Kaupan tutkimuspäivä 2026 – Erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti? Tekoälyn rooli kaupan kehittymisessä

Kaupan tutkimuspäivä 2026 – Erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti? Tekoälyn rooli kaupan kehittymisessä

Paikka ja aika

04.2.2026 09:00 – 14:30

Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki tai verkkotapahtuma

jaana.kaidesoja@kauppa.fi

Paikka ja aika

04.2.2026 09:00 – 14:30

Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki tai verkkotapahtuma

jaana.kaidesoja@kauppa.fi

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan täältä

Hinnat
245 €, Early bird (voimassa 31.12.2025 asti)
290 €, 1.1.2026 alkaen
80 €, opiskelija

 

Kuvaus

Tervetuloa Kaupan tutkimuspäivään, joka kokoaa yhteen kaupan alan asiantuntijat ja toimijat käsittelemään ajankohtaisia aiheita ja tulevaisuuden kehityssuuntia. Päivän aikana saadaan uusinta tutkimustietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksista sekä tekoälyn jatkuvasti kasvavasta roolista ja sen mukanaan tuomista eettisistä näkökulmista.

Kaupan tutkimuspäivä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia, inspiroitua ja verkostoitua alan muiden toimijoiden kanssa. Tule mukaan keskustelemaan ja rakentamaan näkemyksiä, jotka auttavat menestymään tulevaisuudessa!

Tapahtumaan voit osallistua livenä paikan päällä Scandic Helsinki Hubissa tai verkossa.

Aika
Keskiviikko 4.2.2026 klo 9.00–14.30
Paikan päällä ilmoittautuminen, verkostoituminen ja kevyt aamupala klo 8.15–9.00.

Livetapahtuma
Scandic Helsinki Hub, Annankatu 18, 00120 Helsinki
Osallistumismaksu sisältää päivän tarjoilut; kevyt aamupala, lounas ja iltapäiväkahvi.

Webinaari
Webinaarilinkki lähetetään kaikille rekisteröityneille ennen tapahtumaa.

OHJELMA

Tervetulosanat
Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö

Kaupan alan kuluttajatutkimus 2026
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto

Tekoäly ja yksityisyys – miten kuluttajien kokemus rakentuu?
Johanna Horppu, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto

Case S-ryhmä: Tekoälyn rooli käyttötavarakaupan kehityksessä
Salla Ketola, käyttötavarakaupan kehitysjohtaja, S-ryhmä

Vaikuttaako tuoksu tai musiikki siihen mitä kaupoista ostetaan. Paraneeko kokemus tietämättämme?
Nino Ruusunen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen Yliopisto, Business School

Paneelikeskustelu: Missä raja kulkee? Onko tekoäly erinomaisen asiakaskokemuksen luoja vai eettinen ylilyönti?
Joel Mero, apulaisprofessori, Kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto
Johanna Horppu, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
Salla Ketola, käyttötavarakaupan kehitysjohtaja, S-ryhmä
Nino Ruusunen, yliopisto-opettaja, Itä-Suomen Yliopisto, Business School

Lasse Mitrosen tervehdys ja perustelut Pro gradu -palkinnolle
Voittajan julkistaminen sekä tutkielman tiivistelmän esittäminen

11.45–12.45 Tauko / Lounas

Kansainvälinen kuluttaja ja kauppa: Missä Suomi askeltaa?
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto

Case Gigantti: Tekoälyllä parempaa laatua ja tehoa asiakaspalveluun
Raul Friman, jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja, Gigantti

AI-agentit: Kaupan alan pakollinen perusasia vai aidosti erottava kilpailuetu?
Elina Bono, strategi, Sherpa

Loppusanat
Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö

Keskustelua ja lähtökahvit, verkostoitumista tilassa ja mahdollisuus ottaa kahvi mukaan

Tapahtuman moderaattoreina toimivat Ulla Pöllänen, puheenjohtaja, Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö ja Moona Naakka, koulutusasiantuntija, Kaupan liitto.

Tallenne
Tapahtumasta tehdään tallenne ja kaikki luvan saaneet esitykset ovat ilmoittautuneiden katsottavissa kahden viikon ajan tapahtuman jälkeen.

Hinnat
245 €, Early bird (voimassa 31.12.2025 asti)
290 €, 1.1.2026 alkaen
80 €, opiskelija

Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön tapahtumasivu