Uutinen

Paljastus muotikaupan kulisseista – kolme prosenttia asiakkaista ostaa 30 prosenttia tuotteista

Paljastus muotikaupan kulisseista – kolme prosenttia asiakkaista ostaa 30 prosenttia tuotteista

Helsingissä ja Hampurissa toimiva AnnKai-muotikauppa myy maailman muotimerkkien tuotteita. Yritys järjestää kanta-asiakkaille esimerkiksi muoti-iltoja ja pieniä cocktail-tilaisuuksia.
Teksti Sami Sykkö, kuva Aleksi Poutanen
Share

7.6.2022

Share

Muotiyritykset panostavat nyt erityisen paljon parhaisiin asiakkaisiinsa, ja merkittävä kansainvälinen muodin nettikauppa paljastaa huippuasiakkaidensa valtavan merkityksen bisnekselleen.


Vain pieni prosentti varakkaista asiakkaista ostaa hyvin suuren osan kalliista muotituotteista. Tällainen on nykytodellisuus arvostetun Business of Fashion eli BOF-muotijulkaisun uutisen mukaan.

Saksalainen MyTheresa on yksi maailman johtavista luksusmuodin verkkokaupoista, ja sen paljastamien tietojen mukaan kolmasosan kaikista tuotteista myydään vain kolmelle prosenttille sen asiakkaista.

Muotikaupan uudessa ilmiössä on kyse niin sanottujen ”hyvin tärkeiden asiakkaiden” merkityksestä bisnekselle. VIC:t eli very important customers ovat VIP-asiakkaiden joukko, jolle muotiyritykset tarjoavat nyt kilvan kiinnostavia koukkuja, tapahtumia ja inspiraatiota.

BOF kertoo, että pandemian jälkeisessä maailmassa brändit houkuttelevat asiakkaita ja heidän tileilleen säästyneitä rahoja monin keinoin. Maailmankuulut muotitalot kuten Fendi ja Dior kutsuvat tärkeimpiä asiakkaitaan yksityisjuhliin, cocktail-tilaisuuksiin ja muotinäytöksiin. Jotkut muotitalot saattavat lennättää parhaita asiakkaitaan muotinäytöksiin ja maksaa heidän hotellilaskunsa.

MItä muoti edellä, sitä muut erikoiskaupan alat – ilmeisesti – perässä. Viime aikoina myös koru-, parfyymi- ja jalkinealan yritykset ovat alkaneet metsästää asiakkaita, jotka ovat tottuneet kuluttamaan suuria summia muotikaupoissa. Uusia asiakkaita hakiessaan muotimerkit ovat esimerkiksi Yhdysvalloissa ottaneet kiikariinsa tekenologia-alan sijoituksilla tai kryptovaluutoilla vaurastuneet nuoret. Yritykset etsivät vauraita ja muodista kiinnostuneita asiakkaita myös Instagramin kautta. Jos muodinystävä esittelee siellä uusia hankintojaan, hänelle saattaa alkaa tipahdella kutsuja myös esimerkiksi korualan tapahtumiin.

Monet kaikkein vauraimmista asiakkaista ovat kuitenkin hyvin yksityisiä ja heidän sosiaalisen median tilinsä suljettuja ulkopuolisilta. Siksi heitä pyritään tavoittamaan esimerkiksi ystävä- tai sukulaispiirin kautta. Käytössä ovat kaikki mahdolliset reitit, joten brändien edustajat metsästävät potentiaalisia asiakkaita myös esimerkiksi menestyvien yritysten perustajien ja hallitusten jäsenten joukosta. Puhumattakaan lakitoimistojen tai nuorten yrittäjien tähtipelureiden piireistä.

Ilmeisesti sijoittaminen parhaisiin asiakkaisiin kannattaa: BOF:in tietojen mukaan esimerkiksi Diorin huippuasiakkaat ostavat brändin tuotteita vähintään 100000 eurolla vuodessa, per nokka. Kyllä sellaista asiakasta kannattaa jo vähän voidellakin.