Uutinen

Kodintekniikan myynti laski alkuvuonna – suomalaiset panostavat nyt määrän sijasta laatuun

Kodintekniikan myynti laski alkuvuonna – suomalaiset panostavat nyt määrän sijasta laatuun

Kodinkoneiden myynti laski alkuvuodesta
Teksti Markus Kalmi, Kuva Aleksi Poutanen
Share

4.8.2022

Share

Tuoreiden myyntitilastojen mukaan kodintekniikan myynti laski alkuvuoden aikana. Matkapuhelinten myynti kuitenkin kasvoi huomattavasti. Ostettujen tuotteiden keskihinta oli nousussa lähes kaikissa tuoteryhmissä suomalaisten panostaessa määrän sijaan laatuun.


Elektroniikan tukkukauppiaat ry:n ja GfK:n julkaiseman tiedotteen mukaan kodintekniikan myynti laski 0,7 prosenttia alkuvuoden aikana. Matkapuhelimet olivat ainoa tuoteryhmä, jossa myynti kasvoi. Myyntitilastojen mukaan ostettujen tuotteiden keskihinnat nousivat kaikissa tuoteryhmissä lukuun ottamatta viihde-elektroniikkaa.

Matkapuhelinten euromääräinen myynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 9,8 prosenttia. Myynnin kasvu selittyy ostettujen tuotteiden keskihinnan merkittävällä nousulla suomalaisten hankkiessa uusia ja kalliimpia 5G-malleja. Kappalemäärissä matkapuhelinten myynti laski noin 4 prosenttia.

ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo näkee trendille kolme selittävää tekijää.

”Lähes kaikki suuret valmistajat lanseerasivat uudet lippulaivamallinsa keväällä ja niiden myynti on vetänyt erittäin hyvin. Toisaalta edullisempien mallien osalta saatavuus on ollut heikompaa, mikä on näkynyt myyntimäärissä. Yritysmyynnissä on ollut myös selkeitä piristymisen merkkejä, mikä osaltaan näkyy myytyjen laitteiden keskihinnoissa.”

Keskihinnat ovat nousussa myös muissa tuoteryhmissä. ETK:n tiedotteen mukaan ruuanlaittoon tarvittavista laadukkaista kodinkoneista ollaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän, mikä näkyy huomattavana keskihinnan nousuna. ETK ry:n isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silverin mukaan taloudellisesta epävakaudesta johtuva varovaisuus näkyy kulutuksessa, mutta korvausostot pitävät kaupan käynnissä.

Pienten kodinkoneiden osalta myynti laski isoja kodinkoneita enemmän mutta myös niiden osalta suomalaiset haluavat panostaa laatuun.  Koronatilanteen muuttuminen tuntuu vaikuttavan siihen, mitä tuotteita suomalaiset hankkivat kevään aikana.

”Koronarajoitusten päättyminen on todennäköisesti vaikuttanut parranajo- ja karvanpoistolaitteiden, hiustenleikkureiden ja jopa hammasharjojen myynnin kasvuun”, arvioi ETK ry:n pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Taneli Tast.