21.11.2023 Muoti- ja urheilukauppa ry

Muodin ja urheilukaupan Joulukaupan onnistuminen ratkeaa vasta joulun alusviikolla

Joulusesonki alkaa vuosi vuodelta entistä aikaisemmin. Erilaiset kampanjat ovat alkaneet jo ennen marraskuun puoliväliä. Joulukauppa käytännössä käynnistyy Black Friday viikolla. Silti joulukaupan onnistuminen ratkeaa vasta joulun aluspäivinä.

 

Muotikaupan ovet ovat kuluvana vuonna käyneet tiuhaan. Lokakuussa muotikaupan myynnin arvo kasvoi + 7,3 %. Vaatteita suomalaiset ostivat + 7,5 % ja kenkiä + 27 % viime vuoden lokakuuta enemmän.

 

Urheilukauppa kasvoi lokakuussa + 4,6 %. Koko vuoden alavireisenä käynyt urheilukauppakin kääntyi lokakuussa + 4,6 % kasvuun. Talven tulo piristi myös urheiluvaatekauppaa. 

 

”Kuluttajien luottamus on ollut alamaissa ja inflaatio on verottanut kukkaroa. Muoti- ja urheilukauppa on tilanteen huomioon ottaen pärjännyt yllättävän hyvin. Suomalaiset ovat satsanneet epävarmoina aikoina itseensä, toteaa Muoti ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää

 

Pohjoismaissa muotikauppa on pärjännyt hyvin, vaikka yleinen kaupan kehitys on ollut vaisu. Suomi on pärjännyt vuonna 2023 muita pohjoismaita paremmin. Kruunun kurssin heikkeneminen on nostanut inflaatiota ja syönyt ostovoimaa Norjassa ja Ruotsissa Suomea enemmän.

 

Second hand nosteessa

 

Vaatteiden ja kenkien second hand kauppa kasvoi lokakuussa 15 % ja vuoden alusta 13 %. Käytettyjen vaatteiden kulutuksen kasvua selittää paitsi myynti- ja ostopaikkojen määrän kasvu myös muoti. Muodin suurkuluttajat ostavat myös second handiä,

 

 

Suomalaisten ennustetaan ostavan vuonna 2023 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,7 miljardilla eurolla. Vaatteita 3,2 miljardilla ja kenkiä 650 miljoonalla.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi