Kierrätettyjen vaatteiden suosio tuplaantui kahdessa vuodessa
Käytetyt vaatteet kasvattavat suosiotaan. Kun vielä kaksi vuotta sitten 7 prosenttia ilmoitti ostavansa kierrätettynä, on luku nyt noussut 14 prosenttiin.
Second handin kasvava suosio näkyy myös myyntitilastoissa. Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastojen mukaan vaatekauppa on kasvanut tänä vuonna elokuun loppuun mennessä 8,5 prosenttia ja käytettyjen vaatteiden 16,4 prosenttia.
Second handin suosio on selkeästi alle 35-vuotiaiden ja lapsiperheiden juttu. 15–24 vuotiaista jopa yli kolmannes kertoo ostavansa vaatteita second hand -myymälöistä tai vertaiskaupasta. Toisaalta tämä ikäryhmä ostaa vaatteita myös tuplasti muuta väestöä enemmän ketjumyymälöistä.
Verkko-ostoksia suosii sen sijaan eniten 25–34-vuotiaat. Verkko-ostamisen suosio on koronaboomin jälkeen hiipunut. Kotimaisista verkkokaupoista vaatteiden verkko-ostoksien arvo on vähentynyt - 4,2 prosenttia ja ulkomaisista verkkokaupoista -24 prosenttia. Silti verkko-ostokset ovat nyt suomalaisista verkkokaupoista 115 prosenttia ja ulkomaisista verkkokaupoista 12,8 prosenttia koronaa edeltävää aikaa korkeammalla.
Vastuullisuus ei myyntivaltti
Vastuullisuus, kuten tuotannon eettisyys ja tuotteen kierrätettävyys, on ollut megatrendi jo pitkään, mutta ei silti nouse korkealle suomalaisten ostomotiiveissa. 3 prosenttia suomalaisista mainitsee vastuullisuuden tärkeimmäksi ostomotiivikseen vaate- ja kenkähankinnoissa. Näin oli myös vuonna 2020 tehdyn tutkimuksen mukaan. Alle 24-vuotiaat painottavat vastuullisuutta muuta väestöä enemmän.
Istuvuus, hinta, käytännöllisyys ja laatu ovat edelleen tärkeimmät hankintakriteerit. Nyt Istuvuus on ajanut hinnan edelle parin vuoden takaiseen verrattuna. Kotimaisuus painottuu yli 64-vuotiaiden ostopäätöksissä
Some- vaikuttajilla merkitystä vain nuorten valintoihin
Suomalaiset eivät juurikaan tee vaate- ja kenkävalintojaan some-vaikuttajien perusteella. Vain 3 prosenttia suomalaisista ilmoitti ostavansa vaatteita ja kenkiä some-vaikuttajien mukaan. Alle 24-vuotiaiden ostopäätöksiin vaikutus oli muuta väestöä suurempi, sillä 12 prosenttia heistä ilmoitti bloggareiden ja vloggareiden vaikuttavan valintoihinsa. Tässä ikäryhmässä ystävien ja tuttavien merkitys oli somea suurempi. 18 prosenttia kuunteli ystävien suosituksia.
Tiedot perustuvat Taloustutkimuksen 5.10 julkistettuun kulutustutkimukseen, Kantar TNS:n vuonna 2020 kulutustutkimukseen ja Muoti- Ja urheilukauppa ry:n tilastoihin, jotka kattavat 84 % markkinoista.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi