15.09.2021

Erikoiskauppa selätti koronan – vuoden ensimmäisellä puoliskolla 8,2 % kasvua

Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun toimialaryhmien yhteenlaskettu tukkukaupan liikevaihto on kasvanut 8,2 prosenttia tammi-kesäkuun 2021 aikana. Myös henkilöstömäärä ja palkkasumma olivat reilussa kasvussa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Edulle tuottamista tilastoista.

Liikevaihto

Rokotusten edistymisen ja normaalimman elämän vilkastuminen näkyy Edun toimialaryhmien kehityksessä. Vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä toimialaryhmien yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi 6,3 prosenttia ja toisella vuosineljänneksellä kasvu kiihtyi 9,9 prosenttiin. Vuonna 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla kasvua kertyi 2,8 prosenttia, mutta kasvu muodostui koronaa edeltäneen poikkeuksellisen vilkkaan ensimmäisen kvartaalin aikana.

–Jollain tasolla voidaan varmaan todeta, että korona on selätetty erikoiskaupan toimialoilla. Toki tässäkin on omat voittajansa ja häviäjänsä, mutta selkeästi tilanne on tasaantumassa. Sosiaalisen kanssakäymisen monipuolistuminen näkyy esimerkiksi siinä, että nyt julkaistujen tilastojen valossa esimerkiksi korut ja kellot ovat alkaneet taas käydä kaupaksi, kommentoi yhdistyksen toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.

Huhti-kesäkuussa kello- ja jalometallitukkukaupan toimialaryhmän liikevaihto kohosi peräti 31,1 prosenttia vuotta aiemmasta.

Henkilöstömäärä ja palkkasumma

Vuonna 2020 Edun toimialaryhmien henkilöstömäärä oli 1,7 prosentin laskussa, mutta kääntyi kasvuun 2021 ensimmäisellä neljänneksellä, jolloin kasvua kertyi jo 2,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Vuoden toisella neljänneksellä henkilöstömäärä jatkoi kasvuaan peräti 8,0 prosenttia.

–Positiivinen kehitys on ollut näkyvissä, mutta samalla kaupan alalla lisääntyvä tarve digiosaajille kasvaa. Korona-aika laittoi yritykset pakon edessä miettimään omaa toimintaansa, uusia liiketoimintatapoja ja palveluita. Niiden edelleen kehittäminen on vasta alkamassa. Takaisin entiseen ei ole paluuta, Pöllänen arvioi.

Sama kehitys näkyy myös palkkasummassa, joka kasvoi tammi-kesäkuussa 6,3 prosenttia vuoden takaiseen.

Lisätietoja: Ulla Pöllänen, toimitusjohtaja, 050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi