Uutinen

Trendikartta päivittyi – uudet nostot: pakettitulva Kiinasta ja kaksoisverotus kiertotaloudessa

Trendikartta päivittyi – uudet nostot: pakettitulva Kiinasta ja kaksoisverotus kiertotaloudessa

Teksti Taija Lintumäki
Share

20.10.2025

Share

Erikoiskaupan liiton trendikartta on päivitetty, tarkastelussa on nyt myös Kiinan pakettitulva ja kiertotalouden kaksoisverotus. Kokonaisuudessaan kartta kokoaa yhteen keskeiset kaupan toimintaympäristöön vaikuttavat muutosvoimat ja nousevat ilmiöt. Trendikartta tarjoaa näkemyksiä erikoiskaupan eri osa-alueiden tulevaisuuksiin.


Trendikartan tuoreessa päivityksessä esiin nousevat kaksi ajankohtaista teemaa: pakettitulva Kiinasta, joka muuttaa kansainvälisen verkkokaupan ja logistiikan rakenteita, sekä kaksoisverotus kiertotaloudessa, joka haastaa kestävien liiketoimintamallien kasvua. Molemmat kuvaavat kansainvälisen kaupan ja kestävän liiketoiminnan murrosta – mutta eri suunnista.

Pakettitulva Kiinasta muuttaa erikoiskauppaa

Kiinasta kuluttajille virtaavien pakettien määrä on kasvanut viime vuosina ennennäkemättömällä vauhdilla. Ilmiön taustalla on erityisesti kiinalaisten verkkokauppa-alustojen, kuten Temun ja Sheinin, nopea kasvu. Ne ovat tuoneet kuluttajien ulottuville valtavan määrän edullisia tuotteita suoraan valmistajilta, mikä on mullistanut kansainvälisen verkkokaupan logiikkaa.

Kehitystä vauhdittavat Kiinan tehokas ja tuotanto- ja toimitusketju sekä rajat ylittävän logistiikan ja seurantajärjestelmien nopea kehitys. Samalla kuluttajien halu ostaa suoraan valmistajilta on vahvistunut, kun verkko-ostamisen kynnys on madaltunut ja toimitusketjut lyhentyneet.

Pakettien virta muuttaa globaalin kaupan dynamiikkaa monin tavoin. Vastaanottajamaiden postijärjestelmät ja tulliprosessit kuormittuvat. Samaan aikaan kotimaiset erikoiskaupat joutuvat kilpailemaan tuotteiden hinnoilla, joihin sisältyy hyvin erilainen kustannusrakenne ja sääntelytausta. Kasvava pakettimäärä lisää myös osaltaan huolia tuoteturvallisuudesta ja väärennöksistä, sillä valvontamekanismit eivät pysy vauhdin perässä. Samalla tullien ja verojen keruu vaikeutuu, kun yksittäisiä lähetyksiä kulkee rajojen yli valtavia määriä.

Ilmiö tuo mukanaan myös ympäristöllisiä ja taloudellisia riskejä. Lisääntyvä lentorahti kasvattaa päästöjä, ja halpatavaran kuljetus pitkiä matkoja herättää kysymyksiä toimitusketjujen kestävyydestä. Myös tuottajavastuu jää usein toteutumatta, kun tuotteiden valmistajat tai maahantuojat toimivat EU-sääntelyn ulkopuolella. Taloudellisesti pakettitulva voikin horjuttaa paikallisia valmistajia ja vähittäismyyjiä sekä lisätä jännitteitä kaupan epätasapainon ja markkinoille pääsyn ympärillä.

Haasteiden keskeltä trendikartta nostaa esiin myös mahdollisuuksia. Rajat ylittävän verkkokaupan kasvu kannustaa kehittämään tullaus- ja logistiikkaprosesseja entistä tehokkaammiksi ja läpinäkyvämmiksi. Se voi vauhdittaa investointeja uusiin logistiikkaratkaisuihin ja digitaalisiin tullipalveluihin, jotka hyödyttävät myös kotimaisia toimijoita ja asiakkaita.

