Televisioista kodinkoneisiin – elektroniikkakauppa kääntynyt kasvuun


9.5.2025
Elektroniikan ja kodinkoneiden myynti Suomessa kääntyi kasvuun vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla, kertoo Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry. Myyntipiikkiä siivitti erityisesti televisioiden kysynnän kasvu, jota vauhditti HD-lähetysten siirtymä. Myös kodinkoneiden ja älypuhelimien myynti kasvoi. Tiedot selviävät yhdistyksen kvartaalitiedotteista.
Viihde-elektroniikan myynti kasvoi Suomessa vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla huolimatta globaalin talouden haasteista.
“Televisiomyynnin huipun uskotaan toteutuvan vuoden toisella kvartaalilla, kun HD-siirtymä toteutuu käytännössä ja televisiokanavat lakkaavat näkymästä vanhan teknologian televisioissa”, sanoo yhdistyksen tiedotteessa ETKO ry:n hallituksen puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Kasvu näkyi erityisesti alle 55 tuuman televisiomalleissa, mutta myös suuremmat laitteet kävivät hyvin kaupaksi. Samalla soundbar-kaiuttimien kysyntä vahvistui. Televisiokauppa vaikutti laajemmin koko kodintekniikan sektoriin: kun kuluttajat hakeutuivat elektroniikkaliikkeisiin, he tutustuivat samalla muuhun tarjontaan.
Asuntokauppa siivitti kodinkonemyynnin kasvuun
Vuoden ensimmäisellä kvartaalilla kasvua nähtiin myös kodinkoneiden myynnissä. Erityisesti isojen kodinkoneiden – kuten kuivausrumpujen, pyykinpesukoneiden, astianpesukoneiden, pakastimien ja jääkaappien – kappalemääräinen ja osittain myös arvollinen kasvu perustuu vahvistuneeseen asuntokauppaan.
“Kun ihmiset ostavat asuntoja, myös kodinkoneiden myynti kasvaa. Keittiöremontti on uuden kodin yleinen remontti, ja tyypillisesti sinne halutaan hankkia uudet kodinkoneet”, Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström sanoo tiedotteessa.
Pienissä kodinkoneissa kasvua siivittivät puolestaan alkuvuoden hyvinvointitrendit ja arkea helpottavat laitteet. Kappalemäärissä ja euroissa nousivat erityisesti ruoankäsittelyyn liittyvät laitteet kuten tehosekoittimet, mehustimet ja airfryerit. Myös robotti-imurit kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän.
“Alkuvuoden perinteinen hyvinvointitrendi näkyi pienten kodinkoneiden kaupan kappalemääräisenä positiivisena myyntinä vuoden ensimmäisellä kvartaalilla – keittiölaitteisiin haluttiin panostaa. Lisäksi robotti-imurit ovat tulleet jäädäkseen. Niiden teknologia on kehittynyt ja älykkäämmät toiminnot tekevät robotti-imureista houkuttelevia,” kertoo tiedotteessa S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja Päivi Hole.
Hole muistuttaa myös, että televisiokauppa säteilee muiden laitteiden myyntiin, mutta kuluttajien on tehtävä valintoja rajallisilla budjeteilla: “Kuluttajien on pitänyt miettiä, mihin käytössä olevat varat käyttää”.
Älypuhelinmarkkina elää murrosta sääntelyn myötä
Älypuhelimien myynti kasvoi kappalemääräisesti, mutta hintojen lasku ja EU:n uusi sääntely luovat markkinaan epävarmuutta. Vuoden 2024 lopulta alkaen kaikissa uusissa puhelimissa on oltava USB-C-liitäntä, ja kesällä voimaan astuva ekosuunnitteluasetus tiukentaa laitteille asetettuja vaatimuksia.
“Uusi puhelin ostetaan nyt lähtökohtaisesti pidemmäksi aikaa. Kun puhelinta ei vaihdeta niin usein, se näkyy myynneissä”, toteaa tiedotteessa DNA:n Head of Devices Jesse Kieksi.
Kieksi pitää EU-sääntelyä tärkeänä vastuullisuuden näkökulmasta, mutta tuo esiin sen vaikutukset edullisempien puhelinmallien tarjontaan: “Lightning-liitännäiset puhelimet ovat poistuneet valikoimasta. Ekosuunnitteluasetuksen myötä kaikista edullisimpien mallien valmistaminen ei ole enää kannattavaa. Tämä tulee näkymään myös puhelinkaupassa, sillä viime aikoina hintatietoisuus on ollut voimakasta – kysyntä edullisempia laitteita kohtaan on ollut huomattavaa, mutta niiden saatavuus tulee heikkenemään.
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on Erikoiskaupan liiton jäsenliitto.
ETKOn tiedotteet: