09.10.2024 Muoti- ja urheilukauppa ry

Suomalaisten urheiluvälineiden ostot pysyneet ennallaan – hinnan merkitys korostunut

Urheiluvälineiden ostotottumukset Suomessa on pysynyt tasaisena viimeisten kahden vuoden aikana, mutta erityisesti kuntourheiluun liittyvien välineiden kysyntä on kasvanut. Tuore kuluttajatutkimus osoittaa, että nuoremmat suomalaiset ostavat urheiluvälineitä useammin kuin vanhemmat ikäryhmät, ja suosituimpia hankintoja ovat välineet kuntoiluun, juoksuun ja retkeilyyn.

 

Nuoremmat ikäryhmät johtavat kulutusta


Mitä nuorempi suomalainen, sitä useammin urheiluvälineitä ostetaan. Kuntoilu, juoksu ja retkeily ovat suosituimpia urheilulajeja, joihin välineitä hankitaan. Verrattuna kahden vuoden takaiseen, erityisesti kuntourheiluvälineiden myynti on kasvanut, kun taas muiden lajien välineostot ovat pysyneet ennallaan.

 

Urheilukaupat yhä suosituimpia – markettien suosio kasvaa


Urheiluvälineet hankitaan yleisimmin urheilukaupoista, mutta marketit ovat kasvattaneet suosiotaan ja erikoisliikkeiden suosio on laskenut. Verkkokauppa pysyy edelleen kolmanneksi suosituimpana ostokanavana, ja sen suosio on pysynyt kahden vuoden aikana vakaana. Erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa marketit ja verkkokaupat ovat kasvattaneet suosiotaan urheiluvälineiden hankintapaikkoina.

 

Hakukoneet tärkein tiedonlähde, ystävien vaikutus vähentynyt

Kuluttajat hakevat tuotetietoa eniten hakukoneiden avulla, kun taas ystävien ja tuttavien vaikutus ostopäätöksiin on vähentynyt. Some ei ole merkittävä tekijä ostopäätöksissä, edes nuorimmissa ikäryhmissä.

 

Hinta tärkein tekijä ostopäätöksissä – vastuullisuus ei

Taloudellisen tilanteen heikentyminen on nostanut tarjousten ja hinnan merkityksen tärkeimmäksi ostopäätöstä ohjaavaksi tekijäksi. Vain alle 25-vuotiaat suomalaiset painottavat tuotteen laatua enemmän kuin hintaa.

 

Vastuullisuuskriteereillä on edelleen hyvin pieni vaikutus – vain alle prosentti kuluttajista mainitsee ne tärkeimmäksi hankintakriteeriksi, eikä tässä ole tapahtunut muutosta kahden vuoden aikana.

 

Urheiluvälineiden kulutus kääntyy talvikelien myöstä

Urheiluvälineiden kulutus on laskenut vuonna 2024 yhtensä - 8,2 % prosenttia ja pyörien - 5,0 prosenttia. Ostopolkututkimuksen mukaan alle 35 vuotiaat kasvattavat välinehankintoja lähiainoina, mutta kokonaisuutena rahankäyttö välineisiin tulee vähenemään. Talvilajien aloituksella ja lumen tulolla on kuitenkin odotuksia suurempi vaikutus välinehankintoihin.

Lähde: Ostopolkututkimus, Verian (elo-syyskuu 2024)  ja Muoti- ja aurheilukauppa ryn tilasto.