Uutinen

Messut vetävät väkeä – erikoiskaupan tapahtumat loistavat kulutuksen varovaisuudesta huolimatta

Messut vetävät väkeä – erikoiskaupan tapahtumat loistavat kulutuksen varovaisuudesta huolimatta

I Love Me -messuilla oli lähes 67 000 kävijää. Kuva: Messukeskus.
Teksti Taija Lintumäki, kuvat Messukeskus ja Omer Levin
Share

29.10.2025

Share

Kuluttajien varovaisuudesta huolimatta suomalaiset hakeutuvat jälleen tapahtumiin, jotka tarjoavat elämyksiä ja ostamisen iloa. Lokakuussa Helsingin Messukeskus täyttyi kahdesti, kun I love me ja Helsingin Kirjamessut rikkoivat kävijäennätyksensä ja osoittivat, että kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset ovat kuluttajille edelleen tärkeitä.


I love me 2025 toi viikonlopun aikana yhteen 66 964 kävijää, yli 400 näytteilleasettajaa ja 200 esiintyjää – yli 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tapahtuma toimi vahvana brändien ja kuluttajien kohtaamispaikkana.

“I love me on ollut meille mahtava tilaisuus kiteyttää brändimme ydin visuaaliseksi elämykseksi. Halusimme luoda osaston, jossa asiakkaan on hyvä olla – ei vain ostamassa, vaan mukana kokemassa. Meille oli tärkeää tuoda paikalle tuotteidemme lisäksi laaja tiimi asiantuntijoita, jotta voimme tarjota asiakkaille aidosti asiantuntevaa palvelua ja iloa. Uskon, että panostus tulee vaikuttamaan positiivisesti muistijälkeen ja tulevaisuuden myynteihimme”, Bloom by Johannan perustaja ja toimitusjohtaja Johanna Tähtinen sanoo Messukeskuksen tiedotteessa.

Kirjamessut olivat kirjallisuuden ja kaupan juhlaa

Vain viikkoa myöhemmin Messukeskus täyttyi jälleen, kun Helsingin Kirjamessut ja Viini & Ruoka -tapahtuma kokosivat yhteensä 104 516 kävijää – kaikkien aikojen ennätyksen. Kirjamessuilla nähtiin yli tuhat ohjelmaa ja kirjallisuuden myynti kävi poikkeuksellisen vilkkaana.

Helsingin Kirjamessut ja Viini & Ruoka -tapahtuma kokosivat 23.–26.10.2025 paikalle yli 100 000 kävijää. Kuva: Omer Levin.

"Se, että yli 100 000 ihmistä saapui Helsingin Kirjamessuille sivistyksen ja lukemisen ilon tähden, muistuttaa, että suomalaisten rakkaus kirjoihin ei ole hiipunut. Jano tekstitaiteelle ja laadukkaalle tietokirjallisuudelle on suuri, ja sitä sammutettiin taas sadoilla tuhansilla kirjaostoksilla. On valtavan arvokasta, että Helsingin Kirjamessuilla kirjoja myös myydään kasapäin, niin kustantajien ja kirjakauppojen kuin antikvariaattien osastoilta”, toteaa tiedotteessa ohjelmajohtaja Ville Blåfield.

Kauppa elpyy kohtaamisten kautta

Kahden peräkkäisen suurtapahtuman menestys kertoo, että elämysten ja yhteisöllisyyden tarjoamisen vahvuudesta. Tapahtumat, messut ja elämykselliset myyntiympäristöt rakentavat juuri sitä luottamusta ja kiinnostusta, jota kaupan piristyminen nyt kaipaa.

”Kun ihmiset tulevat paikalle kokemaan ja keskustelemaan, syntyy luottamusta ja innostusta – ja se näkyy myös kaupankäynnissä. Messut ja niiden kaltaiset tapahtumat ovat erinomainen esimerkki siitä, että henkilökohtainen palvelu ja elämyksellisyys ovat kilpailuvaltteja, jotka toimivat edelleen”, toteaa Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.

Molemmilla messuilla Erikoiskaupan liiton jäsenliitot yrityksineen olivat vahvasti edustettuina. Fashion Finlandin ammattilaisseminaari täydensi I love me -messujen ohjelmaa.