Näkökulma

Kaupan vastuullisuustyö näkyväksi

Kaupan vastuullisuustyö näkyväksi

Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhasen mukaan vastuullisuuden näkyvät teot rakentavat luottamusta ja tukevat kestävää kilpailukykyä.
Teksti Pia Pere-Vanhanen, kuva Kaupan liitto / Marjo Koivumäki, Studio Apris oy
Share

1.7.2025

Share

Vastuullisuustyö on kaupan alalla tärkeämpää kuin koskaan. Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen korostaa kestävyyden merkitystä kilpailukyvyn edellytyksenä ja haluaa tuoda alan panostukset selkeämmin esiin – sekä päätöksenteossa että yhteiskunnallisessa keskustelussa.


Kesäkuisen Kaupan vastuullisuusaamun palautteissa erikoiskaupan edustaja toivoi lisää koulutusta ja viestintää vastuullisuusteemoista. Taustalla oli tuttu huoli: lainsäädäntöuudistuksia on vaikea seurata. Lisäksi hän pohti, kuinka monessa yrityksessä vastuullisuustyö jää helposti näkymättömäksi.

Jatkuvassa muutostilassa oleva vastuullisuusregulaatio hämmentää monia muitakin. EU-komission helmikuinen Green Omnibus -päätös otettiin elinkeinoelämässä myönteisesti vastaan, mutta muutostyöt jatkuvat. Kesäkuussa uutisoitiin solmuun menneistä viherpesudirektiiviä koskevista neuvotteluista, ja mm. akku- ja metsäkatoasetukset herättävät edelleen kysymyksiä.

Yritykset kaipaavat sääntelyltä ennen kaikkea johdonmukaisuutta. Uusien vaatimusten ei tulisi olla ristiriidassa jo voimassa olevien velvoitteiden kanssa. Esimerkiksi viherpesudirektiivin tavoitteena on poistaa harhaanjohtavat väitteet markkinoinnista ja vahvistaa aidosti vastuullisten yritysten asemaa. Jos kuitenkin epäselvä sääntely johtaa viestinnän panttaamiseen, kääntyy hyvä tarkoitus itseään vastaan – juuri kun läpinäkyvyyttä ja avoimuutta kaivataan enemmän kuin koskaan.

Regulaation sahausliikkeistä huolimatta vastuullisuustyötä ei ole peruttu, päinvastoin. Syitä panostaa siihen on monia. Sidosryhmien luottamus ja arvostus kasvavat, sijoittajien kiinnostus voi lisääntyä ja rahoituskustannukset alentua. Uudet ratkaisut voivat synnyttää innovaatioita, kehittää liiketoimintaa ja luoda yhteistyömahdollisuuksia. Satsaukset energiatehokkuuteen ja hävikin vähentämiseen näkyvät suoraan tuloksessa, ja riskienhallinta voi suojata kriisitilanteissa.

Viime vuosina yritykset ovat uudistaneet järjestelmiään, tiedonkeruutaan ja toimintakulttuuriaan. Vastuullisuus ei enää ole vain asiantuntijatiimien vastuulla, vaan vaikuttaa yhä useamman työnkuvaan. Uusia yhteistyösiltoja syntyy niin organisaation sisällä kuin sen ulkopuolelle.

Kaupan alalla näemme, että kestävyys ei ole vaihtoehto kilpailukyvylle, vaan sen edellytys. Siksi vastuullisuustyö on tehtävä myös näkyväksi. Alakohtaista tilannekuvaa kokoaa tuore Kaupan vastuullisuuskooste 2024 -julkaisu. Koostetta hyödynnämme kehittämisessä, suunnittelussa ja sidosryhmäkeskusteluissa, samoin tarjoamme sitä tiedon ja inspiraation lähteeksi yrityksille, opiskelijoille ja muille kiinnostuneille.

Kooste esimerkiksi muistuttaa, että kauppa on yhä elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja nuorten tärkeä työnantaja. Toimialan osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin kymmenesosa. Ruokahävikki on lähes puolittunut vuoden 2018 tasosta, päästöt ovat laskussa, ja materiaalitehokkuutta, uusiutuvaa energiaa ja logistiikkaa kehitetään määrätietoisesti.

Myös kehityskohteita löytyy. Esimerkiksi syrjimättömyys ja tasa-arvo ovat tärkeitä teemoja vastuullisuuteen panostavissa yrityksissä, mutta erityisesti pienemmissä yrityksissä tavoitteet saattavat olla hajanaisia, eikä kehitystä aina seurata johdonmukaisesti. Luonnon monimuotoisuuden vaikutuksia on vaikea arvioida, vaikka tärkeys tunnistetaan. Suurin osa alan ilmastopäästöistä syntyy arvoketjuissa, mikä korostaa yhteistyötä ja toimitusketjujen läpinäkyvyyttä.

Kauppa työllistää satojatuhansia, tuottaa merkittävästi verotuloja ja on tärkeä osa huoltovarmuutta. Silti sen rooli ei aina näy päätöksenteossa sen todelliseen painoarvoon nähden. Tavoitteenamme Kaupan liitossa on, että kaupan merkitys tunnistetaan yhä selvemmin ja että poliittista päätöksentekoa tukee parempi ymmärrys kaupan roolista yhteiskunnassa.

Kirjoittaja Pia Pere-Vanhanen työskentelee Kaupan liitossa viestintä- ja vastuullisuusjohtajana.

Kaupan liitot vahvistavat yhteistyötä vastuullisuuden ja kestävyyden teemoissa, esimerkiksi Kaupan vastuullisuuskoostetta ala kehittää yhteistyöllä. Tutustu julkaisuun ja anna huomioita ja palautetta työn tueksi.