Erikoiskaupan liiton lausunto tuloverolain muuttamisesta
Asia: VN/11304/2024-VM-28
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi vuoden 2026 tuloveroasteikosta ja tuloverolain muuttamisesta sekä eräiksi muiksi verolaeiksi
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetut muutokset perustuvat pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan sekä hallituksen kevään 2025 kehysriihessä tekemiin päätöksiin, joiden tavoitteena on vahvistaa Suomen talouskasvun edellytyksiä. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alusta.
Ansiotuloverotus
Ehdotuksen mukaan pieni- ja keskituloisten työn verotusta kevennetään, ja ansiotuloverotuksen ylimmät marginaaliveroasteet alennetaan noin 52 prosenttiin. Lisäksi pieni- ja keskituloisten työtulovähennystä korotetaan yhteensä 100 miljoonalla eurolla.
Ansiotuloveroperusteisiin tehdään noin 3,8 prosentin indeksitarkistus. Tarkistus jätetään kuitenkin tekemättä niillä tulotasoilla, joille ylimpien marginaaliverojen alentaminen kohdistuu.
Myös eläketulon lisäveroa alennetaan 5,85:stä 4 prosenttiin ja työtulovähennyksen lapsikorotusta nostettaisiin.
Erikoiskaupan liitto pitää esityksiä tuloverotuksen muutosten suhteen hyvinä ja tarpeellisina. On erityisen tärkeää, että verotuksen keinoin tuetaan suomalaisten ostovoiman vahvistumista ja siten vahvistetaan kulutuskysyntää ja kuluttajien luottamusta talouteen. Käytössä olevien varojen lisääntyminen lisää samalla tällä hetkellä talletuksissa olevien varojen käyttöä.
Verotusta keventämällä saadaan aikaan positiivinen kierre, mikä vahvistaa Suomen kansantaloutta ja myös työllisyyskehitystä ja yritysten toimintaedellytyksiä.
Marginaaliveroasteita alentamalla ja progressiota loiventamalla parannetaan työnteon kannustimia. Loivempi progressio vähentää houkutusta pyrkiä muuntamaan tuloja vähemmän verotettavaksi pääomatuloksi.
Myös indeksitarkistuksen tekeminen muilla tulotasoilla, kuin ylimmällä tasolla on perusteltua ja säilyttää verotuksen tason samalla, hintojen muutoksesta puhdistelulla tasolla.
Työsuhdepolkupyörien verovapaa etu
Hallituksen esitysluonnoksen mukaan työsuhdepolkupyörä olisi veronalainen etu koko käyvästä arvostaan vuodesta 2026 alkaen, jos työnantaja ja työntekijä olisivat sitoutuneet polkupyöräedun käyttöönottoon 24.4.2025 tai sen jälkeen. Tätä ennen sovittuihin polkupyöräetuihin sovellettaisiin siirtymäaikaa. Siirtymäajan jälkeen polkupyöräetu olisi kaikissa tilanteissa veronalainen etu käyvästä arvostaan.
Työsuhdepolkupyörien verovapauden poisto vaikuttaa moniin urheiluvälineitä tarjoavien erikoiskaupan yritysten liiketoimintaan. Erityisen suuri vaikutus on työsuhdepyöriin erikoistuneille yrityksille, joita on syntynyt Suomeen useita vuonna 2021 käyttöön otetun verovapauden jälkeen.
Hallituksen esitysluonnoksen mukainen ehdotus tulee toteutuessaan aiheuttamaan negatiivisia työllisyysvaikutuksia ja laskennallinen 46 miljoonan euron verotuottojen kasvu tulee jäämään pienemmäksi, kun työsuhdepyörien hyödyntäminen vähenee. Samalla valtio menettää työsuhdepyöristä saatuja arvonlisäverotuottoja.
Työsuhdepyörien käytön lisääntymisellä on ollut myös kansanterveyttä vahvistavia ja ympäristön kannalta positiivisia vaikutuksia.
Erikoiskaupan liitto näkee, ettei työsuhdepyörien verovapauden poisto noudata hyvän veropolitiikan periaatteita. Verotuksen tulee olla johdonmukaista ja ennakoitavaa, jotta yritykset pystyvät ennakoimaan toimintaansa. Hallituskaudesta toiseen muuttuvat toimintaedellytykset ja tempoileva veropolitiikka ei tue pitkäjänteistä yritystoimintaa.
Erikoiskaupan liitto näkee, että työsuhdepyörien verovapaus on syytä säilyttää ja mahdollisten muutosten voimaantulossa huomioidaan yritystoiminnan kehittämisen ja jatkuvuuden kannalta oleelliset ja riittävän pitkät siirtymäajat.