Miesten vaateiden kivijalkakauppa +14,2 % - ulkonäkö tunnustetaan nyt tärkeimmäksi tekijäksi ostoksilla
Poikkeuksellisen lämpimän sään vuoksi muotikauppa väheni lokakuussa - 3,1 % , ja urheilukauppa -1,7 %, mutta koko alkuvuosi on ollut kivijalkakaupoille hyvä. Sen sijaan verkkokauppa on edelleen supistunut lokakuussa. Syntyvyyden väheneminen näkyy lastenvaatekaupoissa. Ulkonäkö ja tunnetekijöiden merkitys on noussut tärkeimmäksi tekijäksi vaate- ja kenkähankinnoissa.
Keväällä kasvuun kääntynyt Muotikauppa on kasvanut lokakuun loppuun mennessä 7,5 %. Varsinkin kivijalkakaupan veto on jatkunut hyvänä. Esimerkiksi miesten vaatteiden kivijalkakaupan arvo kasvoi tammi-lokakuussa +14,2 % ja naistenvaatteiden + 8,8 %.
”Koronakotoilun aikana varsinkin miehet vähensivät vaatehankintojaan. Siksi juuri miehillä on myös suurin hankintojen tarve. Lisäksi pikkujoulu- ja juhlakaudesta on tulossa poikkeuksellisen vilkas”, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Verkkokaupan ostokset ovat edelleen trendinomaisesti laskeneet. Esimerkiksi muotivaatteiden verkkomyynti laski – 10,7 % vuodentakaiseen verrattuna.
Syntyvyys on laskenut kuluvana vuonna Suomessa lähes - 10 prosentilla ja niin on lastenvaatteiden kysyntä vähentynyt -13 % tammi -lokakuussa.
Ulkonäkö ja tunnetekijöiden merkitys noussut tärkeimmäksi tekijäksi vaate- ja kenkähankinnoissa.
Suomalaiset ovat aikaisemmin perustelleet vaate- ja kenkäostoksia ns. järkisyillä. Nyt 93 % vastaajista pitää ulkonäkötekijöitä jopa hintaa tärkeämpänä valintakriteerinä, selviää lokakuussa julkistetusta Taloustutkimuksen tekemästä kuluttajatutkimuksesta. 60 prosenttia suomalaisista mainitsee suoraan muodin olevan tärkeä tekijä, kun tekee ostoksia.
Aikaisempina vuosina kuluttajat ovat perustelleet ostojaan esimerkiksi erilaisilla ”tarveadjektiiveillä”, vaikka todellisuudessa muoti on ehkä silloinkin ollut todellinen syy. Niin tai näin, nyt se sanotaan suoraan, toteaa Kankaanpää.
”Suomalaiset ovat aikaisemmin häpeilleet tunnustaa, että pukeutumiseen ja ulkonäköön satsaaminen on satsaus omaan hyvinvointiin ja terveyteen.” Tämä on jäänyt taka-alalle ympäristövaikutuksia korostavassa keskustelussa. Nämä eivät todellisuudessa ole edes ristiriidassa keskenään.”
Käytettyjen vaatteiden ja kenkien kaupan arvo on tammi-lokakuussa kasvanut 15,8 %, mikä todistaa paitsi kasvaneesta kierrätyksestä, myös siitä, että varsinkin 90-luvun vaatteet ovat nyt muotia.
Tiedot perustuvat Muoti ja urheilukauppa ryn tilastoihin.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi