16.02.2024

Superfoodit uudessa nosteessa: nyt trendaa moringa!

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto valitsi Adukin Moringajauheen vuoden 2024 SuperRuoka-sarjan voittajaksi. Moringapuun lehdistä valmistetusta jauheesta onkin muodostumassa varsinainen villitys hyvinvoinnistaan kiinnostuneiden keskuudessa. Syy suosioon on simppeli: moringanlehtien ainutlaatuinen ravinnetiheys.

“Ihmeiden puuksikin” tituleerattu Moringa oleifera on Pohjois-Intiasta peräisin oleva nopeakasvuinen puulaji, jonka lehtiä on perinteisesti käytetty sekä ravintona salaateissa ja lisukkeissa että kasvilääkinnässä verensokeria tasapainottavien ja monipuolisesti hyvää tekevien ominaisuuksiensa ansiosta. Moringanlehdet sisältävät useita kymmeniä ravintoaineita, muun muassa antioksidantteja, A-, B-, E- ja K-vitamiineja, aminohappoja sekä mineraaleista kalsiumia, rautaa, magnesiumia, seleeniä ja sinkkiä.

Juuri ravinnetiheyden vuoksi Suomen Terveystuotekauppiaiden liitto palkitsi Adukin Moringanlehtijauheen vuoden 2024 SuperRuoka-tunnustuksella. Tärkeitä valintakriteereitä olivat myös eettinen ja läpinäkyvä tuotanto, monipuoliset terveyshyödyt ja ajanmukaisuus.

"Moringan suosio on viime vuosina kasvanut merkittävästi maailmanlaajuisesti ja trendi näkyy myös meillä. Moringan maailmanmarkkinoiden odotetaan kasvavan vuosittain noin 10 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2028. Tutkimuksissa moringan on osoitettu tarjoavan useita terveyshyötyjä, kuten tukea tulehdusreaktioiden hallinnassa, verensokerin ja kolesterolin säätelyssä sekä toimia antioksidanttina. Näiden ominaisuuksien ansiosta moringajauhe on houkutteleva valinta niille, jotka haluavat parantaa ruokavalionsa laatua ja edistää terveyttään luonnollisella tavalla", Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö toteaa.

Eettistä tuotantoa ihmistä ja luontoa kunnioittaen
Adukin maahantuoma moringanlehtijauhe tuotetaan eettisesti Espanjan Cajizisssa sijaitsevalla Andrés Martínezin pientilalla luomuna viljeltyjen moringapuiden lehdistä.

Espanjan ilmastoon oivallisesti sopeutuneet moringapuut tuottavat satoa maaliskuusta lokakuuhun. Moringan viljelyssä hyödynnetään pientilan omia siemeniä, ja maata lannoitetaan luonnollisella kasvilannoitteella, jota on valmistettu tilalla jo viiden sukupolven ajan. Moringanlehtisatoa korjataan 20 päivän välein, ja lehdet kuivataan hyvin hellävaraisesti, jotta kaikki arvokkaat ravinteet säilyvät tallella.

Vuoden SuperRuokana palkittu Adukin Moringanlehtijauhe on valmistettu ainoastaan luomuviljellyistä moringanlehdistä eikä joukkoon ole lisätty mitään ylimääräistä.

Moringajauhe: ravintorikas ripoteltava smoothien tai ruoan joukkoon
Moringajauheen muodossa “ihmeiden puun” lehtien ravitsemuksellisista avuista pääsee nauttimaan hyvin helposti. Moringanlehtijauhe sopii monipuolisesti käytettäväksi leivonnassa ja ruoanlaitossa, esimerkiksi salaateissa ja keitoissa. Sitä voi myös näppärästi lisätä esimerkiksi jogurttiin, puuroon, smootheisiin ja moniin muihinkin juomiin. Käteväkäyttöisen jauheen avulla ruokansa ravinnetiheyttä saa parannetuksi hyvin helposti ja herkullisesti.

Lisätiedot ja haastattelu- ja kuvapyynnöt:

Aduki
Lea Brusin-Helander & Olli Helander, Aduki Oy:n perustajat