Kaupan tutkimuspäivä 2026 – Erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti? Tekoälyn rooli kaupan kehittymisessä
Paikka ja aika
Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki tai verkkotapahtuma
Paikka ja aika
Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki tai verkkotapahtuma
Ilmoittautuminen
Hinnat
245 €, Early bird (voimassa 31.12.2025 asti)
290 €, 1.1.2026 alkaen
80 €, opiskelija
Kuvaus
Tervetuloa Kaupan tutkimuspäivään, joka kokoaa yhteen kaupan alan asiantuntijat ja toimijat käsittelemään ajankohtaisia aiheita ja tulevaisuuden kehityssuuntia. Päivän aikana saadaan uusinta tutkimustietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksista sekä tekoälyn jatkuvasti kasvavasta roolista ja sen mukanaan tuomista eettisistä näkökulmista.
Kaupan tutkimuspäivä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia, inspiroitua ja verkostoitua alan muiden toimijoiden kanssa. Tule mukaan keskustelemaan ja rakentamaan näkemyksiä, jotka auttavat menestymään tulevaisuudessa!
Tapahtumaan voit osallistua livenä paikan päällä Scandic Helsinki Hubissa tai verkossa.
Aika
Keskiviikko 4.2.2026 klo 9.00–14.30
Paikan päällä ilmoittautuminen, verkostoituminen ja kevyt aamupala klo 8.15–9.00.
Livetapahtuma
Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki
Osallistumismaksu sisältää päivän tarjoilut; kevyt aamupala, lounas ja iltapäiväkahvi.
Webinaari
Webinaarilinkki lähetetään kaikille rekisteröityneille ennen tapahtumaa.
OHJELMA
Tervetulosanat
Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö
Kaupan alan kuluttajatutkimus 2026
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto
Tekoäly ja yksityisyys – miten kuluttajien kokemus rakentuu?
Johanna Horppu, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
Case S-ryhmä: Tekoälyn rooli käyttötavarakaupan kehityksessä
Salla Ketola, käyttötavarakaupan kehitysjohtaja, S-ryhmä
Vaikuttaako tuoksu tai musiikki siihen mitä kaupoista ostetaan. Paraneeko kokemus tietämättämme?
Nino Ruusunen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen Yliopisto, Business School
Paneelikeskustelu: Missä raja kulkee? Onko tekoäly erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti?
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto
Johanna Horppu, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
Salla Ketola, käyttötavarakaupan kehitysjohtaja, S-ryhmä
Nino Ruusunen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen Yliopisto, Business School
Lasse Mitrosen tervehdys ja perustelut Pro gradu -palkinnolle
Voittajan julkistaminen sekä tutkielman tiivistelmän esittäminen
11.45–12.45 Tauko / Lounas
Kansainvälinen kuluttaja ja kauppa: Missä Suomi askeltaa?
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto
Case Gigantti: Tekoälyllä parempaa laatua ja tehoa asiakaspalveluun
Raul Friman, jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja, Gigantti
AI-agentit: Kaupan alan pakollinen perusasia vai aidosti erottava kilpailuetu?
Elina Bono, strategi, Sherpa
Loppusanat
Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö
Keskustelua ja lähtökahvit, verkostoitumista tilassa ja mahdollisuus ottaa kahvi mukaan
Tapahtuman moderaattoreina toimivat Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö ja Moona Naakka, koulutusasiantuntija, Kaupan liitto.
Tallenne
Tapahtumasta tehdään tallenne ja kaikki luvan saaneet esitykset ovat ilmoittautuneiden katsottavissa kahden viikon ajan tapahtuman jälkeen.
Hinnat
245 €, Early bird (voimassa 31.12.2025 asti)
290 €, 1.1.2026 alkaen
80 €, opiskelija