunokirjallisuuden (+1,7 %) ja ulkomaisten kirjojen (+5,7 %) osalta.
Taantumasta sai osumaa myös muoti- ja urheilukauppa. Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan tekstiilien, vaatteiden, kenkien, laukkujen ja urheiluvälineiden kulutus laski viime vuonna yhteensä 288 miljoonaa euroa. Muotikauppa päätyi noin 3,24 miljardiin euroon (laskua 118 milj. €) ja urheilukauppa noin 1,314 miljardiin euroon (laskua 167 milj. €). Hallituksen päätös poistaa työsuhdepyörien veroetu, tulee vaikuttamaan negatiivisesti urheilukauppaan. Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan päätös oli huonosti perusteltu.
Terveystuotekaupassa näkyi ihmisten kiinnostus oman terveyden ja hyvinvoinnin vaalimiseen. Tämä trendi on pysynyt vahvana jo pidempään. Vuonna 2024 terveyskaupassa noin puolet kuukausista olivat positiivia, vaikka koko vuosi oli lopulta lievästi miinusmerkkinen (-1,9 %). Vuosi 2025 lähti käyntiin pienellä miinuksella, mutta odotukset kuluneesta vuodesta ovat luottavaisemmat. Yleisesti voi todeta, että EU:n sääntelyn vaikutuksia seurataan terveyskaupassa tarkasti. Alan haasteet ovat pitkälti samat kuin muussakin erikoiskaupassa: epävarmuus, hajanainen lainsäädäntö ja kuluttajien varovaisuus.