Uutinen

Kodinkonekaupassa laatu ratkaisee – erikoismyymälät ylivoimaisesti suosituimpia ostospaikkoja kodinkoneille ja elektroniikalle

Kodinkonekaupassa laatu ratkaisee – erikoismyymälät ylivoimaisesti suosituimpia ostospaikkoja kodinkoneille ja elektroniikalle

Laatu ja hinta ovat tärkeimmät kriteerit kodintekniikan ostopäätöksen yhteydessä.
Teksti Markus Kalmi
Share

9.12.2025

Share

Laadun merkitys korostuu kodinkoneiden ja elektroniikan hankinnoissa tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan. Ikääntyneet kuluttajat suosivat erikoismyymälöitä kodintekniikan ostopaikkana.


Elektroniikan ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry tutki yhdessä Erikoiskaupan liitto ETU ry:n kanssa poikkeuksellisen laajasti 55 vuotta täyttäneiden suomalaisten ostotottumuksia ja asenteita kuluttamiseen. Tutkimuksen toteutti tutkimuslaitos Verian.

Tutkimuksen mukaan laadun merkitys korostuu kodinkoneiden ja elektroniikan ostopäätöksen yhteydessä. Tutkimukseen vastanneista yli 40 prosenttia kertoi laadun kaikkein tärkeimmäksi perusteeksi ostopäätökselle , silloin kun hankintalistalla ovat kodinkoneet ja elektroniikka. Tulos erottui selkeästi muista tuoteryhmistä. Myös hintaa pidettiin tärkeänä perusteena kodinkoneiden ja elektroniikan ostospäätöksessä.

ETKO ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen pitää tutkimuksen tuloksia positiivisina.

”Hienoa, että laatu ja sen ohella myös käyttöominaisuudet ovat nousseet vahvimmiksi ostovalintaan vaikuttaviksi tekijöiksi, sillä kodinkoneet ovat pitkäikäisiä hankintoja, jotka palvelevat käyttäjiään useita vuosia. Laatuun panostaminen edistää myös kiertotalouden tavoitteita”, Luukkainen kommentoi.

Kuva 1: Kodinkoneiden ja elektroniikan ostospäätöksessä hinta ja erityisesti laatu ratkaisevat muita tuoteryhmiä enemmän.

Erikoismyymälät tärkein ostopaikka

Moniin muihin tuoteryhmiin nähden erikoisliikkeiden asema on vahva kodinkonekaupassa. Yli 55-vuotiaista suomalaisista jopa 75 prosenttia kertoo ensisijaisesti ostavansa kodinkoneita ja elektroniikkaa alan erikoismyymälästä. Seuraavaksi suosituimmat ostopaikat olivat hypermarketit, verkkokaupat ja halpakaupat.

”Kivijalkakaupan asema on edelleen vahva, sillä tuotteen konkreettinen näkeminen ja kokeileminen ovat tärkeitä kodintekniikkahankinnoissa. Lisäksi tämä osoittaa, että asiakkaat arvostavat henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua”, Luukkainen toteaa.

Kiinalaiset verkkokaupat vielä kaukana takamatkalla

Kuluttajatutkimuksen verkkokauppaa koskevaan kysymykseen vastanneista selkeä enemmistö kertoi ostavansa kodinkoneita ja elektroniikkaa kotimaisista verkkokaupoista. Lähes 75 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä Suomessa toimivia erikoiskaupan verkkokauppoja. Vain reilu kuusi prosenttia yli 55-vuotiaista kuluttajista kertoi hankkivansa kodinkoneita ja elektroniikkaa kiinalaisista verkkokaupoista.

”Suomessa erikoiskaupat toimivat tiukan lainsäädännön ja kuluttajansuojan piirissä. Kun ostaa niiden verkkokaupoista, tietää tuotteen olevan testattu ja EU-vaatimusten mukainen. Lisäksi palautus- ja takuukäytännöt ovat selkeät. Kiinalaisista verkkokaupoista ostettaessa näistä ei ole mitään varmuutta”, muistuttaa Luukkainen.

Tutkimustulosten mukaan sukupuolten välillä on selkeä ero verkkokauppaostosten suhteen. Naiset käyttävät lähes pelkästään kotimaisia verkkokauppoja. Miehille ostospaikkoihin kuuluvat myös ulkomaiset verkkokaupat ja miehistä lähes 10 prosenttia kertoi ostaneensa elektroniikkaa kiinalaisista verkkokaupoista.


Kuva 2: Kotimaiset verkkokaupat ovat selkeästi suosituin vaihtoehto yli 55-vuotiaiden parissa.

Erikoiskaupan liitto ETU ry tutki yhdessäjäsenyhdistystensäkanssa poikkeuksellisen laajasti suomalaisten 55 vuotta täyttäneiden käsityksiä itsestään kuluttajina. Nuorimmat vastaajat olivat 55-vuotiaita, vanhimmat yli 90-vuotiaita. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, jonka paneelikyselyyn vastasi internetissä heinä-, elo- ja syyskuussa yhteensä 3824 kohderyhmään kuulunutta. Vastaavana tuottajana toimi Mikko Hormio.

Tutkimusraportti: Ikääntyneiden ostopolut, Erikoiskauppa tutkimus 2025