07.02.2023 Lääketeollisuus ry

Toivotamme teidät median edustajat lämpimästi tervetulleiksi jo neljänteen Lääkealan saatavuusfoorumiin 2023!

Tilaisuus pidetään tämän viikon torstaina 9.2.2023 klo 08:30 alkaen Helsingin Musiikkitalossa.

Tilaisuudessa keskustelemme siitä, kuinka lääkkeet ovat kriittinen osa Suomen huoltovarmuutta ja ihmisten arjen turvallisuutta. Pohdimme, kuinka Suomen huoltovarmuutta voidaan lääkkeiden ja rokotteiden osalta vahvistaa, ja kuinka varmistamme tulevaisuudessakin lääkkeiden saatavuuden osana vaikuttavaa terveydenhuoltoa ja arjen turvallisuutta.

Yhteiseen keskusteluumme on ilmoittautunut paikan päälle ja virtuaalisesti lähes 170 lääkealan toimijaa.

Tilaisuuden koko ohjelma löytyy tämän viestin alaosasta.

Voit osallistua virtuaalisesti ilmoittautumalla tästä, jonka jälkeen saat osallistumislinkin. Paikan päälle tulevilta toivomme ennakkoilmoittautumista petra.tirkkonen@laaketeollisuus.fi käytännön asioiden hoitamiseksi.

Ystävällisesti,
Petra Tirkkonen
johtaja, viestintä, vastuullisuus ja yhteiskuntasuhteet

Paikka: Helsingin Musiikkitalon Klubi-ravintola, klo 8:30 - 10:30
Ohjelma:

8:30 Tervetuloa - Lääketeollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Niilo Färkkilä, toimitusjohtaja Amgen Suomi

8:40 Ministerin videotervehdys - Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.)

8:50 Johdantopuheenvuoro - Euroopan tutkivan lääketeollisuuden kattojärjestön EFPIA:n toimitusjohtaja Nathalie Moll

• Euroopan lääketutkimus- ja tuotantoympäristö nyt ja tulevaisuudessa.
  • Lääkkeiden saatavuustilanne Euroopassa.

9:05 Paneelikeskustelu: Lääkkeiden saatavuuden varmistaminen turbulenssissa maailmantilanteessa.

• Yhteiseurooppalaiset ja kansalliset toimenpiteet huoltovarmuuden varmistamiseksi.
  • Lääkkeet kriittisiä arkihyödykkeinä. Miten tämä huomioidaan yhteiskunnallisessa päätöksenteossa?

Panelistit: kansanedustaja Noora Koponen (vihr.), Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen, kansanedustaja Kai Mykkänen (kok.), Fimean ylijohtaja Eija Pelkonen ja Novartis Nordicin Pohjoismaiden yhteiskuntasuhdejohtaja Antti Viitanen.

9:45 Paneelikeskustelu: Toimivat hoitopolut ja sujuva lääkehoito osana arjen turvallisuutta.

• Miten varmistetaan vaikuttavimpien hoitojen saatavuus kaikille yhdenvertaisesti?
  • Riittävä lääkerahoitus tukemassa potilaiden eheitä ja vaikuttavia hoitopolkuja.

Panelistit: kansanedustaja Sari Essayah (KD), Pfizer Oy:n yhteiskuntasuhdejohtaja Teija Kotomäki, kansanedustaja Markus Lohi (Keskusta) ja kansanedustaja Aki Lindén (SDP) ja Suomen gynekologiset syöpäpotilaat ry:n puheenjohtaja Taru Salovaara.

10:25 Päätössanat ja johtopäätökset - Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtaja Sanna Aunesluoma

10:30 Tilaisuus päättyy