Kodinkoneiden myynnissä energialuokkien ja alennuskampanjoiden vaikutus korostuu ostokäyttäytymisessä
Kodinkoneissa vuoden viimeisellä kvartaalilla vain pienten kodinkoneiden myynti kasvoi. Isojen kodinkoneiden myynti oli laskussa. Energiamerkinnät, sesongit sekä alennuskampanjat ohjasivat kuluttajien ostokäyttäytymistä.
Kampanjoiden ja sesonkien merkitys näkyy kodinkoneiden myynnissä viimeisellä kvartaalilla ja koko vuodessa. Lisäksi myyntilukujen muutoksesta voidaan päätellä, että energiamerkinnät ohjaavat kuluttajan valintoja aiempaa vahvemmin: esimerkiksi kaikista myydyistä pesukoneista vuonna 2023 jopa 40 % oli A-luokkaa, kun edellisvuoden vastaava taso oli 25 %.
“Kiinnostus moderneja ja energiatehokkaita laitteita kohtaan näkyy vahvasti. Viimeisen vuoden aikana sähkön hinta on ollut ailahteleva ja myös vastuullisuus on puhututtanut”, sanoo Niko Sandström, ETKO ry:n varapuheenjohtaja.
Isojen kodinkoneiden myynnissä heijastuu keittiöremonttien vähentynyt määrä
Isojen kodinkoneiden vuoden viimeinen vuosineljännes sujui mollivoittoisesti, kun myynnin arvo laski 8,4 % ja kappalemyynti 5,6 %.
Asuntokaupan ja uudisrakentamisen taantuma selittävät osaltaan isojen kodinkoneiden kysynnän laskua. Myynnin laskun takana on erityisesti keittiörakentamisen väheneminen, johon viittaa esimerkiksi kalusteovellisten astianpesukoneiden menekin selkeä lasku. Myyntiluvut osoittavat, että korvausostot eivät kompensoi menetettyä keittiöremonttien ja uudisrakentamisen myyntiä.
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi
Viimeinen vuosineljännes 2023 oli menestyksekäs pienten kodinkoneiden myynnille Suomessa. Sekä keskiostoksen arvo, kappalemyynti että kokonaismyynti ylittivät vuoden 2022 Q4-tason.
Kehityksen taustalla on kuluttajien selkeä ruoanlaiton kodinkoneiden oston priorisointi edellisvuoteen nähden. Airfryerit, mehustimet, silppurit ja pienet monitoimikoneet myivät reilusti edellisvuotta enemmän kappaleissa.
”Airfryerit lähes kaksinkertaistivat kappalemyyntinsä. Lisäksi nousevana trendinä näkyy varsi-imureiden suosio. Vuonna 2024 kappalemääräinen myynti voi ylittää jo perinteisten sylinteri-imureiden myynnin määrän. Varsi-imureita ostetaan kotien lisäksi kesämökeille, purjeveneisiin ja asuntoautoihin”, kertoo Sandström.
Joulusesonki ja loppuvuoden alennuskampanjat ovat merkittäviä koko alalle
Pienten kodinkoneiden koko vuoden lukuja tarkastellessa joulusesongin ja Black Friday -kampanjoiden merkitys on selkeä. Sesongin aikana myynnit nousivat jopa 50 prosenttia. Viimeisen kvartaalin osuus koko vuoden myynneistä on noin kolmannes.
Isojen kodinkoneidenkin myynnin laskusta huolimatta koko vuotta tarkastellessa Q4 kevensi kodintekniikan myynnin laskua. Kampanjoiden vaikutuksesta huolimatta tulos herättää toiveita.
“Vahva loppuvuosi voi luvata hyvää vuoden 2024 myynnin kehitykselle”, sanoo Sandström.
Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Lisätietoja: Gigantin toimitusjohtaja, ETKO ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Niko Sandström, 040 848 9950, niko.sandstrom@gigantti.fi