Näkökulma

Myymäläsuunnittelusta kohti myymälämuotoilua

Myymäläsuunnittelusta kohti myymälämuotoilua

Virve Arvola on Retail Rebels Oy:n toimitusjohtaja ja myymälämuotoilun edelläkävijä.
Teksti Virve Arvola
Share

16.9.2025

Share

Myymälämuotoilun keinoin voidaan pidentää asiakkaan aikaikkunaa myymälässä ja syventää kokemusta – elämyksellisyys, aistiystävällisyys ja visuaaliset koukut eivät ole vain koristeita, vaan strategisia välineitä. Näin kuvailee vieraskynässään myymälämuotoilun edelläkävijä Virve Arvola.


Mental timeline – asiakkaan myymälässä viettämä aika pohjautuu tiedostamattomaan ajatteluun

Asiakas astuu sisälle myymälään, ja ensimmäisten sekuntien aikana tekee useita kauppiaan kannalta ratkaisevia päätöksiä. Merkittävin niistä on mental timeline - tiedostamattomaan ajatteluun perustuva myymäläkäynnille varattu aikaikkuna. Tiedostamaton ajattelumme rakentaa jatkuvasti aikaikkunoita eri toiminnoillemme. Aina kun astumme esimerkiksi sisään myymälään, teemme samalla alitajuisen päätöksen myymälässä vietettävästä ajasta. Jos suosikkituotteemme on siirretty uuteen paikkaan ja joudumme etsimään sitä muutaman minuutin, kiirehdimme tiedostamattamme loppukierrosta emmekä anna huomiomme herpaantua uutuustuotteiden tutkimiseen. Ensimmäisten sekuntien aikana voidaan tehdä paljon, jotta myymäläkäynnille varattu aikaikkuna muodostuu mahdollisimman pitkäksi. Myymälämuotoilun metodeilla rakennetaan psykologisia koukkuja, jotka saavat asiakkaan viettämään myymälässä enemmän aikaa ja uppoutumaan tutkimaan tuotteita. Elämyksellisyys ja taitava väriviestintä eivät ole myymälämaailman tarpeetonta sokerihattaraa, vaan strategisia ja tehokkaita vaikuttamisen välineitä.

Coach-myymälän sisääntulo vangitsee huomion jo kaukaa. Hämmästyttävä visuaalinen elementti on asiakkaalle alitajuinen lupaus siitä, että myymälästä löytyy paljon jännittävää tutkittavaa. Tämä vaikuttaa aikaikkunaan, jonka asiakas myymäläkäynnille varaa.

Kaupallisuuden kalskahdus karkottaa asiakkaan Myymälämuotoilu poikkeaa perinteisestä myymäläsuunnittelusta nostamalla asiakkaan tiedostamattomat toiveet ja odotukset etusijalle, kun perinteinen myymäläsuunnittelu nojaa ostopäätösten maksimointiin. Muutos suunnittelumetodeissa johtuu ostokäyttäytymisen muutoksesta. Ostohalua ei yksinkertaisesti herätä enää samat impulssit kuin aiemmin. Liika kaupallisuuden kalskahdus karkottaa asiakkaan, jonka arvomaailma on muuttunut. Asiakas ei halua enää ostaa kolmea ja maksaa kahta. Hän haluaa ostaa yhden, joka kestää. Maailma on muuttunut, ja asiakas sen mukana. Tarvitaan uudenlaisia keinoja, jotta asiakas saadaan viettämään aikaa myymälässä ja uppoutumaan kokemuksen äärelle.

Ostokäyttäytymisen lisäksi myös maailma ympärillämme on muuttunut. Visuaalinen stressi on lisääntynyt, eikä kapasiteettimme riitä kaikkien ärsykkeiden tulkintaan. Myös ympäristö on muuttunut hälyisämmäksi, ja esimerkiksi hälytysajoneuvojen äänenvoimakkuus on kasvanut kuusinkertaiseksi viimeisen 50 vuoden aikana (Urban View, trendikooste 2023/2024). Asiakas kaipaa myymälöiltä aiempaa enemmän aistiystävällisyyttä ja lepohetkeä kiireisen arjen keskelle. Nämä tiedostamattomat toiveet heijastuvat myymälämuotoiluun: kaupalliset tilat suunnitellaan tarkoituksella immersiivisiksi ympäristöiksi, jotka saavat asiakkaan uppoutumaan myymäläkokemukseen. Se lisää myymälässä vietettävää aikaa, kasvattaa myymälän konversiota ja saa asiakkaan vierailemaan myymälässä useammin. Kärjistetysti voi sanoa, että sen sijaan että kivijalassa mitattaisiin myyntiä per neliö, täytyisi enemmänkin laskea elämykset per neliö (What’s Going on in Retail, 2025).

