Uutinen

Erikoiskaupan liiton kehittäjä ja uudistaja siirtää viestikapulan eteenpäin – Ulla Pölläseltä tärkeä viesti erikoiskaupan yrityksille

Erikoiskaupan liiton kehittäjä ja uudistaja siirtää viestikapulan eteenpäin – Ulla Pölläseltä tärkeä viesti erikoiskaupan yrityksille

Lukuisat kohtaamiset erikoiskaupan eri toimijoiden kanssa jäivät Ulla Pölläselle parhaiten mieleen ajasta Erikoiskaupan liiton toimitusjohtajana.
Teksti Markus Kalmi, Kuva: Laura Karlin
Share

18.12.2025

Share

Toimitusjohtajan tehtävästä eläkkeelle siirtynyt Ulla Pöllänen muistelee lämmöllä kauttaan Erikoiskaupan liiton vetäjänä.


Ulla Pöllänen on monille hänet tunteville “rouva erikoiskauppa”. Isolla sydämellä, vahvalla kokemuksella ja rautaisella osaamisella varustetulla Ullalla löytyy sopiva tarina ja uusi näkökulma tilanteessa kuin tilanteessa. Hän tulee kaikkien kanssa juttuun, oli kyse sitten yrittäjästä, yrityksen edustajasta, järjestöjyrästä tai poliitikosta. Ulla Pölläsellä on yksi harvinaislaatuinen ominaisuus. Kaikki pitävät hänestä.

Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja vuosina 2020–2025

Vuonna 2020 elettiin keskellä pahinta korona-aikaa. Suomessa oli asetettu erilaisia rajoituksia ja lehdet kirjoittivat päivittäin tartuntamääristä. Samaan aikaan silloinen Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry etsi uutta toimitusjohtajaa. Yhdistyksen hallituksen toiveena oli löytää henkilö, joka pystyisi kehittämään yhdistyksen toimintaa ja tuomaan uutta virtaa omaa paikkaansa yhdistyskentällä etsivälle järjestölle. Hallitus valitsi tehtävään Ulla Pölläsen.

Kesäkuussa 2020 toimitusjohtajan tehtävässä aloittaneella Ullalla oli takanaan pitkä ja monipuolinen kokemus erikoiskaupasta ja valmistavasta teollisuudesta. Ennen siirtymistä Tuote- ja palvelukaupan yhdistyksen johtoon hän toimi Väritukku Oy:n toimitusjohtajana. Yritystoiminnan tuntemuksen lisäksi hänellä oli vankka kokemus yhdistysmaailmasta. Ennen valintaansa toimitusjohtajaksi Ulla oli Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun, Rakennus- ja sisustustarvikekaupan yhdistys Rasin ja Kaupan liiton hallitusten jäsen sekä aktiivinen toimija yhdistyskentällä.

”Tunsin järjestön, sen toiminnan ja eri toimijat paremmin kuin hyvin ja se antoi hyvät eväät lähteä vetämään yhdistyksen toimintaa toimitusjohtajan roolissa”, Ulla muistelee tapahtumia viiden vuoden takaa.

Viiden toimitusjohtajavuoden jälkeen eläkkeelle jäävä Ulla aikoo omien sanojensa mukaan antaa aikaa perheelle, itsensä kehittämiselle, mökkeilylle sekä ennen kaikkea isovanhemmuudelle. Ullan hyvin tuntevat henkilöt arvelevat, että Ullana tunnetulla energiapakkauksella löytyy aikaa myös monille muille projekteille.

Miten Erikoiskaupan liiton toiminta kehittyi toimitusjohtajakaudellasi?

Vuonna 2020 alkaneen toimitusjohtajakauden aikana yhdistys vaihtoi nimeä osana yhdistyksen uudistamisprosessia.

”Nimenvaihdos Erikoiskaupan liitto ETU ry:ksi toteutettiin vuonna 2022 ja samalla uudistettiin ulkoista ilmettä laajemminkin. Nimenvaihdos oli osa uudistustyötä, jossa tavoitteena oli parantaa yhdistyksen tunnettavuutta ja saada lisää näkyvyyttä.”

Nimenvaihdos oli kuitenkin vain pieni osa kokonaisuutta.

”Päällimmäisenä tavoitteena oli rakentaa strategisia kumppanuuksia. Kaupan liiton kanssa hankittiin yhteisiä resursseja ja ETU lähti vahvasti mukaan tutkimusten toteuttamiseen. Heti vuonna 2020 ETU liittyi myös Suomen Yrittäjien toimialajärjestöksi.”
Yhteistyön syventäminen muiden elinkeinoelämän järjestöjen kanssa oli yksi keskeinen tavoite Erikoiskaupan liitolle. Edunvalvontajohtaja Jukka Ropponen ja Ulla Pöllänen Suomen Yrittäjien vaikuttajafoorumissa 2023. Kuva: Markus Kalmi.

Toimitusjohtajakauden alussa vuonna 2021 yhdistykseen liittyi myös uusia jäseniä, kun Fashion Finland, Terveystuotekauppiaiden liitto, Kirjakauppaliitto ja Näkeminen ja silmäterveys Näe tulivat mukaan toimintaan.

”Keskeinen toimi alussa oli se, että ensimmäistä kertaa yhdistyksen historiassa tehtiin vaikuttamisstrategia. Sen myötä ETU lähti toteuttamaan vaikuttamistyötä ja siihen saatiin myös kumppaneita.”

Jäsenyhdistyksille tarjottavien palveluiden määrä on lisääntynyt merkittävästi.

