19.10.2017 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Talven ulkoilu- ja urheiluvaatteissa korostuu käyttömukavuus ja harkitut yksityiskohdat

Ulkoilu- ja urheiluvaatteissa alkavan talven trendeinä ovat mukavuus, ympäristöystävällisyys ja pienet yksityiskohdat, jotka parantavat käyttökokemusta. Talven trendikkäin vaate on parka.

Eritoten kangasvalmistajien kehitystyö on tuottanut huomattavia parannuksia vaatteiden käyttömukavuuteen. Ulkoiluvaatteiden kankaat ovat ohentuneet, ne ovat joustavia ja hengittäviä ja suojaavat talvikeleillä. Alus- ja väliasuissa on miellyttävää merinovillaa tai merinovillan ja teknisten kuitujen sekoitteita. Kangasvalmistajat ovat onnistuneet ratkaisemaan merinovillan hankauskestävyyteen ja kutittavaan ihotuntumaan liittyviä ongelmia.

Parka on talven muotitakki

Talven trendikkäin vaate on parka, jota näkee ensi talvena niin kaupungin kaduilla kuin laskettelurinteissä, kertoo Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

- Parkan hyvä puoli on sen monikäyttöisyys, joten se sopii moniin eri tilanteisiin. Sama trendi koskee muutakin talvipukeutumista: monia vaatteita kelpaa käyttää missä vain, vaikka ne olisikin suunniteltu talviseen urheiluun.

Pieniä yksityiskohtia

Lasketteluvaatteisiin on tullut uusia yksityiskohtia käyttömukavuutta ja turvallisuutta kasvattamaan. Heikkilän mukaan harkitut yksityiskohdat ovat osa alkavan talven ulkovaatetrendejä.

- Yhtenä näistä on purjehdusvaatteista tuttu ”life pocket”. Life pocket on eristetty tasku, johon laitettua tavaraa ei pääse kosteus tai kylmä kaltoin kohtelemaan. Taskusta on iloa esimerkiksi kameroiden ja matkapuhelinten käyttäjille, kun akku kestää pakkaskelissä paljon normaalia pidempään.

Pimeässä näkyvyyteen on panostettu paljon. Useissa takeissa printit ovat heijastavia tai esimerkiksi takin kaulukseen on valittu heijastava kaistale turvaväristä kangasta. Tämä auttaa havaitsemaan laskijan paremmin esimerkiksi sumuisessa säässä laskiessa.

Ympäristöystävällisemmin

Tietoisuus fluorikarbonaattien ja esimerkiksi halvemmista fleece-kankaista irtoavien mikromuovien kulkeutumisesta luontoon on Heikkilän mukaan vaikuttanut alaan myönteisesti. Tuotteita on ryhdytty kehittämään ympäristöystävällisempään suuntaan.

- Luonnolle haitallisia PFC-yhdisteitä hyödyntävien kalvojen käyttö vaatteissa on vähentynyt huomattavasti. Suurin osa laatumerkeistä on ilmoittanut luopuvansa näiden vedeltä ja tuulelta suojaavien yhdisteiden käytöstä.

Talvella 2017–2018 hiihdetään ja lasketellaan siis entistä mukavammin ja ympäristöystävällisemmin – kaikissa keleissä!

Lisätietoa: Hanna Heikkilä, toimitusjohtaja, Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry, +358 50 536 3379, hanna.heikkila@stl.fi

Kaikki kuvat: https://takaraja.kuvat.fi/i/d94cc0a92345f5ee635f38ae163d6add

TALVEN 2017 – 2018 UUTUUSVAATTEITA

Kari Traa Åkle merinovillainen alusasu

Åkle on valmistettu 100% merinovillasta ja asun norjalaisperinteiden innoittama kuviointi on luotu modernisti eri kuoseja yhdistellen. Modernisti käsitelty merinovilla tuntuu iholla pehmeältä ja on hyvin hengittävä. Villan hyviin ominaisuuksiin kuuluu myös sen lian ja tuoksujen hylkiminen, joten sen pesutarve on vähäisempi kuin teknisten kankaiden. Usein pelkkä tuuletus riittää. Päällinen on 100 % merinovillaa (210 g/m²), sisäpinnassa 100 % merinovillaa (180 g/m²).

Suositushinta: pitkähihainen paita 84 euroa ja housut 84 euroa

Millet White Cargo Neo -lasketteluasu

Takin säältä suojaava kalvo on kolmikerroksista Polartec NeoShelliä, joka hengittää erittäin hyvin. Hengittävyys perustuu materiaalin tehokkaaseen vesihöyryn läpäisykykyyn. Miellyttävän pehmeää kangasta olevan takin leikkaus on pitkä ja urheilullinen. Helmassa on lumelta ja tuulelta suojaava lumilukko, jonka voi irrottaa tai liittää yhteen samaan sarjaan kuuluvien housujen kanssa.

