Kivijalkakauppa pitää pintansa rautakaupassa – Yllättävää kuinka aktiivisia vanhemmat ikäluokat ovat


16.10.2025
Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan yli puolet yli 55-vuotiaista suunnittelee remonttia lähiaikoina. Kivijalkakauppojen merkitys on suurempi rauta- ja sisustuskaupassa kuin muussa erikoiskaupassa.
Lokakuussa julkaistussa Erikoiskauppa 2025 -tutkimuksessa tutkittiin yli 55-vuotiaiden suomalaisten ostoskäyttäytymistä ja kulutustottumuksia. Kyselytutkimuksessa kysyttiin myös toimialakohtaisia kysymyksiä.
Kyselytutkimuksen mukaan valtaosa yli 55-vuotiaista asioi rautakaupoissa säännöllisesti. Tutkimuksessa 63 prosenttia vastaajista, jotka ovat joskus ostaneet rautakaupan tuotteita itselleen tai talouteensa, kertoo myös suunnittelevansa remonttia lähitulevaisuudessa. Tulos yllätti rauta- ja sisustuskauppoja edustavan RASI ry:n toiminnanjohtaja Minna Liuksialan.
”Kyselytutkimuksen ensimmäinen yllätys oli kuinka aktiivisia vanhemmat ikäluokat ovat remontoimaan ja rakentamaan”, Liuksiala toteaa yhdistyksen tiedotteessa.
Varttuneemmat suomalaiset ovat muutenkin aktiivisia remonttien suhteen. Kyselytutkimuksen mukaan 2/3 niistä vastaajista, jotka aikovat toteuttaa remontin lähiaikoina aikovat tehdä remontin itse tai osallistua sen tekoon. Vain joka kolmannes tilaa remontin kokonaan ulkopuoliselta taholta.
”55+ ikäryhmässä on paljon käytännön osaajia, joilla on halua ja kykyä tehdä itse”, kertoo Liuksiala.
Kivijalkakaupat suosittuja rautakaupassa
Kyselytutkimuksen mukaan valtaosa rauta- ja sisustuskaupan asiakkaista asioi fyysisissä myymälöissä verkkokaupan sijaan. Tutkimukseen vastanneista 78 prosenttia tekee ostoksensa fyysisissä rautakaupoissa, kun taas 12 prosenttia suosii ensisijaisesti verkkokauppoja.
”Kun vertaa rauta- ja sisutuskaupan ostopaikkavalintoja muihin erikoiskauppoihin, niin kivijalkakauppojen merkitys on selkeästi suurempi”, sanoo Liuksiala.
Tiedonhaussa rautakauppojen yli 55-vuotiaat asiakkaat luottavat kauppojen verkkosivuihin ja tarjousilmoitteluun. Sosiaalisen median kanavat ovat pienessä roolissa tässä ikäryhmässä. Vain 3 prosenttia vastaajista kertoi hakevansa tietoa somekanavista ennen ostospäätöstä.
Kotitalousvähennys vaikuttaa remonttisuunnitelmiin
Tutkimuksessa kysyttiin myös kuluttajien näkemyksistä kotitalousvähennykseen. Vastaajista 57 prosenttia kertoi käyttäneensä kotitalousvähennystä aiemmissa remonteissa ja 53 prosenttia vastaajista kokee sen vaikuttavan tuleviin suunnitelmiin.
"Kotitalousvähennys on konkreettinen kannustin, joka näkyy suoraan kuluttajien remonttipäätöksissä. Kun yli puolet 55+ ikäryhmästä kokee sen vaikuttavan omiin suunnitelmiinsa, on selvää, että vähennyksen korottaminen tukisi koko toimialan elpymistä ja vahvistaisi kotimaisen työn kysyntää”, toteaa Liuksiala RASI ry:n tiedotteessa.
Lisätietoa tutkimuksesta rauta- ja sisustuskaupan osalta RASI ry:n verkkosivuilta.
Koko erikoiskauppaa koskeva Erikoiskauppa 2025 -ostopolkututkimus löytyy täältä.
Erikoiskaupan liitto ETU ry tutki yhdessäjäsenyhdistystensäkanssa poikkeuksellisen laajasti suomalaisten 55 vuotta täyttäneiden käsityksiä itsestään kuluttajina. Nuorimmat vastaajat olivat 55-vuotiaita, vanhimmat yli 90-vuotiaita. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, jonka paneelikyselyyn vastasi internetissä heinä-, elo- ja syyskuussa yhteensä 3824 kohderyhmään kuulunutta. Rauta- ja sisustuskauppatuotteita ostaneita vastaajia tutkimuksessa on 836. Tulokset on vakioitu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.