”ETU on kehittänyt jäsenpalveluita, joista keskeisimpänä on viestintäpalvelut. Tarjoamme nykyään myös erilaisia tilastopalveluita, yhteisiä tutkimuksia ja erilaisia tapahtumia. Uusimpana toimintamuotona on erikoiskaupan ja terveysalojen ennakointityö, mikä on herättänyt laajaa kiinnostusta eri puolilla.”

Mikä on jäänyt erityisesti mieleen toimitusjohtajakaudella?

Lukuisat tapaamiset erikoiskaupan toimijoiden ja yrittäjien kanssa ovat jääneet Ullalle mieleen mieluisina ja palkitsevina.

”Ensimmäisen asiakastyytyväisyystutkimuksen julkistamisen yhteydessä, kun pääsi haastattelemaan yrityksiä siitä miksi juuri he olivat onnistuneet, on jäänyt vahvasti mieleen. Laajemminkin yritysten kanssa ja kaupan yrittäjien kanssa käydyt keskustelut ovat olleet antoisia. Olen näissä keskusteluissa ja tapaamisissa saanut lisää tietoa ja näkökulmaa kerrottavaksi eteenpäin.”

Kysyttäessä mitä ikäviä muistoja kaudelle on mahtunut Ulla nostaa esiin sen, että tietyt asiat ovat toiminnan naiselle olleet järjestöpuolella yllättävän kankeita.

”Välillä uusien asioiden läpivienti on ollut hidasta ja pitkää peliä. Se ei aina ole tuntunut mieluisalta mutta toisaalta se on opettanut kärsivällisyyttä.”

Mistä olet erityisen ylpeä?

Kysyttäessä Ullalta mistä hän on erityisen ylpeä toimitusjohtajana hän nostaa heti esiin ihmiset, joiden kanssa hän on tehnyt töitä.

”Edun henkilökuntaan liittyvät asiat ovat niitä asioita mistä koen ylpeyttä, se miten hienosti jokainen omassa roolissaan on ominut yhteisen strategian ja pystynyt viemään sitä omassa työssään eteenpäin. Viestintäpalvelut ja vaikuttamistyö ovat kehittyneet vahvasti ja se että saimme lyhyessä ajassa ennakointityön sille tasolle missä se nyt on ovat ilman muuta ylpeyden aiheita.”
Erikoiskaupan helmiä voi löytää vaikka kaupunkikeskustakonferenssin tauon aikana Porvoossa. Kuva: Markus Kalmi.

Erikoiskaupan aloilta on laajemminkin löytynyt ylpeyden aiheita kuluneen viiden vuoden aikana.

”Jokaisella toimialalla on menestyviä helmiä ja niitä on ollut kiva nähdä ja seurata. Tämä on ollut näköalapaikka. Näitä tarinoita olemme halunneet kertoa eteenpäin.”

Mihin suuntaan Erikoiskaupan liitto on menossa?

Loppusyksyn aikana Ulla kävi läpi yhdistyksen toimintoja ja toimintaa yhdessä toimitusjohtajana aloittaneen Jenni Homerin kanssa.

”Koen, että toiminnan peruselementit ovat nyt hyvällä mallilla ja tästä eteenpäin on hyvä vaihtaa kapulaa ja lähteä uuden johtajan johdolla seuraavalle tasolle. Nyt on hyvä hetki tarkastella suuntaa ja toimintatapoja. Kehittämistäkin toiminnassa riittää, muun muassa liiton jäsenpohjan laajentamisen osalta.”

Mihin suuntaan Suomessa toimiva erikoiskauppa on menossa?

Erikoiskaupoille viime vuodet ovat olleet monella tapaa haastavia. Haasteita riittää jatkossakin kaupan alan myllerryksen keskellä. Ulla katsoo tulevaisuuteen kuitenkin positiivisesta näkökulmasta.

”Tekemällä asioita hyvin ja tunnistamalla asiakkaiden tarpeet pärjää kyllä jatkossakin. Samalla pitää tunnistaa, mitä asiakaskäyttäytymisen muutos vaatii omalta yritykseltä ja miten se koskettaa omaa toimintaa.”

Suurimmat uhat erikoiskaupoille liittyvät Ullan mielestä niin ikään asiakkaiden käyttäytymiseen.

”Se että asiakaskäyttäytyminen painottuu entistä enemmän hintaan ja itsepalveluun on suuri haaste erikoiskaupoille. Se, että tavaran alkuperällä tai laadulla ei ole merkitystä.”

Mahdollisuudet löytyvät Ullan mielestä Suomen rajojen ulkopuolelta ja ennen kaikkea yhteistyössä.

”Kasvun mahdollisuuksia löytyy, jos pystyy yhdistämään osaamista mitä on eri suomalaisissa yrityksissä ja niin että fokus olisi kansainvälistymisessä. Tarvitaan yhteinen alusta, jossa myydään yhdessä suomalaista osaamista ja hyvää asiakaskokemusta.”

Mitä haluat sanoa erikoiskauppiaille eri puolella Suomea?

Erikoiskaupan menestystä ja elinvoimaisuutta pitkän työuransa aikana edistäneen Ulla Pölläsen viesti erikoiskauppiaille on rohkaiseva ja kannustava.

”Kannattaa tähdätä korkealle ja suoraan kansainvälisille markkinoille – maailmalla on riittävästi asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita erikoistuneesta valikoimasta! Unohtamatta kuitenkaan sitä vahvaa perustaa mitä saa Suomessa uskollisista ja tyytyväisistä asiakkaista.”