Maailma ja ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet. Elämme taitekohdassa, jossa muutos alkaa näkyä myös kaupallisten tilojen suunnittelussa: myös myymälöiden on aika muuttua. Vanhan aikakauden suunnittelumetodeilla luodaan vanhan aikakauden myymälöitä. Tarvitaan uudenlaista ajattelua asiakaskokemuksen muotoilusta ja fyysisten tilojen potentiaalin hyödyntämisestä. Erikoiskaupan kilpailuetu syntyy usein kivijalkakokemuksesta. Niissä piilee edelleen kaikki onnistumisen avaimet. Jos mietimme hetken elämyksellisyyden käsitettä, ymmärrämme että elämys luodaan asiakkaalle aistien välityksellä. Sitouttavin ja vaikuttavin kokemus voidaan luoda siellä, missä asiakas tavoitetaan kaikkine aisteineen. Se paikka on kivijalkamyymälä.

Kukkainstallaatioiden hyödyntäminen yritysten julkisivuissa ja esillepanojen yhteydessä poistaa kaupallisuuden kalskahdusta, lisää elämyksellisyyttä ja rauhoittaa kokonaisuutta. Luonnonelementit saavat asiakkaan hidastamaan askeleitaan ja tutkimaan näkemäänsä kauemmin.

Psykologista vaikuttamista ja huomion hienovaraista varastamista

Myymälämuotoilun metodeilla vaikutetaan ensisijaisesti tiedostamattomaan ajatteluun. Visuaalisen stressin keskellä elävän asiakkaan huomiota ei yksinkertaisesti saavuteta huutamalla kovempaa kuin kilpailija. Kiinnostus luodaan rakentamalla myymäläilmeet hypnoestetiikan avulla - keinoilla, jotka nojaavat alitajuisiin, psykologisiin prosesseihimme.

On hyvä muistaa, että suurin osa (75%) keräämästämme aistidatasta tulee näköaistin välityksellä. Reagoimme tiettyihin väreihin, muotokieleen ja mittasuhteisiin alkukantaisesti, sillä niiden havaitsemisesta on ollut hyötyä lajimme selviytymiselle.

Aistiystävällinen ja visuaalisesti mielenkiintoinen myymälä vaikuttaa myös henkilökunnan päivittäisiin toimiin. Ylpeys omasta myymälämiljööstä, sujuvaksi suunnitellut toiminnot ja selkeä asiakaskokemukseen panostaminen saavat myös henkilökunnan antamaan parastaan. Tämä vaikuttaa omalta osaltaan kassakoneen kilinään.

Destabilisation - harkittu hämmentäminen on yksi hypnoestetiikan metodeista, jolla saadaan tehokkaasti kiinnitettyä asiakkaan huomio. Vääristyneet mittasuhteet ja jättikokoiset elementit vangitsevat katseemme ja käynnistävän kognitiivisen ongelmanratkaisun prosessin: katsomme kohdetta pitkään ja useasti, jotta ymmärtäisimme mistä oikein on kyse.

Uskalla erottua

Myymälämuotoilu on strateginen työkalu vastaamaan ostokäyttäytymisen muutokseen. Se toimii myös voimakkaana viestinnän välineenä - ei ainoastaan asiakkaille, vaan myös omalle henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneille. Merkityksellinen ja vaikuttava myymäläilme kertoo paremmin kuin tuhat sanaa, että tällä myymälällä on tarkoitus ja tarina. Se sytyttää, ja sitouttaa.

Tutustu laatimaamme Myymälämuotoilun Inspiraatiokirjaan, ja kirjaa ylös sen pohjalta nousevia ideoita ja ajatuksia. Pilotoi rohkeasti kokeiluja myymälässä, ja seuraa vaikutusta. Vie taukohuoneeseen post-it-lappuja ja järjestä villeimmän myymäläidean kilpailu.

Retail Rebels Oy auttaa mielellään myymälään liittyvissä haasteissa. Teemme nopeita ilmeenraikastuksia sekä laajempia myymälän uudistuksia, järjestämme yritysten johtoryhmille Retail Safareita Helsingissä ja Lontoossa, ja koulutamme myymälähenkilökuntaa elämyksellisessä esillepanossa.

Tutustu inspiraatiokirjaan

Virve Arvola on Retail Rebels Oy:n toimitusjohtaja, myymälämuotoilun edelläkävijä ja kokenut kouluttaja, jolla on yrittäjänä yli 15 vuoden kokemus visuaalisesta markkinoinnista ja kaupallisten tilojen suunnittelusta. Arvola toimii asiantuntijana ostokäyttäytymisen muutoksessa, hypnoestetiikan menetelmissä ja trendiennusteiden tulkinnassa. Virve työskentelee erityisesti kaupallisten tilojen, museomyymälöiden ja asiakaskokemuksen parissa ja opettaa säännöllisesti alan erikoiskoulutuksissa. Hänen lähestymistapansa myymälämuotoiluun yhdistää kansainväliset suuntaukset, kaupallisen ajattelun ja kyvyn ennakoida muotoilun roolia tulevaisuudessa.