Uutinen

Terveystuoteala hakee uutta tasapainoa Life-ketjun konkurssin jälkeen

Terveystuoteala hakee uutta tasapainoa Life-ketjun konkurssin jälkeen

Terveystuoteala hakee uutta suuntaa Life-ketjun konkurssin jälkeen. Kuvituskuva.
Teksti Taija Lintumäki, kuva Aleksi Poutanen
Share

25.8.2025

Share

Life Finland Oy:n kesäkuinen konkurssi muutti nopeasti terveystuotealan kenttää Suomessa. Vaikka alan perusta on vahva, ketjun lähes 40 myymälän sulkeminen näkyi monilla paikkakunnilla asiakkaiden arjessa ja työntekijöiden elämässä. Nyt, kaksi kuukautta myöhemmin, ala on jo kääntämässä katsettaan uuteen kasvuun – muuttuneessa kilpailutilanteessa.


Life-ketjun konkurssi 13.6.2025 oli seurausta emoyhtiö Life Europe AB:n hallituksen päätöksestä lopettaa Suomen ja Ruotsin toiminnot. Norjan liiketoiminta jatkui ennallaan, mutta Suomessa myymäläverkoston sulkeminen käynnistettiin välittömästi. Neljä Lifen yrittäjävetoista myymälää – Oulun Kaakkuri, Helsingin Vuosaari, Porin Puuvilla ja Kuusamon Torikeskus – jatkavat toimintaansa uusilla brändeillä.

Alan näkökulmasta konkurssi merkitsi yhden merkittävän toimijan poistumista markkinoilta. Life oli monilla paikkakunnilla ainoa terveyskauppa.

”Life-ketjun konkurssi oli iso järistys terveystuotealalla, mutta se ei horjuttanut alan perustaa. Kuluttajien kiinnostus hyvinvointiin ja ravintolisiin on vahvaa, ja nyt näemme jo uusia terveyskauppoja nousevan eri puolille Suomea. Ala hakee uutta tasapainoa muuttuneessa kilpailutilanteessa”, kommentoi Suomen Terveystuotekauppiaiden toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.

Ala muuntuu ja hakee kasvua

Life oli Suomen suurimpia terveystuotekauppaketjuja. Koska asiakkaiden kysyntä ravintolisille, luontaistuotteille ja hyvinvointivalmisteille ei ole kadonnut, Lifen poistuminen avaa markkinaa muille toimijoille. Suuria hyötyjiä ovat alan muut ketjut, kuten Ruohonjuuri, AITO-kauppa, BioPro sekä myös itsenäiset terveystuotekauppiaat.

”Syksyn aikana uusia terveyskauppoja on avautumassa ainakin Tampereelle, Keravalle, Porvooseen ja Nokialle, ja uusia avauksia odotetaan lisää. Tämä kertoo siitä, että kuluttajakysyntä hyvinvointi- ja ravintolisätuotteille on edelleen vahvaa, ja yrittäjillä on uskoa alan tulevaisuuteen”, Rönkkö kertoo.

Konkurssi vaikutti voimakkaasti myös alan työvoimaan. Lähes 40 myymälän sulkeminen merkitsi jopa sadalle alan ammattilaisille isoa muutosta.

”Moni on jo löytänyt uusia urapolkuja optisen alan, apteekkien, verkkokaupan ja muun erikoistavarakaupan tehtävistä. Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto tekee yhteistyötä TAIMI-koulutuksen ja Rastor-instituutin kanssa tarjotakseen tietoa, koulutuspolkuja ja tukea alan osaajille. Pyrimme saamaan uuden tilanteen eteen joutuneita Life-ketjun myyjiä, myymälänhoitajia ja esihenkilöitä liiton viestinnän piirin ja tarjoamaan heille tietoa avoimista työpaikoista ja koulutusmahdollisuuksista”, Rönkkö täydentää.