Uutinen

”Suomalaisen verkkokaupan valttikortti on vastuullisuus – mutta se ei myy itse itseään”

”Suomalaisen verkkokaupan valttikortti on vastuullisuus – mutta se ei myy itse itseään”

Digital Commerce Finland järjesti toukokuussa 2024 eCom Summit & Awards -tapahtuman Vanhalla Ylioppilastalolla. Lavalla DCF:n toimitusjohtaja Ville Simola ja Digital Commerce Director Mirva Sandström.
Teksti Miia Savaspuro, kuva: copyright DCF ja kuvaaja: Tuomas Elenius
Share

31.5.2024

Share

Maailman kilpailukykyisimmäksi digitaalisen kaupan yhteisöksi tähtäävän Digital Commerce Finlandin toimitusjohtajan Ville Simolan mielestä erikoiskaupan yritysten verkkokaupan kehittämisessä on valtava potentiaali, kunhan uskalletaan ottaa riskejä ja ajatella riittävän isosti.


Kiinalaisten verkkokauppajättien Temun ja Sheinin maailmanvalloitus on saanut monet huolestumaan eettisyyden, ekologisuuden ja vastuullisuuden tilasta kansainvälisessä verkkokaupassa. Onko vuosien työ vastuullisten toimintatapojen ja eettisen kuluttamisen eteen valunut hukkaan, kun pikamuotiin ja halpatuotteisiin kuluttajat nerokkaalla tavalla koukuttaneet kiinalaisjätit porskuttavat?

Ei ole, pikemminkin päinvastoin, sanoo Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja Ville Simola. Hänen mielestään juuri vastuullisuudessa on suomalaisen verkkokaupan valttikortti ja vastaiskun paikka.

”Temun ja Sheinin kaltaisten toimijoiden liiketoimintaan ei kuulu vastuullisuus. Siksi sitä kannattaa korostaa suomalaisessa verkkokaupassa. Se on meille merkittävä kilpailuetu.”

Simola ottaa esimerkiksi Finnish Design Shopin.

”Se on valtavan edistyksellinen yritys. Koko tuotekatalogi on kuratoitu vastuullisuuden näkökulmasta. Kaikki tuotteet on sertifioitu, niihin liittyvä informaatio on läpinäkyvää ja kuluttajat todella tietävät, mitä ostavat. Tämä on se suunta, mihin suomalaisten verkkokauppojen kannattaa mennä.”

Simola muistuttaa kuitenkin, että vastuullisuus ei myy itse itseään. Se pitää osata tuotteistaa ja ottaa osaksi yrityksen identiteettiä. Simolan mielestä kaikki komponentit ovat olemassa eikä osaamisessa ole mitään hävettävää. Miksi sitten Suomesta ei synny kansainvälisesti menestyviä digitaalisia tuotteita tai palveluita pelejä lukuunottamatta?

Simolan mielestä siihen vaikuttaa erityisesti kaksi asiaa: varovaisuus ja ajattelun pienuus. Riskejä ei uskalleta ottaa ja moni ajattelee, että bisnes pitää saada ensin pyörimään Suomessa ja vasta sitten voi lähteä ulkomaille. Digitaalinen kauppa ei kuitenkaan tunne valtioiden rajoja.

“Tässä on iso ero Ruotsiin. Siellä ajatellaan kansainvälisesti päivästä yksi alkaen. Ei mietitä kotimarkkinoita, vaan lähdetään heti tekemään kansainvälisille markkinoille.”

Digital Commerce Finland on syksyllä 2023 perustettu yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Sen tavoitteena on rakentaa Suomeen maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö.

DCF on syntynyt Business Finlandin ohjelmatoiminnan tuloksena. Mukana on kuusi perustajaosakasta: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma ja Suomalaisen Työn Liitto.

Simolan mukaan DCF:n tärkein tehtävä on yritysten kohtauttaminen ja verkostojen luominen. Se tapahtuu järjestämällä muun muassa tapahtumia, koulutuksia, seminaareja, kansainvälisiä messu- ja yritysvierailuja ja muita tilaisuuksia, joissa digitaalisen kaupan toimijat tai sellaiseksi mielivät oppivat ja sparraavat toinen toisiaan. Yksi esimerkki oli toukokuussa järjestetty iso eCom Summit & Awards -tapahtuma Vanhalla Ylioppilastalolla. Jatkossa DCF:n tavoitteena on myös perustaa digitaalisen kaupan toimijoille yhteinen kohtaamistila sekä yrityskiihdyttämö.

“Me näemme verkostojen luomisen äärimmäisen tärkeänä. Se mahdollistaa vertaissparrauksen, mikä taas tarkoittaa nopeampaa oppimista. Aika usein jostain löytyy joku, joka on jo tehnyt tietyn asian ja voi laittaa opit jakoon. Se auttaa valtavasti yritysten kyvyssä omaksua uusia asioita. Lopputuotteena on kilpailukyvyn, liikevaihdon ja tuloksen kasvu.”

Verkostojen rakentamisen ja toimialan kasvun lisäksi DCF:n tehtävänä on nostaa suomalaisen verkkokaupan tunnettuutta, brändimielikuvaa ja houkuttelevuutta. Simolan mukaan verkostoon kuuluu tällä hetkellä noin 2 000 digitaalista kauppaa, 500 sidosryhmäkumppania ja noin 30 virallista yhteistyökumppania.