Uutinen

Etua Erikoiskaupan liitosta – vaikuttamista, tulevaisuuden näkymiä ja tutkimuksia

Etua Erikoiskaupan liitosta – vaikuttamista, tulevaisuuden näkymiä ja tutkimuksia

1.2.2024
Share
Share

Erikoiskaupan liiton tehtävänä on luoda parhaat mahdolliset olosuhteet erikoiskaupalle ja sen tarjoamille palveluille. Tämä toteutuu monipuolisten toimien kautta: vaikuttamistyöllä, jäsenpalveluilla ja yhteistyöllä.


Erikoiskaupan liitto ETU on ollut suomalaisen erikoiskaupan etujärjestönä jo yli sata vuotta, tarkkaan ottaen vuodesta 1920. Tämän ajan kuluessa liitto on vakiinnuttanut paikkansa alansa merkittävänä yhteistyö- ja vaikuttajajärjestönä.

Olemme olemassa jäseniämme varten. Tarjoamme jäsenillemme erikoiskaupan vaikuttamistyön ja verkoston lisäksi tilasto- ja tutkimuspalveluja sekä toimialojen työtä tukevia palveluja. Tapahtumia ja koulutuksia tarjoamme partneriverkostomme kautta.

Katseemme on vahvasti tulevaisuudessa ja vuoden alusta olemme panostaneet tulevaisuuden ennakointiin rakentamalla jäsenillemme toimintamallin ennakointia tukemaan. Jatkossa teemme jäsentemme kanssa vahvempaa toimintaympäristön havainnointityötä luoden mahdollisuuden ymmärtää markkinoiden suuntia, kuluttajien odotuksia ja teknologisia innovaatioita – kaikkea, mikä on erikoiskaupan yrityksille keskeistä pitkäjänteisen menestyksen saavuttamisessa.

Tilastopalvelu kertoo keskeiset luvut eri toimialojen kehityksestä

Olemme sitoutuneet tarjoamaan jäsenillemme ajantasaisia ja luotettavia tietoja tilastojen ja tutkimusten avulla.

Erikoiskaupan liiton tilastosivusto tarjoaa kattavan ja nopean yleiskatsauksen erikoiskaupan sekä sen monien toimialojen nykytilanteesta. Viime vuosina aktiivisesti kehitetyn tilastopalvelun ansiosta käyttäjät saavat ajantasaisia tietoja helposti. Säännöllisesti, kuukausittain päivitettävä talouskatsaus esittää keskeiset avainluvut, kuten liikevaihdon muutoksen verrattuna edellisvuoteen, kumulatiivisen vuosimuutoksen erikoiskaupassa sekä ennusteen loppuvuoden kehityksestä. Erikoiskaupan liiton tilastopalvelusta löytyy tämän katsauksen lisäksi laaja valikoima hyödyllistä tilastotietoa erikoiskaupasta ja sen eri toimialoista.

Lisäksi toimitamme jäsenillemme Tilastokeskuksen toimialakohtaista suhdannetilastoa ja toimituskustannusindeksiä.

Toteutamme vuorovuosina toimialakohtaiset tutkimukset kuluttajien ostopoluista sekä arvoista ja asenteista. Tutkimusjulkaisut toteutetaan vuosittaisessa Suhdanne-seminaarissa, jonka tila-, tarjoilu- ja keynote-puhujien kustannuksista vastaa Erikoiskaupan liitto.

Tukea jäsenten vaikuttamistyöhön

Tarjoamme jäsenillemme työvälineitä toimintaympäristön hallintaan sekä työtä tukevia palveluita. Jäsenemme saavat kauttamme käyttöön muun muassa CRM:n, mediatiedotejakelukanavan sekä mediaseurannan. Jäsentemme käytössä on hallinto- sekä viestintäresurssit ja liiton lakineuvonta. Lisäksi tarjoamme Erikoiskaupan liiton ja Kaupan liiton kemikaali- ja turvallisuusasiantuntijan työpanoksen.