Uutinen

Verkkokauppapulssi: Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Verkkokauppapulssi: Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Teksti Taija Lintumäki
Share

10.9.2025

Share

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti nousi huhti–kesäkuussa selvästi muuta vähittäiskauppaa ripeämmin. Kasvuodotukset kohdistuvat erityisesti kansainvälisille markkinoille, vaikka logistiikka ja markkinointiosaaminen jarruttavat.


Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä lähes viisi prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kasvu oli selvästi nopeampaa kuin vähittäiskaupassa keskimäärin, jossa myynti nousi 1,4 prosenttia. Erikoiskaupan myynti kasvoi 0,9 prosenttia. Tiedot perustuvat Erikoiskaupan liiton, Digital Commerce Finlandin ja Kaupan liiton Verkkokauppapulssi-kyselyyn* ja tiedotteeseen.

Verkkokaupat odottavat jatkossa erityisesti kansainvälisen myynnin vetävän. Edellisessä, huhtikuussa tehdyssä Verkkokauppapulssissa nopeaa, yli 10 prosentin kasvua ulkomaille seuraavalle 12 kuukaudelle odotti kolmasosa kansainvälisille markkinoille myyvistä verkkokaupoista. Nyt osuus on noussut 59 prosenttiin.

”Vaikka verkkokauppojen myynti etenkin Yhdysvaltoihin on kutistunut tullisotien ja yleisen geopoliittisen epävarmuuden vuoksi, moni verkkokauppa tähtää nyt kansainvälisille markkinoille ja varsinkin Eurooppaan,” Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa tiedotteessa Verkkokauppapulssin tuloksia.

Kotimaan myynnin kasvua odotetaan myös, mutta maltillisemmin. Nopeaa yli 10 prosentin kasvua seuraavan vuoden aikana odottaa 36 prosenttia verkkokaupoista. 

”Verkkokaupat kokevat suurimmiksi kasvun esteiksi Suomessa kuluttajien heikon luottamuksen ja ostovoiman sekä kiinalaisen halpakaupan kilpailun. Ostovoimaisempaa asiakaskuntaa tähyillään maan rajojen ulkopuolelta”, Kurjenoja jatkaa tiedotteessa.

Markkinointi ja logistiikka kynnyskysymyksinä

Verkkokauppojen kansainvälistymisessä haasteeksi nousevat erityisesti markkinointiosaaminen ja resurssit. Osa yrityksistä hyödyntää jo tekoälyä esimerkiksi mainonnan automaatiossa ja kielikäännöksissä, mutta monilla kehitystyö on vielä alkuvaiheessa.

”Verkkokauppojen on joskus vaikea löytää tutkimustietoa kohdemaan kuluttajista ja oikeita kumppaneita tukemaan kansainvälistymiseen vaadittavassa kehitystyössä”, Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström kuvaa tiedotteessa kansainvälistyvien verkkokauppojen haasteita.

Myös toimituskustannukset hidastavat kasvua.

”Toimitukset ulkomailta Suomeen ovat heidän kokemustensa mukaan halvempia kuin lähetykset Suomesta ulkomaille. Oma lukunsa on sitten vielä kiinalainen halpakauppa, johon toimitusmaksuja ei aina näyttäisi sisältyvän ollenkaan”, Sandström summaa.

Kasvuodotuksia erityisesti sisustuksessa ja muodissa

Alakohtaisesti kansainvälisiä kasvunäkymiä nähdään erityisesti sisustuksen ja muodin verkkokaupoissa.

”Meillä Suomessa on mielenkiintoisia sisustuksen ja muodin brändejä ja verkkokauppoja, jotka uskovat siihen, että laadukkailla tuotteilla voitetaan kansainvälisiä markkinoita myös globaalin hintakilpailun ja halpakaupan puristuksessa”, Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen korostaa.

Kotimaisessa sisustuskaupassa näkymät ovat jakautuneet. Osa yrityksistä odottaa vahvaa kysynnän kasvua, kun taas toiset kärsivät rakennusalan ja asuntokaupan hiljaisesta tilanteesta.

”Kun uusien asuntojen rakentaminen on vähäistä, eikä asuntokauppakaan ole lähtenyt kunnolla vauhtiin, se heijastuu huonekalu- tai rautakaupan myyntiin kaikissa kanavissa”, Pöllänen toteaa.

*Verkkokauppapulssi on vuosineljänneksittäin toteutettava verkkokauppojen yrityskysely, johon vastaa tyypillisesti noin 100–200 yritystä. Vastaajille toimitetaan verkkokaupparaportti, joka käsittelee verkkokaupan kehitystä kyselyn tuloksia laajemmin ja hyödyntää myös muita tietolähteitä. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vastaa yrityskyselyn tulosten analysoinnista ja verkkokaupparaportin sisällön tuottamisesta.