Vieraskynä

Finimalism yhdistää kolme suunnittelualaa ja valjastaa designin osaksi maakuvatyötä

Finimalism yhdistää kolme suunnittelualaa ja valjastaa designin osaksi maakuvatyötä

Finimalism-hankkeen mediatuottaja Ilona Vuori kertoo vieraskynässään hankkeen yhteistyötahoista ja tavoitteista.
Teksti Ilona Vuori
Share

6.10.2023

Share

Arkkitehtuuri, muotoilu ja muoti kohtaavat design-käsitteen alla. Näiden suunnittelualojen ansiosta myös Finnish Design -ilmiö on maailmalla tuttu, mutta täyden potentiaalin hyödyntämisessä riittää työtä – vielä suomalainen kulttuurinen pääoma ei pääse ansaitsemaansa valokeilaan.


​​​​​​Kulttuurin potentiaalin ja Suomi-kuvan välinen kuilu on tunnistettu, ja nyt sitä ratkaistaan Finimalism-hankkeessa kolmen organisaation voimin, vihreän siirtymän ehdoilla.

Yhteistyöllä design maabrändityön kärkeen

Vaikka suomalaisessa suunnittelussa riittää osaamista, innovaatioita ja rohkeutta, ei potentiaalia ole hyödynnetty vielä kokonaisvaltaisesti. Design tunnetaan asiantuntijapiireissä Suomen vahvuutena, mutta suurempi kansainvälinen yleisö on vielä vakuutettava ja tunnettuutta kasvatettava. Tämän osoittavat kansainväliset maabrändivertailut, kuten Anholt-Ipsos Nations Brands Index, jossa Suomi oli viime vuonna sijalla 16. Esimerkiksi Ruotsi ylsi sijalle kahdeksan. Ero selittyi erityisesti kulttuurilla, johon selvityksessä luetaan mm. tunnetut kuluttajabrändit*.

Jotta suomalaisen suunnittelun mahdollisuudet voidaan hyödyntää, saavuttaa suomalaiselle designosaamiselle suurempi näkyvyys ja siten herättää kansainvälistä kiinnostusta, tarvitaan yhteistyötä. Esimerkiksi verrokkimaassa – ja rakkaassa naapurissamme – on käynnissä Swedish Design Movement, joka on onnistuneesti nostanut Ruotsin profiilia arkkitehtuurin, muodin ja muotoilun saralla. Myös Finimalism yhdistää arkkitehtuurin, muodin ja muotoilun verkostot ja kehittää alan toimijoiden välistä kestävää yhteistyömallia. Kun kaikki kolme hankekumppania hyödyntävät omia vahvuusalueitaan ja verkostojaan, saavutetaan entistä laajempia yleisöjä ja avataan väyliä täysin uusiin yhteisöihin. Erityisesti pienen maan on ponnistettava tuloksiin yhdessä.

Finimalism – enemmän vähemmällä

Finimalism eli Fashion Finland ry:n, Archinfon ja Finnish Design Infon yhteishanke päivittää Finnish Design -brändiä ja vahvistaa Suomen maakuvaa arkkitehtuurin, muodin ja muotoilun avulla. Uuden, viestinnällisen Finimalism-hankkeen tavoitteena on luoda ketterä ja asiantunteva verkosto tukemaan Suomen maakuvatyötä ja nostaa esiin maamme uutta osaamista designin aloilla. Samalla hanke edistää liiketoiminnallisia menestymisen mahdollisuuksia kansainvälisesti.

Finimalismin periaatteet ja sisällöt juontavat inspiraationsa ratkaisuista, joissa vähemmällä luonnonresurssien hukkaamisella voidaan luoda entistä parempaa elämää. Toiminnalla halutaan herätellä ajattelemaan, miten luoda arvoa ja kasvua radikaalisti vähemmillä resursseilla – ei vain less is more vaan more with less.

Finimalism on EU-rahoitteinen hanke, joka tähtää arkkitehtuurin, muotoilun ja muodin profiilin nostoon erityisesti kestävän kehityksen ratkaisujen tarjoajana ja mielipidevaikuttajana. Hankkeen puitteissa luodaan uusi digitaalinen alusta ja julkaisusarja, tuotetaan tapahtumia ja tehdään kohdennettua viestintätyötä erityisesti kansainväliselle asiantuntijayleisölle.

Kirjoittaja Ilona Vuori on viestinnän asiantuntija, joka toimii Finimalism-hankkeessa mediatuottajana ja edustaa Fashion Finland -organisaatiota.  

Tutustu hankkeen verkkosivuihin
Seuraa Finimalismia Instagramissa

*lähde – lisätietoja Suomen osuudesta ulkoministeriön maakuvatyöyksiköltä