Uutinen

Joulukaupan loppukiri on parhaillaan alkamassa – Odotukset ovat myönteiset

Joulukaupan loppukiri on parhaillaan alkamassa – Odotukset ovat myönteiset

Kirjat ovat perinteisesti suosittuja joululahjoja.
Teksti Kati Haapakoski
Share

15.12.2023

Share

Joulukaupan loppukiri on parhaillaan alkamassa. Kodintekniikassa marraskuu on jo ohittanut joulukuun myyntikuukautena Black Friday -kampanjoinnin ansiosta, mutta esimerkiksi kirjakaupassa joulukuu on edelleen tärkein kuukausi.


Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Marjo Tuomikosken mukaan kirjojen joulukauppa on mennyt toistaiseksi odotusten mukaan. Se käynnistyi kunnolla itsenäisyyspäivän jälkeisenä viikonloppuna.

”Odotan, että tästä tulee hyvä vuosi. Jouluaatto on sunnuntaina, joten saa nähdä, rauhoittuuko myynti jo perjantaina, jos ihmiset lähtevät ajoissa maakuntiin joulunviettoon”, Tuomikoski sanoo.

Tuomikosken mukaan kirjojen joulumyyntiä aletaan rakentaa Helsingin kirjamessuilla lokakuun lopussa. Suurin osa myynnistä tehdään joulukuussa ja vilkkainta kaupankäynti on joulunalusviikolla.

Satu Rämön dekkarit ovat jo ilmiö kirja-alalla

Kirjat ovat perinteisesti yksi suosituimmista joululahjoista, ja suosituimpia lahjakirjoja ovat Finlandia-palkinnon voittaneet teokset ja Finlandia-palkintoehdokkaat. Tänä vuonna pukinkonttiin päätyy siis etenkin Sirpa Kähkösen 36 uurnaa – Väärässä olemisen historia ja Antti Järven Minne katosi Antti Järvi.

”Lahjakirjana on perinteisesti suosittu esimerkiksi Ilkka Remeksen uusin dekkari. Ja Satu Rämön dekkareita voisi jo luonnehtia jopa kirja-alan ilmiöksi. Lisäksi elämäkertoja annetaan lahjaksi, tänä vuonna myy etenkin Björn Wahlroosin Sateentekijät”, Tuomikoski toteaa.

Ehkä yllättäen myydyimpien kirjojen listalla on myös uusi Asterix, Valkoinen iiris.

Black Friday ei vaikuta kirjakaupassa, mutta kodintekniikan kaupalle sillä on iso merkitys. Samsungin myyntijohtajan Markus Nummisalon mukaan se ei kasvata kokonaismyyntiä, mutta se pidentää joulukauppaan kuluvaa aikaa.

Kodintekniikan joulukauppa samalla tasolla kuin viime vuonna

Nummisalon arvion mukaan joulukauppa päätynee tänä vuonna samalle tasolle kuin viime vuonna, ehkä jopa hieman plussalle.

”Vuosi 2022 oli haastava elektroniikan myynnissä, koska sitä ennen oli kova buumi päällä. Kun ihmiset eivät saaneet koronan takia matkustaa, he sijoittivat kodin elektroniikkaan ja tietotekniikkaan. Nyt on palattu normaaliin.”

Useimmiten ihmiset käyttävät Nummisalon arvion mukaan elektroniikkalahjoihin 20–100 euroa. Itselleen tuleviin elektroniikkaostoksiin he käyttävät enemmän rahaa.

”Pienkoneet ovat erittäin suosittuja lahjoja ja tänä vuonna erityisesti airfryerit. Suosittua on myös kaikki mikä liittyy hyvinvointiin, esimerkiksi sähköhammasharjat ja partakoneet. Älykellot ja kuulokkeet ovat joulun alla suosittuja”, Nummisalo sanoo.

Kaupan Liiton tilastojen mukaan Black Friday on aikaistanut myyntiä etenkin kodintekniikassa ja vaate- ja urheilukaupassa.

Kotitalous kuluttaa joulun ostoksiin keskimäärin 297 euroa tavallista enemmän

Vuonna 2022 koko vähittäiskaupan arvonlisäveroton myynti oli joulukuussa yli 5,3 ja marraskuussa 4,7 miljardia euroa eli yhteensä noin 3 580 euroa kotitaloutta kohden.

Joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausittaisen keskiarvomyynnin päälle oli noin 838 miljoonaa euroa marras–joulukuussa 2022. Se oli 182 euroa jokaista 15–85-vuotiasta kohti ja 297 euroa jokaista kotitaloutta kohti.

Erikoiskaupan osuus vähittäiskaupasta on noin 35 prosenttia.