18.02.2022 Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

40 vuotta naisyrittäjyyttä äidiltä tyttärelle - Ylöjärveläisen perheyrityksen vetovoima on säilynyt maailman muutoksissa

Terveyskauppa Mistelissä on vuosikymmenten aikana koettu muutama lama-aika, nousukausi, pandemia, erikoiskaupan suuri murros sekä päästy näkemään ja kokemaan terveystuotealan tärkeiden arvojen nousu valtavirran trendiksi. ”Asiakkaamme ovat voimavaramme. He auttavat jaksamaan ja inspiroivat silloinkin, kun oma usko tekemiseen on ollut vähällä horjua”, sanoo nykyinen yrittäjä Tarja Toivonen.

Näin terveyskauppa Misteli sai alkunsa

Sairaanhoitaja Raija Toivonen toimi 1980-luvun alussa Ylöjärvellä kotisairaanhoidossa ja näki työssään, kuinka ihmiset hoitivat itseään luonnon tarjoamin keinoin. Hänen uteliaisuutensa heräsi ja oppikirjoina toimivat mm. ”Miten luonto parantaa” ja ”Luonto paras lääkitsijä”. Kun Raija näki, että paikkakunnalla muutaman vuoden toiminut terveyskauppa oli myytävänä, ei päätöstä tarvinnut kauaa pohtia. Pian hänen unelmansa toteutui ja omassa terveyskaupassa sai tehdä omaa arvomaailmaansa vastaavaa työtä. Tuolloin koko alaa leimasi vahva viherhörhöilyn-leima, josta toki Raija itse asiakkaineen oli ylpeä. Työtä tehtiin suurella sydämellä ja vahvalla ideologisella otteella.

Koulutuksen ja ammattitaidon kehittäminen oli itsestään selvää alusta asti ja antoi pohjan työlle

Tekemisen innoittajina toimivat alan uranuurtajat Toivo Rautavaara ja Afred Vogel sekä heidän näkemyksensä luonnon parantavasta voimasta. Näitä ajatuksia jaettiin innokkaalle asiakaskunnalle. Lempiaiheita olivat luonnon tarjoamat mahdollisuudet hoitaa terveyttä kokonaisvaltaisesti keho ja mieli huomioiden.

Kun Raijan tytär Tarja tuli mukaan toimintaan vuonna 1989, hän lähti opiskelemaan terveystuotealaa ja valmistui fytonomikoulutuksen toiselta vuosikurssilta vuonna 1994. ”Monta luentoa, kurssia, opintomatkaa, elämänkokemusta ja ennen kaikkea upeaa asiakaskohtaamista myöhemmin olen edelleen yhtä lumoutunut luonnon kyvystä hoitaa ja lääkitä. Asiakkailta saatu palaute on kaikkein tärkeintä. Se antaa työlle merkityksen ja hioo terveyskaupan henkilökunnasta rautaisia osaajia”, sanoo Tarja Toivonen.

”Tätähän me olemme aina sanoneet”

Vuosien saatossa tieteellinen tutkimustyö on vahvistanut käsitystä rikkaasta luonnon aarreaitasta. Moni jo pitkään tiedossa ollut asia koetaan nyt ajankohtaisempana kuin koskaan ennen. ”Olemme olleet näköalapaikalla esimerkiksi, kun tieto maitohappobakteerien tehosta vastustuskykyyn ja suoliston hoitoon havaittiin tutkimuksissa. Olemme olleet hyvien rasvojen ja voin puolesta puhujia kauan ennen ketoilu-trendiä. Olemme saaneet lukea jännittäviä tiedeuutisia siitä, kuinka liikkuminen luonnossa ja puutarhan tonkiminen auttavat hoitamaan stressiä sekä kehomme mikrobiomia ja tätä kautta vahvistamaan vastustuskykyämme. Juuri näin olemme opettaneet aikojen alusta asti”, kertoo Tarja.

Terveyskauppa äidiltä tyttärelle

Tarja Toivosen tie vei 1990-luvulla Helsinkiin Terveystuotekauppiaiden liiton toiminnanjohtajaksi, mutta innostus työhön asiakkaiden parissa veti hänet takaisin Ylöjärvelle 10 vuoden työrupeaman päätteeksi. Terveyskauppa Mistelissä tehtiin sukupolvenvaihdos vuonna 2009. Toisen polven terveyskauppias toteaa: ”40 vuotta historiaa on paljon kaupan alalla ja erityisen paljon terveystuotealalla, mutta tekemisen fokuksen on oltava tulevaisuudessa.”

Tänä vuonna terveyskauppa Mistelin palvelutarjontaa laajennettiin rakentamalla kivijalkamyymälään hoitohuone, jossa toimii paikallisia koulutettuja, ammattitaitoisia luontaisterapeutteja. Tällä vastattiin asiakkaiden toiveisiin saada kokonaisvaltaisempaa hoitoa oman terveyden ylläpitämiseen saman katon alta.

Vuosikymmenten jälkeenkin Terveyskauppa Mistelissä ollaan edelleen innostuneita merkityksellisestä työstä ja tiedon jakamisesta.

”Arvostamme luomukontakteja ja henkilökohtaista palvelua. Palvelu on meidän juttumme!”, yrittäjä Tarja Toivonen kertoo.

Terveyskauppa Misteli:
Ylöjärveläinen perheyritys, täyttää 40-vuotta 2.4.2022
Omistaja, yrittäjä fytonomi Tarja Toivonen
Työllistää 4 henkeä
Kaksi myymälää Ylöjärvellä: kivijalkamyymälä osoitteessa Mikkolantie 2 ja Kauppakeskus Elossa, Elotie 1
Kuuluu yksityisyrittäjien omistamaan TerveysTieto-ketjuun
Muuta: Yrittäjä Tarja Toivonen valittiin vuoden yrittäjäksi Ylöjärvellä vuonna 2011 tunnustuksena onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Tarja Toivonen, tarja@misteli.fi puh. 0400640329