Takin huppu on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää kypärän kanssa. Huppuun on integroitu Recco®-heijastinlevy lumiturvallisuuden parantamiseksi. Takissa on useita taskuja: kaksi lantiolla (fleecevuoratut), kaksi rintakehällä, kaksi takin sisällä esimerkiksi puhelimelle ja laseille sekä yksi hissilippua varten. Taskujen vetoketjut ovat roiskevesisuojattuja.

Housuissa on korkea vyötärö, toimivat ventilaatiot ja irrotettavat henkselit. Kolme taskua lisäävät käyttömukavuutta. Lahkeiden sisäpuolella on lumilukot, ja lahkeiden suut on suojattu suksen kantin viilloilta suojaavalla materiaalilla.

Suositushinta: takki 639 euroa ja housut 539 euroa

Aclima Marius Mockneck -paita

Acliman Designwool-sarjaan kuuluvassa paidassa on korkea vetoketjullinen kaulus. Paita on keskivahvaa (200 g/m²) ja pehmeää 100 % merinovillaa, ja siinä on perinteinen norjalainen Marius-kuviointiin. Helman leikkaus on pitkä, jotta selkä ei jää kyyristyessäkään paljaaksi. Paidasta on sekä miesten että naisten mallit.

Catmandoo Hedeia light padded -parkatakki

Hedeia on naisten vedenpitävä ja hengittävä, kevyesti topattu ulkoilutakki, jossa on teipatut saumat. Teknisinä ominaisuuksina ovat mm. säädettävät huppu, helma ja hihojen suut. Edessä on kaksoistaskut, joista ylempi on suojattu läpällä ja nepparilla, povitaskussa on vetoketju. Muotoillut hihat parantavat istuvuutta, ja nahkajäljitelmäiset yksityiskohdat luovat viimeistellyn ja tyylikkään ulkonäön.

Monikäyttöinen kevytvanuparka sopii jokapäiväiseen käyttöön syksystä kevättalveen. Takki toimii hyvin myös reilussa talvipakkasessa, kun alle lisää vaatekerroksia.

Suositushinta: 129 euroa

Timberland Goose Eye -parka

Goose Eye -takki on lämmin ja muhkeudestaan huolimatta erittäin kevyt. Takissa on käytetty aitoa hanhenuntuvaa, joka pitää kehon lämpimänä kylmälläkin säällä.

Suositushinta: 299 euroa

Craft Warm Intensity -alusasu

Miellyttävä alusasu viileille ja kylmille keleille. Sopii kuluttajalle, joka arvostaa hyvää istuvuutta, tehokasta kosteudensiirtoa ja lämmönsäätelyä. Loistava valinta esim. lasketteluun. 3D-neulos lämmittää kehoa siellä, missä lämpöä eniten tarvitaan. Saatavilla naisten ja miesten mallit. Materiaali: 61 % polyamidi, 35 % polyesteri, 4 % elastaani

Suositushinta: yläosa 69 euroa ja alaosa 55 euroa

Helly Hansen Elevation -vapaalaskutakki

Helly Hansenin jo 140-vuotisen taipaleen punaisena lankana on ollut tarjota aktiivisille ihmisille ammattilaistason tuotteita, jotka mahdollistavat elämykset ulkoilmaharrastuksissa, kuten talviurheilun ja vesillä liikkumisen parissa.

Elevation Shell -vapaalaskutakki on Helly Hansenin laskuvaatemalliston huippumalli. Takin vedenpitävyyden takaava Helly Tech Professional® -kalvolaminaatti on ympäristöystävällistä PU-raaka-aineetta. Pintakankaan vettä ja likaa hylkivä käsittely on PFC-vapaa, ja se täyttää tämän hetken tiukimmat ympäristölainsäädännön normit.

Takissa on ainutlaatuinen yhdistelmä käyttömukavuutta ja turvallisuutta. Siinä on patentoitu H2Flow-lämmönsäätelymekanismi, joka luo käyttäjälleen erinomaisen käyttömukavuuden ja lämmönhallinnan kaikissa keliolosuhteissa. Myös käyttäjän turvallisuus on huomioitu tekemällä takkiin useita näkyvyyttä lisääviä elementtejä. Tuotteen selkäosassa on erityisesti selkäpanssarille lisää tilaa tarjoava paljerakenne.

