14.06.2016

Käyttö- ja kulutustavarakaupan alkuvuoden kehitys lupaavaa

Alkuvuosi on ollut positiivinen mutta vaihteleva käyttö- ja kulutustavarakaupan sektoreilla. Rautakaupassa ja kodintekniikassa kauppa käy rakentamisen suhdanteiden siivittämänä. Tammi-maaliskuu oli monilla toimialoilla haastava, mutta kevät on virkistänyt kaupankäyntiä. Miinuksilta ei kuitenkaan täysin vältytty.

Rautakaupassa vuoden 2016 ensimmäinen kolmannes lähti käyntiin varovaisessa 0,5 prosentin kasvussa. Toukokuun lämpimät säät kirvoittivat kasvua jo reippaammin.

"Neljän miinukselle jääneen vuoden jälkeen rakennus- ja sisustustarvikekaupan myynti on kääntynyt kasvuun. Ennuste tälle vuodelle tuoteryhmästä riippuen on plussalla kahdesta neljään prosenttia”, iloitsee Rasi ry:n toimitusjohtaja Harri Fagerlund. Myynnin vauhtia kasvattaa rakentamisen ja erityisesti asuinrakentamisen myönteiset kasvuennusteet. Rakentamisen ennustetaan kasvavan 3 prosenttia ja korjausrakentamisen 2,5 prosenttia.

Kodintekniikassa alkuvuosi kääntyi myös plussalle pitkälti rakentamisen vetämänä. Kodinkoneet kävivät kaupaksi 3,7 prosentin kasvussa. Isot kodinkoneet kasvattivat myyntiään jopa 4,4 prosenttia. Myös pienet kodinkoneet olivat hienoisella plussalla. Kulutuselektroniikan myynti kasvoi jopa 13 prosenttia.

”Positiiviseen tulokseen on siivittänyt rakentamisen ja remontoinnin elpyminen. Se näkyy erityisesti isojen kodinkoneiden kaupassa. Elektroniikan puolella kalliimpien televisioiden myynti jatkoi viime vuoden tapaan kasvamistaan sekä niiden kyljessä erilaiset DVD- ja Blueray-soittimet”, toteaa Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen.

Luontaistuotteiden tukkukaupan myynninkehitys jäi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä miinukselle 4,4 prosenttia. Luontaistuotteiden Tukkukaupan Liitto ry:n toimitusjohtaja Jukka Ropponen arvioi loppuvuoden kehityksen olevan korkeintaan nollatasoa.

Urheilutukkukaupan alkuvuosi näytti kokonaisuutena pysyneen edellisvuoden tasolla, mutta kevät on virkistänyt kaupankäyntiä. Huhtikuussa päästiin jo kahdeksan prosentin kasvuvauhtiin. Vienti on vetänyt hyvin ja ennakkotietojen mukaan noussee liki 30 prosentin kasvuun tammi-toukokuussa.

”Urheilutukkukaupan toimijat odottavat liikevaihdon kasvavan tänä vuonna. Liki kolmannes tavarantoimittajista ennakoi viime vuonna tehdyssä kyselyssä jopa yli 10 prosentin kasvua tälle vuodelle. Myös hintatason ennakoidaan nousevan vuoden aikana”, kertoo Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

Muotikaupassa myynti on laskenut monta vuotta peräkkäin. Vuonna 2015 muotikauppa syöksyi liki 8 prosentin laskuun. Myös kuluvan vuoden alku oli heikko, mutta huhtikuussa myynti kääntyi nousuun ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen. Huhtikuun kasvua vauhdittivat pari ylimääräistä aukiolopäivää sekä kuukaudelle osuneet isot kampanjat.

”Vuoden kolmanneksi tärkeimmän myyntikuukauden toukokuun ennakoitiin tuovan pientä kasvua, mikä olisi ollut alalle kaivattu käänne. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että toukokuu jäänee lievästi miinukselle”, ennakoi Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Vaikka alkuvuosi on ollut lupaava monilla käyttö- ja kulutustavarakaupan sektoreilla, alueelliset ja toimialojen väliset erot ovat vielä suuria. Ilmassa on niin mahdollisuuksia kuin epävarmuustekijöitä.

Toimitusjohtaja Harri Fagerlund, Rasi ry, 0500-454 093, harri.fagerlund@rasi.net

Toimitusjohtaja Taina Luukkainen, Elektroniikan tukkukauppiaat ry, 0400-597 492, taina.luukkainen@etkry.com

Toimitusjohtaja Jukka Ropponen, Luontaistuotteiden tukkukaupan liitto ry, 0400-161 400, jukka.ropponen@luontaistukut.fi

Toimitusjohtaja Hanna Heikkilä, Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry, 050-536 3379, hanna.heikkila@stl.fi