Izora: Asiakaspalvelua täydellä sydämellä


9.7.2025
Izora on Helsingin Munkkiniemessä sijaitseva naisten vaatekauppa, jossa asiakas on aina prioriteetti numero yksi. Yrittäjä Tuija Rouheen mukaan lojaalit asiakkaat ja intohimo asiakaspalvelua kohtaan ovat avain kestävään liiketoimintaan.
Izoran perustajalla, yrittäjä Tuija Rouheella on pitkä historia vaatealalta. Kun Rouhe kyllästyi exceleiden pyörittämiseen suuremmissa yrityksissä, syttyi unelma omasta myymälästä. Vinkki sopivasta liiketilasta johti aikuisten naisten vaateliike Izoran syntymiseen.
Viisivuotisen kivijalkamyymälän vuodet ovat olleet poikkeuksellisia: koronaeristys, korkojen nousu ja Ukrainan sota ovat kaikki vaikuttaneet asiakkaiden kulutustottumuksiin. Lisäksi koko tekstiiliala on läpikäynyt murrosta, kun kiertotalouden ja vastuullisuuden merkitys on kasvanut huomattavasti.
Vaikeista vuosista on selvitty ainutlaatuisella palvelualttiudella ja asiakkaiden sitouttamisella, heittäytymisellä sosiaalisen median maailmaan ja tarkkaan harkitulla mallistolla.
Persoonallista näkyvyyttä ja aitoja kohtaamisia
Rouhe on kivijalan puolestapuhuja. Izoralla ei ole lainkaan verkkokauppaa, ja se on harkittu päätös. Kivijalkakauppa edistää näkyvyyttä, ja yrittäjä haluaa tarjota aina myös asiakaspalvelua.
“Asiakas on aina ykkönen. Kuuntelen tarpeita ja toiveita tuotteeseen liittyen, mutta myös paljon muuta; liikkeeseen tullaan vaihtamaan kuulumisia ja toisinaan keitetään kahvitkin”, Rouhe kuvailee ja jatkaa:
“Halusin tehdä myymälästä oman olohuoneeni ja luoda kaikille sinne saapuville tervetulleen olon. Sisään astuessa ei tarvitse olla ostohousut jalassa.”
Vaikka verkkokauppaa ei ole, sosiaalisessa mediassa yrittäjä on aktiivinen. Yrityksen myötä sosiaalisen median maailma on pitänyt opetella täysin, ja oppiminen on jatkuvaa. Heittäytyminen on kannattanut, sillä persoonallinen tekeminen somessa on kerännyt kiitosta.
“Jos somessa ei ole, ei ole edes olemassa. Eräs asiakkaani minulle sanoi, että nyt on pakko tehdä videoita vaatteista. Siihen oli iso kynnys, mutta päätin aloittaa. Nykyään nautin videoiden tekemisestä. Haluan, että persoonani välittyy ja että vaatteet kuvataan tavallisen naisen päällä.”
Laaja kokovalikoima, vaihtuva mallisto ja kanta-asiakasjärjestelmä sitouttavat
Izoran valikoima koostuu pääosin saksalaisista, tanskalaisista, ruotsalaisista ja hollantilaisista vaatteista. Tyyli on ajaton, laadukas ja mukava – ja kokoja löytyy 34:stä aina 48:aan.
“Erityisesti housujen istuvuudesta ja laajasta kokoskaalasta saan kiitosta. Pitkä historiani vaatealalla on opettanut huomioimaan erilaiset vartalotyypit jo sisäänostovaiheessa ja valitsemaan imartelevia malleja.
Valikoima myös vaihtuu usein. Mallistojen vaihtuessa myös näyteikkuna somistetaan uusiksi. Näyteikkuna uudistuu vähintään kerran viikossa, ja sekin houkuttelee asiakkaita sisään liikkeeseen.
“Pienessä myymälässä valikoiman pitää elää, koska kanta-asiakkaat käyvät liikkeessä usein.”
Asiakkaita sitoutetaan ja houkutellaan käymään myös kanta-asiakasjärjestelmän avulla, ja se on verrattain poikkeuksellista yhden myymälän yritykselle. Kanta-asiakkaat saavat säännöllisesti tekstiviestejä ajankohtaisista kampanjoista ja lisäksi he kerryttävät ostoksistaan bonusta.
Rakkaudesta lajiin
Rouheen kaikesta tekemisestä nousee esiin rakkaus asiakaspalvelua kohtaan.
“Nautin asiakaskohtaamisista ja ensisijaisesti toivon, että asiakkaani ovat tyytyväisiä. Vaikka vaate olisi tosi kiva, ostokokemus jää puolitiehen, jos asiakasta ei ota lämmöllä vastaan. Onnekseni olen löytänyt kollegan, joka jakaa saman palvelualttiuden. Hän tuuraa minua viikoittain myymälässä, jotta myös vapaa-ajalle ja läheisille jää aikaa.”
Asiakkaiden arvostuksesta kertoo myös se, että yrittäjä järjesti 60-vuotissyntymäpäivänsä myymälässä ja kutsui vieraaksi asiakkaansa.
“En saanut tuuraajaa itselleni, joten päätin järjestää juhlat myymälässä. Juhlapäivään osui järkyttävä lumimyrsky. Olin varma, ettei kukaan uhmaa säätä ja tule paikalle. Toisin kävi. Liike oli kaksi päivää täynnä juhlakansaa. Sain lahjoja ja kukkia, nauru raikasi ja iloa riitti. Sitä muistelen lämmöllä.”
Artikkelin taustalla on sosiaalisessa mediassa kesäkuun alussa julkaisemamme ilmoitus, jossa pyysimme ilmiantamaan erikoisen hyviä erikoiskauppoja. Tahdoimme löytää yrityksiä, jotka tuottavat elämyksiä asiakkailleen ja elävöittävät paikallista yhteisöä. Saimme runsaasti ilmiantoja, joista valitsimme neljä erikoiskauppaa kesäjuttusarjaamme.
Izoran ilmianto kuului näin:
Naistenvaateshoppi Izora ihastuttaa ohikulkijoita (Munkkiniemen Puistotie 3, Helsinki) usein vaihtuvalla näyteikkunallaan, omistajan iloisella olemuksella ja loistavasti tehdyllä, ihan orgaanisella, somepresenssillään Instagramissa. Soisin putiikin jaksavan sinnitellä, vaikka moni edullisempi vaatekauppa varmaan vetää enemmän asiakkaita. Koko Munkka iloitsee elävästä kotikadusta, jolla yrittäjät jaksavat yrittää!”