Kokonaisuudessaan ilmiön hallinta edellyttää laajaa yhteistyötä ja sääntelyn uudistamista. Trendikartta nostaa esiin, että tulevaisuudessa tarvitaan nykyaikaistettua tulli- ja posti-infrastruktuuria, yhtenäisiä sääntelykehikkoja rajat ylittävälle verkkokaupalle sekä uusia kumppanuuksia niin paikallisten kuin kansainvälisten toimijoiden välillä. Samalla on tärkeää panostaa kestävän logistiikan ratkaisuihin ja vahvistaa kotimaisen verkkokaupan kilpailukykyä, jotta kaupan rakenteellinen muutos ei johda epätasapainoon vaan uudenlaiseen, reilumpaan pelikenttään.

Verotus haastaa kiertotalouden kasvua

Kiertotalouden liiketoimintamallit ja second hand -kauppa ovat viime vuosina nousseet voimakkaasti esiin kestävän kuluttamisen ja vastuullisen liiketoiminnan ajureina. Taustalla vaikuttaa useita megatrendejä: kuluttajien kiinnostus ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin, tavoite tuotteiden elinkaaren pidentämiseen ja kierron lisääminen sekä digitaalisten second hand -markkinapaikkojen kasvu. Samalla ne ovat paljastaneet rakenteellisia ongelmia, joista yksi koskettaa arvonlisäverotusta. Käytettyjen tuotteiden yritystoiminnassa syntyy usein tilanne, jossa sama tuote joutuu kahdesti arvonlisäveron piiriin – ensin sen ensimyynnin yhteydessä ja uudelleen, kun se myydään eteenpäin.

Tämä niin sanottu kaksoisverotus on seurausta siitä, että nykyinen verojärjestelmä on rakentunut lineaarisen kulutuksen logiikalle. Verotuksen rakenteet eivät tunnista tuotteen elinkaaren jatkumista usean omistajan kautta, vaan kohtelevat yrityksen jokaista jälleenmyyntiä uutena myyntitapahtumana. Käytettyjen tuotteiden hinnat voivat tämän seurauksena nousta, mikä osaltaan vähentää kuluttajien kiinnostusta kiertotalouden mukaisiin valintoihin. Tämä asettaa kiertotaloutta edistävät yritykset hankalaan asemaan, sillä uudelleen myytävät tuotteet menettävät kilpailukykyä suhteessa uusiin tuotteisiin.

Ilmiön vaikutukset ulottuvat laajalle. Kiertotalouden yritysten kehitystä hidastaa se, ettei verojärjestelmä vielä tunnista kestävän liiketoiminnan erityispiirteitä. Samalla kiertotaloutta harjoittavat yritykset kohtaavat lisää hallinnollista työtä ja epävarmuutta verokäytännöissä.

Ratkaisuja trendikartta ohjaa löytämään esimerkiksi veropolitiikan ja kiertotalouden yhteensovittamisesta. Tuotteen elinkaaren jatkuminen tulisi tunnistaa ja huomioida verotuksessa, kun tuotteita kierrätetään tai myydään uudelleen.

Verotuksen muutokset edellyttäisivät myös erilaisia käytännön ratkaisuja: digitaalisia työkaluja, joilla voidaan jäljittää tuotteiden verohistoria, yksinkertaistettuja menettelyjä pienille toimijoille sekä parempaa tiedotusta yrityksille ja kuluttajille verovelvoitteista kiertotaloudessa.

Trendikartta seuraa kaupan muutosta

Ennakointityössä pyritään tunnistamaan ja analysoimaan tulevaisuuden kehityskulkuja, mahdollisuuksia ja riskejä. Se auttaa ymmärtämään, kuinka nykyiset valinnat voivat vaikuttaa tulevaisuuteen, tarjoten samalla välineitä varautumiseen ja sopeutumiseen. Kaupan toimintaympäristö muuttuu nopeasti – ja juuri siksi trendikartta elää ajassa. Ennakointityön aineistoja ei pidä käsitellä virallisina kantoina, vaan niiden tarkoitus on tarjota erilaisia näkökulmia ja vaihtoehtoja.

Erikoiskaupan liiton trendikartta on osa liiton ennakointityötä, jonka tavoitteena on tunnistaa kaupan muutoksen suuntia, tukea jäsenliittojen ja erikoiskaupan yritysten strategista suunnittelua sekä tarjota myös laajemmin välineitä tulevaisuuteen varautumiseen.

Tarkastele erikoiskaupan trendikarttaa