Erikoiskauppojen joulusesonki on käynnistymässä positiivissa merkeissä – Kiinakaupan kasvu herättää vakavia huolia tuoteturvallisuudesta ja kilpailuasetelman reiluudesta
20.11.2025
Black Fridayn käynnistämä joulukauppa on erikoiskaupassa merkittävä sesonki ja joulukauteen lähdetään varovaisen toiveikkain mielin. Samalla kiinalaisten verkkokauppa-alustojen nopea kasvu kiristää kilpailua ja lisää kuluttajien turvallisuusriskejä.
Erikoiskaupan tilanne on tänä vuonna ollut haastava korkean kustannustason, ostovoiman heikentymisen ja kulutuksen varovaisuuden vuoksi. Merkkejä tilanteen elpymisestä on ja monilla aloilla joulukauppaa odotetaankin varovaisen positiivisesti.
Erikoiskaupan liiton, Kaupan liiton ja Digital Commerce Finlandin marraskuussa julkaiseman Verkkokauppapulssin mukaan verkkomyynnin kasvuodotukset ovat vahvistuneet – nyt jo 41 prosenttia verkkokauppiaista odottaa yli 10 prosentin kasvua lähikuukausien aikana.
“Verkkokauppiaiden kasvuodotukset luovat uskoa tulevaisuuteen. Suuntaus näkyy erityisesti muodin, sisustuksen ja urheilun tuotteissa. Tässä markkinatilanteessa joulukaupan merkitys vielä korostuu entisestään, koska sen onnistuminen vaikuttaa yritysten kykyyn investoida ja palkata ensi vuonna”, Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Jenni Homer toteaa.
Kiinakauppa kasvun tyrehdyttäjänä?
Samaan aikaan kuluttajien kiihtyvä siirtyminen kiinalaisille verkkokauppa-alustoille ravistelee erikoiskauppaa.
Kiinalaiset verkkokauppa-alustat myyvät tuotteita usein houkuttelevan matalalla hinnalla. Ne eivät nykyään maksa tulleja pienten, eli alle 150 euron tilausten osalta. Ongelmana on usein myös puutteet EU:n vaatimusten mukaisessa tuoteturvallisuudessa. Muita hintaeroa selittäviä tekijöitä ovat muun muassa, että nämä verkkokauppiaat eivät osallistu jätehuoltokustannuksiin, postimaksut ovat kompensoituja, kuluttajansuojasääntely puuttuu ja lisäksi kotimaisilla toimijoilla on erilaisia raportointi- ja tarkastusvelvollisuuksia.
”Meillä on käsissämme ilmiö, jossa suomalaiset yritykset toimivat reilun kilpailun pelisäännöillä, mutta markkinoille tulee toimijoita, joille samat säännöt eivät näytä pätevän. Tämä vääristää kilpailua ja uhkaa Suomessa toimivia yrityksiä”, sanoo Homer.
”Turvallinen valinta on ostaa Suomessa toimivalta erikoiskaupalta – kivijalasta tai verkkokaupasta. Se tukee yrityksiä, työllisyyttä ja varmistaa, että tuote on turvallinen ja vastuullisesti markkinoitu”, Homer jatkaa.
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen muistuttaa, että Suomessa toimivat yritykset toimivat tiukan lainsäädännön ja kuluttajansuojan piirissä.
”Kun ostaa Suomessa toimivilta erikoiskaupoilta, tietää tuotteen olevan testattu ja EU-vaatimusten mukainen. Lisäksi palautus- ja takuukäytännöt ovat selkeät. Kiinalaisilta verkkokauppapaikoilta ostettaessa näistä ei valitettavasti ole mitään varmuutta”, Luukkainen sanoo.
Kuluttaja kantaa turvallisuusriskin itse
Tullin ja markkinavalvonnan tekemät tarkastukset ovat osoittaneet, että kiinalaisten verkkokauppa-alustojen tuotteissa on toistuvasti ollut puutteita esimerkiksi sähkölaitteiden paloturvallisuudessa, lasten tuotteiden kemikaaliturvallisuudessa sekä CE-merkinnöissä. Kun kuluttaja tilaa tuotteita EU:n ulkopuolelta, niiden turvallisuutta ei valvota viranomaisten puolelta järjestelmällisesti. Siksi ostaja kantaa itse mahdolliset riskit.
”Kuluttaja ei aina tiedosta, että osa näistä tuotteista ei koskaan täyttäisi EU:n turvallisuusvaatimuksia. Tämä tarkoittaa, että tuote voi olla vaarallinen, vaikka se näyttäisi tavalliselta tai toimivalta. Näin joulukaupan kiihtyessä pohtisin, haluanko ottaa riskin, että antamani lahja onkin saajan terveydelle haitallinen”, Homer huomauttaa.