20.09.2021 Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry

Suomalaiset luopuvat kodintekniikasta vasta kun laite hajoaa

Suomalaiset ovat kodinkoneiden ja kodin elektroniikan järkikuluttajia. Koneet ja laitteet hankitaan tarpeeseen ja niistä luovutaan pääsääntöisesti vasta kun ne hajoavat tai korjaaminen ei enää ole mahdollista. Lyhyimmät käyttöajat ovat matkapuhelimilla ja älykelloilla.

Tiedot selviävät Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry:n tänä keväänä teettämästä Kodinkoneiden ja kodin elektroniikkalaitteiden ostopolku- ja käyttötutkimuksesta. Tutkimuksessa kartoitettiin kodinkoneiden ja kodin elektroniikan ostomotiiveja, tiedonhakua, valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä tuotteiden käytöstä poistoa. Tutkimus toteutettiin yhdessä Kantar TNS Oy:n kanssa.

Matkapuhelimen keskimääräinen käyttöaika on 4,3 vuotta

Suomalaiset päivittävät useimmiten kodin pientä kulutuselektroniikkaa. Matka- ja älypuhelimia sekä älykelloja käytetään keskimäärin noin 4 vuotta, kunnes niistä luovutaan laitteen useimmiten rikkoutuessa. Kodinkoneita ja kodin elektroniikkalaitteita viimeisen 6 kuukauden aikana hankkineiden talouksissa on elektroniikkalaitteista matkapuhelin tai älypuhelin 90 %:ssa ja televisio tai äly-tv 87 %: ssa.

Myös älytelevisioiden ja hammashoitolaitteiden käyttöajat ovat kohtuullisen lyhyitä, niitä käytetään keskimäärin neljästä kuuteen vuotta. Viihde-elektroniikkalaitteita käytetään keskimäärin seitsemästä kahdeksaan vuotta. Pisimpään kotitalouksien käytössä ovat suuret kodinkoneet kuten pyykinpesukoneet, liedet ja uunit sekä pienemmät ruuanvalmistuskoneet kuten vatkaimet, yleiskoneet ja sauvasekoittimet. Näiden käyttöaika on kahdeksasta kymmeneen vuotta.

• Ihmiset käyttävät älypuhelimia päivittäin ja jatkuvasti, joten on täysin normaalia, että ne kuluvat, hajoavat ja myös häviävät. Uusia malleja tulee markkinoille jatkuvasti ja se luo myös halua päivittää uuteen laitteeseen, kommentoi tutkimustuloksia Markus Nummisalo, ETK ry:n puheenjohtaja.

Rikki menneet laitteet kierrätetään ja varastoidaan

Suurimmat syyt koneesta tai laitteesta luopumiseen ovat laitteen hajoaminen tai kalliin korjauksen tarve sekä laitteen ikä. Myös koneen ja laitteen ominaisuuksien vanhanaikaisuus ja toimimisen hitaus saavat kuluttajat luopumaan laitteesta.

Yleisimmin toimiva tai toimimaton laite poistetaan viemällä se SER-keräyspisteeseen (22 %) tai kierrätyskeskukseen (17 %). Toimivia koneita ja laitteita annetaan eteenpäin sukulaisille ja tuttaville tai säilytetään kaiken varalta autotalleissa, varastoissa ja mökeillä.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat mannersuomalaiset. Vastaajista 43 % oli naisia ja 57 % miehiä. Suomalaisista 18–75-vuotiaista kuluttajista 40 % on ostanut kodinkoneen tai kodin elektroniikkalaitteen viimeisten 6 kuukauden aikana (syyskuun 2020 – maaliskuu 2021). Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 2.-10.3.2021. Tutkimukseen vastasi 813 kohderyhmään kuuluvaa. Mukana tutkimusta rahoittamassa oli myös Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry.