28.03.2018 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Tukea sähköpyörän hankintaan - mutta millä ehdoilla?

Liikenneministeri Anne Berner on esittänyt kiinteää 400 euron hankintatukea sähköavusteisen polkupyörän ostoon. Tuen tarkoituksena on kasvattaa työmatkapyöräilyn suosiota. Pyöräala suhtautuu hankintatukeen myönteisesti, mutta näkisi prosenttipohjaisen tuen mielekkäämmäksi tavaksi tukea sähköpyöräkauppaa kuin tasasumman.

- Prosenttituki ohjaisi ostamaan laadukkaampia pyöriä. Markkinoilla on halpoja, jopa reilusti alle tuhannen euron sähköpyöriä. Pyörinä ne ovat usein kesän tai kahden pyöriä, kun niihin ei saa varaosia, eikä niiden kunnostaminen onnistu laatupyörien tapaan, kertoo pyöräalaa edustavan Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n (UVT) toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

Suomessa myytiin vuonna 2017 noin 250 000 polkupyörää, joista sähköpyöriä oli noin 7 000 kappaletta. Laadukkaiden sähköpyörien hinnat lähtevät noin 1 500 eurosta.

- Mikäli hankintatuki olisi esimerkiksi 20%, 400 euron tuki tulisi täyteen 2 000 euron pyörissä. 400 euron maksimituki pyörää kohden on perusteltu, sillä kalleimmat sähköpyörät maksavat jopa pienen henkilöauton verran. Tällä mallilla hankintatuki toteuttaa sen oikeaa päämäärää eli järkevien ja pitkään kestävien sähköpyörien hankinnan houkuttelevuuden kasvua.

Pyöräalalla toivotaan kauemmaksi ulottuvaa takautuvaa päätöstä.

- Sähköpyöräkaupassa on ollut havaittavissa epäröintiä, kun tieto mahdollisesta hankintatuesta tuli julkisuuteen. Vaikka tuki ei heti tulisikaan voimaan, niin näkisin, että 1.1.2018 alkaen tehtyihin sähköpyöräkauppoihin tulisi saada hankintatuki takautuvasti.

- Sähköpyörien hankintatuki on ehdottoman kannatettava asia, mutta toivon pyöräalan edustajana, että ennen lopullista päätöstä yllä olevia ehdotuksia harkittaisiin vakavasti.

Pyörien huoltaminen liikuntaseteleillä

Hyväkuntoista pyörää käyttää mielellään.

- Lisäksi yksi pyöräilyyn kannustava asia olisi liikuntaseteleiden käyttöalueen laajentaminen pyörähuoltoihin. Näkisin tämän pyöräilyyn kannustavana ja liikenneturvallisuutta parantavana toimenpiteenä.

Lisätietoa:

Hanna Heikkilä