Yli 55-vuotiaat suomalaiset panostavat näkemiseen liittyviin tuotteisiin ja palveluihin – laatu ja asiantuntijuus tärkeämpiä kuin brändi
6.11.2025
Yli 55-vuotiaat suomalaiset huolehtivat näöstään säännöllisesti – he käyttävät näkemiseen liittyviin tuotteisiin ja palveluihin paitsi aikaa myös rahaa. Erikoiskauppa 2025 -tutkimuksen mukaan näkemisen tuotteet ja palvelut ovat lähes viimeisiä, joista ollaan valmiita tinkimään, vaikka hintataso nousisi.
Tutkimuksen mukaan yli 55-vuotiaiden, jotka ovat joskus ostaneet näkemiseen liittyviä tuotteita tai palveluita, keskimääräinen kulutus viimeisen vuoden aikana oli 280 euroa. Naisten kulutus (338 €) oli selvästi suurempaa kuin miesten (220 €).
“On kiinnostavaa, että ikä ja eläkkeellä olo näyttävät lisäävän näkemisen tuotteisiin ja palveluihin käytettävää rahamäärää. Saattaa olla, että myös laittoman pitkät hoitojonot näkyvät tässä – eläkeläiset valitsevat yksityisen kaihikirurgian julkisen sijaan, mikä selittäisi ostoksen arvon nousua”, kertoo Näkeminen ja silmäterveys Näe ry:n toimitusjohtaja Panu Tast yhdistyksen tiedotteessa.
Näkemisen tuotteista ja palveluista ei tingitä – rahan käyttö pysyy ennallaan
Kun vastaajilta kysyttiin, miten heidän rahan käyttönsä näkemisen tuotteisiin muuttuu seuraavan vuoden aikana, 68 % arvioi sen pysyvän ennallaan, 17 % uskoi kasvua ja vain 11 % vähenemistä.
“Rahan käytön alan tuotteisiin ja palveluihin uskotaan säilyvän vähintään ennallaan myös tulevaisuudessa. Tämä kertoo näkemisen tuotteiden ja palveluiden koetusta tärkeydestä arjessa ja hyvinvoinnissa”, Tast toteaa ja jatkaa:
“Näkemisen tuotteiden ostamista ollaan valmiita vähentämään ruoan hankinnan jälkeen kaikkein vähiten, vaikka hintataso nousisi.”
Silmälasit suosituin ostos – optikkoliikkeet hallitsevat markkinaa
Lähes kaksi kolmesta yli 55-vuotiaasta hankkii näkemisen tuotteita vähintään 2–3 vuoden välein. Viimeisen vuoden yleisimmät ostokset olivat silmälasit (66 %), näönhuollon palvelut (45 %) ja aurinkolasit (25 %).
Ostopaikkana optikkoliikkeet ovat selvästi suosituin vaihtoehto – 86 % vastaajista asioi erikoisliikkeessä, kun taas lääkäriasemilla asioi 9 % ja verkkokaupassa vain 4 %.
“Tulokset osoittavat, että yli 55-vuotiaat luottavat edelleen alan ammattilaisiin. Optikkoliikkeen vahva asema kertoo, että henkilökohtainen palvelu ja asiantuntijan rooli ovat ratkaisevia – verkkokauppa ei vielä vastaa näihin tarpeisiin”, Tast sanoo.
Laatu ja istuvuus ratkaisevat – brändi jää taka-alalle
Ostopäätökseen vaikuttavimpia tekijöitä olivat istuvuus ja mitoitus (ka 4,55), laatu (4,42), käytännöllisyys (4,36) ja hinta (4,17). Brändin merkitys jäi vähäiseksi.
Eläkeläisille erityisen tärkeää on myös tuttu myymälä – 12 % mainitsi sen tärkeimmäksi tekijäksi, kun muiden yli 55-vuotiaiden osuus oli 5 %.
“Näkemisen tuotteissa tärkeintä ei ole logo, vaan laatu, istuvuus ja käytännöllisyys. Monille eläkeläisille tuttu myymälä ja sen luotettavuus merkitsevät enemmän kuin mikään brändi”, Tast kiteyttää.
Erikoiskauppa 2025 -ostopolkututkimuksen tiivistelmä
Erikoiskaupan liitto ETU ry tutki yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa poikkeuksellisen laajasti suomalaisten 55 vuotta täyttäneiden käsityksiä itsestään kuluttajina. Nuorimmat vastaajat olivat 55-vuotiaita, vanhimmat yli 90-vuotiaita. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, jonka paneelikyselyyn vastasi internetissä heinä-, elo- ja syyskuussa yhteensä 3824 kohderyhmään kuulunutta. Näkemiseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden vastaajia tutkimuksessa on 848. Tulokset on vakioitu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan