12.04.2024

Lääketeollisuus: uusien investointien turvaamisen oltava kehysriihen ja EU-vaalien ytimessä

Lääketeollisuus ry järjesti 12.4.2024 Helsingissä viidettä kertaa pidetyn Lääkealan saatavuusfoorumin. Tilaisuudessa esiintyivät Lääketeollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Niilo Färkkilän ja sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen lisäksi joukko alan asiantuntijoita ja puolueiden EU-vaaliehdokkaita.

Lääketeollisuuden puheenjohtaja Färkkilä piti tärkeänä, että uusien investointien turvaaminen on sekä ensi viikon kehysriihen että kesäkuun alussa pidettävien EU-vaalien asialistan ytimessä.

"Elämme globaalisti monikriisin aikaa, jolloin kriisinsietokyky on noussut politiikan keskiöön oikeutetusti. Varautuminen tulevaan nähdään laaja-alaisena toimenpiteiden kokonaisuutena, jossa kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin turvaaminen on merkittävässä asemassa"
, Färkkilä muistutti.

Tämä tuo Färkkilän mukaan Lääketeollisuuden ratkaisut kokonaisturvallisuuden ja varautumisen ytimeen. Hän korostaa, että on kyse sitten pandemian torjumisesta tai julkisen talouden vahvistamisesta ja huomisen innovaatiotalouden rakentamisesta, niin korkeatasoinen lääkehoito rokotteet mukaan lukien ovat keskeinen osa ratkaisua. On tärkeää, että EU-vaaleissa puhutaan siis myös lääkkeistä.

Euroopan tapaan myös Suomessa on edessä tärkeitä päätöksiä. Ensi viikolla maan hallitus pitää kehysriihen, jossa päätetään pidemmän aikavälin miljardiluokan toimenpiteistä julkisen talouden tervehdyttämiseksi.

"Aivan kuten Eurooppa-tason kokonaisturvallisuuden kohdalla, myös kansallista julkisen talouden haastetta tulee kyetä tarkastelemaan holistisemmin, 360 asteen valppaudella. Helpolta näyttävä leikkaus tänään voi syödä huomiselta paljon. Tästä haluan päättäjiä varoittaa."

Lääketeollisuuden viesti hallitukselle on selvä: toimiala on valmis kasvutalkoisiin. Turvataan viisaalla politiikalla toimialamme investointien tulevaisuus ja nähdään lääkehoidot osana ratkaisua, joka sotessa on saavutettava sekä kansalaisten laadukkaiden terveyspalveluiden että julkisen talouden näkökulmasta.

"Ikääntyvän ja työvoimapulasta kärsivän väestön haaste ei ratkea säästämällä innovatiivisista lääkkeistä ja ihmisten tarvitsemista terveyspalveluista, vaan lisäämällä terveydenhuollon vaikuttavuutta ja sitä kautta ihmisten työ- ja toimintakykyä sekä luomalla maahamme TKI-ympäristö, joka houkuttelee ulkomaisia investointeja."

Lisätietoa: Niilo Färkkilä, Lääketeollisuus ry:n puheenjohtaja, p. +358 50 433 4504