Uutinen

Kotimainen verkkokauppa piristyy joulun lähestyessä – kolmannella vuosineljänneksellä kasvua lähes 7 prosenttia

Kotimainen verkkokauppa piristyy joulun lähestyessä – kolmannella vuosineljänneksellä kasvua lähes 7 prosenttia

Teksti Erikoiskaupan liitto ETU
Share

11.11.2025

Share

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä lähes 7 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, vaikka myynti ei kasvanut edellisestä neljänneksestä. Joulun lähestyessä verkkokauppiaiden odotukset kotimaisen online-myynnin kasvusta vahvistuvat.


Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi heinä-syyskuussa lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta online-myynti edellisestä vuosineljänneksestä ei kuitenkaan kasvanut. Turbulenssi geopolitiikassa on heikentänyt varsinkin Yhdysvaltain markkinoille myyvien verkkokauppiaiden odotuksia rajat ylittävän myynnin kasvusta. Joulun lähestyessä verkkokauppiaat odottavat entistä vahvemmin kotimaisen online-kaupan kasvua.

Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Edun ja Kaupan liiton tuoreimman Verkkokauppapulssin* mukaan Suomessa toimiva verkkokauppa kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Samaan aikaan koko vähittäiskaupan myynti kasvoi Tilastokeskuksen mukaan 1,8 prosenttia ja erikoiskaupan myynti 0,5 prosenttia. Edelliseen vuosineljännekseen verrattuna verkkokaupan myynti pysyi ennallaan.

Vuoden edetessä verkkokauppiaiden odotukset rajat ylittävästä verkkomyynnistä ovat kehittyneet ristiriitaisesti. Toisaalta odotukset nopeasta, yli kymmenen prosentin vuosikasvusta ulkomaan online-myynnissä ovat jopa hieman vahvistuneet edellisten Verkkokauppapulssien yrityskyselyistä. Toisaalta myös niiden yritysten osuus, joilla ei ole kasvuodotuksia lainkaan, on kasvanut. Varsinkin Yhdysvaltain markkinoille myyneet verkkokaupat kokevat lähitulevaisuuden erittäin haastavana. Hieman yli puolet suomalaisista verkkokaupoista myy myös ulkomaille.

”Vaikka geopoliittinen turbulenssi luo epävarmuutta koko verkkokauppakenttään, varsinkin muodin ja sisustuksen eri alojen sekä kosmetiikan verkkokaupat odottavat vahvaa kasvua rajat ylittävässä online-myynnissä. Näiden alojen brändit uskovat selvästi tuotteidensa laatuun ja kansainväliseen vetovoimaan”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa Verkkokauppapulssin tuloksia.

Kiinalaisen verkkokaupan hintakilpailu hämärtää mielikuvia hinnoista

Kotimaan markkinoilla nopeaa, yli 10 prosentin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle odottaa nyt runsaat 38 prosenttia verkkokaupoista, kun elokuussa osuus oli vajaat 36 prosenttia. Vaikka verkkokauppiaiden usko kasvun vauhdittumiseen on vahvistunut kevään ja kesän aikana, Suomen taloudellinen tila ja kuluttajien heikko luottamus nähdään yhä suurimmiksi online-kaupan kasvun esteiksi. Moni kotimainen verkkokauppa kokee myös, että riittämättömät markkinointiresurssit sekä korkeat kuljetus- ja rahtikustannukset hidastavat myynnin kasvua niin kotimaassa kuin ulkomaillekin.

”Verkkokaupoilla on myös iso huoli siitä, että ulkomaiset halpabrändit ja kiinalainen halpakauppa muuttavat kuluttajien mielikuvia hinnoista epärealistisiksi”, Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström kuvaa verkkokauppojen haasteita.

Verkkokauppiaiden odotukset vahvistuvat joulusesongin lähestyessä

Joulun lähestyessä verkkomyynnin kasvuodotukset kotimaassa seuraavalle kolmelle kuukaudelle ovat vahvistuneet loppukesästä. Nyt nopeaa, yli 10 prosentin online-myynnin kasvua lähikuukausina odottaa 41 prosenttia verkkokauppiaista, kun elokuussa vastaava osuus oli 37 prosenttia. Verkkokauppapulssin mukaan lähiaikojen vahvimmat kasvuodotukset kohdistuvat muodin ja sisustuksen eri alojen tuotteisiin, mutta näkymät myös urheilun verkkokaupassa ovat piristyneet.

”Loppuvuoden sesongit Black Fridaysta jouluun ovat perinteisesti olleet tärkeitä urheilukaupalle, jonka myyntiin kuitenkin vaikuttaa myös arvaamaton sää”, Erikoiskaupan liitto Etu ry:n toimitusjohtaja Ulla Pöllänen korostaa.

*Verkkokauppapulssi on vuosineljänneksittäin toteutettava Suomessa toimivien verkkokauppojen yrityskysely, johon vastaa tyypillisesti noin 100–200 yritystä. Vastaajille toimitetaan verkkokaupparaportti, joka käsittelee verkkokaupan kehitystä kyselyn tuloksia laajemmin ja hyödyntää myös muita tietolähteitä. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vastaa yrityskyselyn tulosten analysoinnista ja verkkokaupparaportin sisällön tuottamisesta.