Suhdanteet 2023: Tavoitteena kauppa – kuluttajan polku erikoiskauppaan
Paikka ja aika
Messukukeskus
Paikka ja aika
Messukukeskus
Ilmoittautuminen
Seminaarin hinta 100€ / hlö (jäsenhinta Edun toimialayhdistysten jäsenet) ja 150€ / hlö (ei jäsen).
Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
Kuvaus
Kaupan muutos on jatkuvaa. Kauppaan vaikuttaa lukuisa määrä erilaisia voimia, joista yksi on ostokäyttäytymisen muutos. Pysyäkseen muutoksen edellä yritysten on kyettävä ennakoimaan tulevaisuutta. Suhdannekatsauksen lisäksi seminaarissa julkistetaan Erikoiskaupan liitto Etu ry:n Taloustutkimuksella teettämä tutkimus, jossa selvitetään kuluttajien ostopolkua sekä ostamiseen liittyviä arvoja ja asenteita eri toimialoilla. Tuoreeseen tietoon syvennytään keskustelulla, joka tarkastelee tutkimustuloksia muun muassa ostamisen muutosten ja tapojen näkökulmasta.
Ostopolkututkimus esitellään seminaarin aloittavassa yhteisessä osiossa, jonka jälkeen jakaannutaan muodin, rakentamisen ja sisustuksen sekä erikoiskaupan syventäviin rinnakkaisseminaareihin.
Ohjelma:
12.00–14.00 Erikoiskauppa 2023
Tilaisuuden avaus, toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, Erikoiskaupan liitto ETU
Kaupan toimialan tulevaisuus, kansanedustaja Joonas Könttä, Keskustan eduskuntaryhmä, Kaupan tulevaisuusselonteon seurantaryhmän jäsen
Suhdannekatsaus, ennustepäällikkö Meri Obstbaum, Suomen Pankki
Erikoiskaupan ostopolkututkimuksen julkaisu, Senior Insight Manager Katja Sipponen, Taloustutkimus
Keskustelu ostamisesta, markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu & kauppatieteiden tohtori Harri Hokkanen, Tampereen yliopisto
Toimialojen rinnakkaisseminaarit:
14.00–16.00 Muoti ja urheilu 2023
Tilaisuuden avaus
Muoti- ja urheilukaupan ostopolkututkimus syksyllä 2022, mikä on muuttunut vuodesta 2020? Veli-Matti Kankaanpää, Muoti- ja urheilukauppa ry
Riittääkö kuluttajilla rahaa muotiin ja harrastamiseen? Henna Mikkonen pääekonomisti, SP-liitto
Kommenttipuheenvuoro: Jari Latvanen, Toimitusjohtaja, Stockmann Oyj Abp
Miten muotikaupan liikevaihto viisinkertaistui parissa vuodessa, toimitusjohtaja Ville Kangasmuukko, Bubbleroom
14.00–16.00 Rakentaminen ja sisustus 2023 – RASI ry
Tilaisuuden avaus, Tietoa rautakaupan ostopolkututkimuksen tuloksista
Elinkeinoelämän toimintaympäristö muuttuu rajusti – mitkä voimat ajavat muutosta ja miten yritykset voivat valmistautua muutokseen omassa skenaariotyössään, johtaja Sami Pakarinen, EK
Rakentamisen toimialan suhdannekatsaus, pääekonomisti Jouni Vihmo, Rakennusteollisuus
Rakentamisen vähähiilisyys – mitkä ovat muutokset ajurit ja mitä vaatimuksia tuotteille asetetaan, kehityspäällikkö Lauri Tähtinen, GBC Finland
Toimialan yhteinen tuotetieto ja sen merkitys toimijoille, markkinointijohtaja Viktor Lax, Saint-Gobain Finland Oy ja projektipäällikkö Köpi Voutilainen Lujatalo Oy
14.00–16.00 Muu erikoiskauppa 2023
Kuluttajat pandemian jälkeen, pääekonomisti Jaana Kurjenoja, Kaupan liitto
Ensiluokkaisen asiakaskokemuksen luominen verkossa - Kuinka henkilökohtainen palvelu kasvattaa myyntiä verkkokaupassa, Peter Björkqvist, Chief Revenue Officer, Giosg & Aarne Töllinen, K-Auto, Vice President