Suositushinta: 600 euroa

Halti Legenda -laskettelutakki

Sporttinen, selkeä leikkaus ja erittäin miellyttävät materiaalit tekevät Legendasta mukavan laskukaverin. Materiaaleina on käytetty kahdella eri pinnalla toteutettua, veden- ja tuulenpitävää sekä hengittävää DrymaxX®-materiaalia, joista toinen on muodikkaan farkkumainen ja toinen erittäin joustava. Juuri sopivan lämpimyyden ja hengittävän toimivuuden aktiivisessa käytössä takaa laadukas Primaloft® Silver Eco 80 -vanu. Vanumateriaalista 70 % on kierrätettyä, joten se on myös ekologinen vaihtoehto.

Takissa on runsaasti yksityiskohtia, jotka tuovat käyttömukavuutta: irrotettava lumilukko, taskujen miellyttävät trikoovuoret, medialaitteiden johdoille tarkoitettu audio cable holder, irrotettava lasinpyyhintäliina sekä säädettävä huppu, jota voi käyttää myös kypärän kanssa. Takissa on käytetty body mapped -tekniikkaa. Takin sisäosan rakenteen teknisten vuorimateriaaliratkaisujen paikat ovat tarkkaan harkittuja, jotta rakenne takaa maksimaalisen toimivuuden. Koska vuoressa ja esimerkiksi keskellä vuoren takaosaa tarvitaan erityistä hengittävyyttä, vuoreen on lisätty ilmavuutta parantavaa 3D-verkkomateriaalia.

Suositushinta: 649 euroa

Fjällräven Expedition -untuvatakki

Äärimmäisiin olosuhteisiin suunniteltu untuvatakki. Takin kaksi erillistä untuvakerrosta pitävät käyttäjänsä lämpimänä – vaikka naparetkellä. Klassikkotakissa on reilu mitoitus, joten takki lämmittää istuessa myös takamusta. Takissa on tilavat kaksisuuntaiset taskut, joissa on hyvä lämmittää käsiä. Suurta huppua on kätevä käyttää monenlaisten päähineiden kanssa.

Vyötärössä ja hihansuissa on kiristykset. Hartioiden keinokuitutoppaus auttaa säilyttämään takin muodon vuosien ajan.

Suositushinta: 799 euroa

Haglöfs luottaa teknisiin materiaaleihin

Haglöfsin kauden uutuudet ovat naisten Haglöfs Khione sekä miesten Haglöfs Nengal, joissa luotetaan Gore-Texin hyvin hengittäviin, keleiltä suojaaviin kalvoihin. Malliston suunnittelun lähtökohtana ovat monikäyttöisyys, tyylikkyys ja monipuoliset tekniset yksityiskohdat. Kaikissa Haglöfsin tuotteissa on otettu kokonaisvaltaisesti huomioon vastuullisuus ja ympäristöä kunnioittava kestävä tekstiilituotanto.

Khione ja Nengal soveltuvat ankariin sääolosuhteisiin ja antavat laskijalle mahdollisuuden liikkua haastavissakin tilanteissa. Laskettelutakkien helmoissa on irrotettavat lumilukot ja säädettävät hihansuut, jotka pitävät pöllyävän lumen loitolla. Hupun alle mahtuu kypärä, ja hupun voi kiristää yhdellä kädellä. Takeista on saatavilla myös lämpimämpi Insulated-malli.

Ulvangin kerrasto kelpaa käyttää ja näyttää

Merinovilla on läpimitaltaan hyvin ohutta ja sileää, jolloin se ei kutita paljaalla iholla normaalin villan tavoin. Kaikkea merinolampaista saatavaa villaa kutsutaan merinovillaksi, mutta kaikki villalaadut eivät sovi tekstiileihin, etenkään alusasukäyttöön. Merinovilla voidaan jakaa eri karkeusluokkiin kuidun halkaisijan (micron -arvo) mukaan (vahva 23-24,5 µm, medium 19,6-22,9  µm, hieno 18,6-19,5) Mitä hienompaa merinovillakuitu on, sitä vähemmän se ärsyttää ihoa. Norjalainen Ulvang käyttää vaatteissaan hienoa merinovillaa.

Ulvang 100% Rav -kerrasto on 100 % 19,5 micronin merinovillaa, joka on lämpöä tasaava ja luonnostaan antibakteerinen, hajua torjuva materiaali. Paita on mulesingvapaa ja siinä on hiertämättömät saumat sekä vetoketju.

Kevyt, etenkin urheilu- ja retkikäyttöön sopiva ohut neule on miellyttävää ribbikudosta. Neule pysyy hyvin muodossaan ja sitoo kuiturakenteeseen paljon ilmaa, mikä eristää ja lämmittää erityisen hyvin.