04.08.2023 Muoti- ja urheilukauppa ry

Ostovoiman hiipuminen ei alkuvuonna näkynyt Muotikaupoissa – Hyvä kysyntä voi jatkua myös loppuvuonna

Muotikaupan arvo kasvoi tammi-kesäkuussa  7,0 % ja urheilukaupan arvo laski -3,2 %. Vaikka myynnin kasvu on hidastunut, Ruotsin ja Norjan tapaista kaupan taantumaa ei ole näkynyt. Muoti-ja urheilukaupan kyselyn mukaan yli puolet alan yrityksistä odottaa myynnin edelleen kasvavan loppuvuonnakin.     

 

Vaatekauppa yhteensä kasvoi alkuvuonna  4,7 % josta muotivaatteiden kauppa kasvoi + 7,1 %. Miesten vaatteiden kysyntä kasvoi jopa 11,7%. Urheiluvaatteiden mynnin arvo sen sijaan laski -3,3 %. Vastaavasti kenkien kaupan arvo kasvoi 10 prosentilla. Eniten on kasvanut laukkujen kauppa matkailun avautumisen myötä, + 17,1 %.

Asiakasmäärät ovat edelleen lievästi kasvaneet. Ansiotason nousu ja inflaation hidastuminen  tukevat  niin muoti- kuin urheilukauppaakin loppuvuonna.

Verkkokauppa kääntyi kasvuun

Muodin ja urheilukaupan verkkomyynti Suomesta kasvoi alkuvuonna 6,1 %. EU verkkomyynti sen sijaan väheni alkuvuonna edelleen -8,0 % viime vuoteen verrattuna.

Muoti ja urheilukaupan arvo ylitti koronaa edeltävän tason

Koronan varjo on ollut varsinkin muotikaupoissa pitkä. Vasta 2023 tammi-kesäkuussa Muoti ja urheilukaupan arvo ylitti +1,6 prosentilla vuoden 2019 tammi-kesäkuun arvon.

 

 

Suomalaisten ennustetaan ostavan vuonna 2023 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,7 miljardilla eurolla. Vaatteita 3,2 miljardilla ja kenkiä 650 miljoonalla. 

 

Tiedot perustuvat Muoti- ja urheilukauppa ryn tilastoihin ja barometriin

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi