Uutinen

Marraskuu haastaa joulukuun myyntivaltaa – suomalaisten joulubudjetti keskimäärin 557 euroa

Marraskuu haastaa joulukuun myyntivaltaa – suomalaisten joulubudjetti keskimäärin 557 euroa

Teksti Taija Lintumäki, kuva: Peter Carruthers
Share

14.12.2023

Share

Tilastokeskuksen mukaan marraskuun merkitys vähittäiskaupan myynnissä kasvaa, erityisesti Black Friday -tarjousten ansiosta. Nordean kysely paljastaa suomalaisten suunnittelevan joulubudjetiksi keskimäärin 557 euroa.


Joulukuu on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupalle. Myynti on kasvanut noin viidenneksen verrattuna kuukausikeskiarvoon. Marraskuun merkitys joulusesongin myynnissä on kuitenkin kasvanut vuosi vuodelta, erityisesti verkkokauppojen Black Friday -tarjousten myötä. Black Friday on vaikuttanut erityisesti vaate- ja urheilukauppaan sekä kodintekniikkaan, joilla marraskuu on ohittanut joulukuun myyntiluvuissa. Tiedot selviävät Tilastokeskuksen juuri julkaistusta ”Joulu tilastojen valossa 2023”.

Tilastokeskuksen lailla Nordea on tutkinut joulun kulutusta. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suunnittelevat käyttävänsä tänä vuonna jouluhankintoihin keskimäärin 557 euroa, mikä on kaksi euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Suurin osa budjetista kohdistuu joululahjoihin, keskimäärin 333 euroa per henkilö. Mielenkiintoista on, että tämä summa on kuitenkin pienentynyt viime vuodesta, jolloin lahjoihin ennakoitiin käytettävän keskimäärin 346 euroa. Loput tämän vuoden budjetista, noin 224 euroa, suunnataan muuhun joulunviettoon, kuten koristeluun, ruokaan ja juhlintaan.

Nordean kyselytutkimuksessa nostetaan esiin kestävän kehityksen teemat. 58 prosenttia Nordean kyselyyn osallistuneista ilmoitti, että ilmastonmuutos ei ole vaikuttanut joulunajan hankintoihin. Vain alle neljäsosa vastaajista mainitsi tekevänsä ympäristötietoisempia valintoja, kuten hankkivansa ekologisempia tuotteita, antavansa aineettomia lahjoja tai vähentävänsä lahjojen määrää ilmastonmuutoksen huomioimiseksi. Huomionarvoista on, että käytettyjen tuotteiden antaminen lahjaksi on kasvanut huomattavasti viimeisen kahden vuoden aikana, 23 prosentista 28 prosenttiin. Lisäksi 26 prosenttia vastaajista totesi, että vaikka he eivät ole aiemmin antaneet käytettyjä tuotteita lahjaksi, he saattaisivat harkita sitä tulevaisuudessa.

Tilastojen merkeissä myös pari muuta kiinnostavaa joulun lukua. Plantagenin mukaan 69 prosenttia suomalaisista aikoo hankkia kuusen jouluksi. Joulupuuseuran mukaan 21 prosentin mielestä joulukuusen tärkein ominaisuus on, ettei se varista neulasia. Ruoan maahantuontiyritys Lejoksen mukaan jopa 80 prosenttia vastaajista piti jouluruokaa tärkeimpänä joulutunnelman luojana. Joulun ykkösruoaksi nousi 66 prosentin kannatuksella kinkku.