Korona autioitti kaupungit – Palaavatko asiakkaat enää keskustojen kivijalkamyymälöihin?
Muotikaupat lopettavat myymälöitä Helsingin keskustassa kiihtyvällä tahdilla. Ilmiö on laajempi, sillä koronavuoden aikana Suomesta katosi joka kymmenes myyntineliö. Rohkea kuntapoliittinen avaus voisi vielä pelastaa muotikaupat, jotka tuovat asiakkaita myös keskustojen ravintoloihin, museoihin, teattereihin ja muihin kulttuurin ja vapaa-ajan palveluihin.
Uutiskuvat koronan autioittamasta Helsingin keskustasta ovat pysäyttäviä, mutta kaupunkikeskustojen vetovoima on ollut laskussa jo ennen koronaa. Vuodesta 2013 vaate ja kenkäkauppojen määrä on supistunut yli 800 myymälällä. Ilmainen paikoitus vetää asiakkaista ostoskeskuksiin ja ostamisen helppous verkkokauppoihin.
–Nyt on viimeiset hetket ratkaista Helsingin ohella muidenkin Suomen kaupunkikeskustojen vetovoima. Tarvitaan rohkeita kokeiluja, joilla ihmiset saadaan palaamaan myös keskustojen kauppoihin, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Euroopasta löytyy monia onnistuneita esimerkkejä, joilla keskustojen autioituminen on saatu käännettyä tekemällä kauppoihin saapuminen helpoksi ja halvaksi. Esimerkiksi Saksassa keskustoja on saatu eläviksi tarjoamalla ilmaisia kadunvarsipaikoituksen viikonloppuisin.
–Kaupan vetovoiman ratkaisee saavutettavuus. Tulevissa kuntavaaleissa jokainen äänestäjä voi ratkaista oman kaupunkinsa keskustan tulevaisuuden, Kankaanpää muistuttaa.
Myymälöiden katoaminen vaikuttaa keskustojen asukkaiden lisäksi turismiin. Pelkän iltaelämän varaan keskustojen elinvoimaa ei voi rakentaa ja etätyön lisääntymisen myötä työpaikatkin saattavat siirtyä halvempien vuokrien perässä hyvien liikenneyhteyksien päähän.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi