Uutinen

Suomen Yrittäjien Malinen valaa uskoa kaupan alan yrittäjiin – ”Käänne parempaan voidaan nähdä jo joulumarkkinoilla”

Suomen Yrittäjien Malinen valaa uskoa kaupan alan yrittäjiin – ”Käänne parempaan voidaan nähdä jo joulumarkkinoilla”

Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malisen mukaan yritysten negatiivinen käsitys tulevaisuudesta on lieventynyt.
Teksti Miia Savaspuro / Kuva: Suomen Yrittäjien kuvapankki /Jetro Stavén
Share

20.9.2023

Share

Tuore pk-yritysbarometri näyttää kaupan alan yrityksille valonpilkahdusta pimeässä taloustilanteessa. Suomen Yrittäjien mukaan asiakasrajapinnasta tulee positiivista viestiä kuluttajien luottamuksen asteittaisesta vahvistumisesta.


Suomen taloudessa positiiviset uutiset ovat vähissä, mutta tuore pk-yritysbarometri antaa toivoa taantuman keskelle. Kun vielä puoli vuotta sitten pk-yritysten suhdanneodotukset olivat alimmillaan 14 vuoteen, ja kaupan alalla näkymät olivat toimialoista synkimmät, nyt tulevaisuuteen katsotaan selvästi positiivisemmilla mielillä.

”Kaupan alalla tapahtui suurin suhdanneodotusten koheneminen. Saldoluku nousi peräti 27 yksikköä”, sanoo Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen.

Pk-yritysbarometrin mukaan 70 prosenttia kaupan alan yrityksistä odottaa liikevaihtonsa joko kasvavan tai pysyvän ennallaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

”Tässä tilanteessa sitä voi pitää työvoittona. Positiivista on se, että negatiivinen käsitys tulevaisuudesta on lieventynyt. Yrittäjät ajattelevat, että talous lähtee tästä pikkuhiljaa liikkeelle. Loppuvuosi on varmasti vielä vaikeaa, mutta alkuvuodesta ollaan jo paremmassa vauhdissa”, Malinen tulkitsee.

Malisen mukaan yksi syy näkymien kirkastumiselle on hinnoitteluvoima. Kaupan alalla sitä näyttää olevan enemmän kuin barometrin muilla päätoimialoilla teollisuudessa, palveluissa tai hyvin vaikeassa tilanteessa olevassa rakentamisessa.

”Palkankorotukset, inflaation hidastuminen, vakaalla pohjalla oleva työllisyys ja vuodenvaihteessa mahdollisesti tulevat veronkevennykset lisäävät ostovoimaa pikkuhiljaa. Kuluttajat uskaltavat taas suunnitella tulevia hankintoja. Samaan aikaan kauppa on pystynyt viemään kohonneita palkka- ja muita kustannuksia hintoihin piirun verran muita paremmin. Vaikka kannattavuusodotukset ovat yhä negatiiviset, ne ovat silti selvästi parantuneet vuoden takaisesta.”

Positiivista on sekin, että kauppa aikoo pitää kiinni henkilöstöstään. Tutkimukseen vastanneista kaupan alan yrityksistä 73 prosenttia aikoo pitää henkilöstönsä määrän ennallaan.

”Puoli vuotta sitten oli paineita vähentää henkilöstöä mutta nyt tilanne on tasaantunut. Se on tietysti äärimmäisen tärkeää, sillä kauppa on suurena työllistäjänä yhteiskunnallisesti merkittävä ala”, Malinen sanoo.

Malinen muistuttaa, että Suomen ikärakenteesta johtuen työvoimapula ei ole poistumassa mihinkään. Kun talous jossain kohtaa lähtee taas vetämään, on tärkeää, että yrityksillä on osaavaa henkilökuntaa käytettävissä.

”Nyt ei saa käydä niin kuin ravintola-alalle kävi pandemiassa: osaava työvoima lähti muualle eikä tullut enää takaisin.”

Positiivisista merkeistä huolimatta huolenaiheita on runsaasti. Erityisesti pitkään jatkunut haluttomuus investointeihin on Malisen mukaan asia, johon pitäisi saada vauhtia.

”Kauppa on keskellä rakennemuutosta. Taistelu kuluttajien sieluista on siirtynyt sähköiseen maailmaan ja monikanavaisuuteen. Ajat ovat toki olleet pitkään vaikeat ja pankit ovat kiristäneet tuntuvasti rahoituksen saamisen ehtoja, mutta jostain se uskallus investointeihin pitäisi nyt kaivaa esiin. Muuten kilpailukyky heikkenee rajusti.”

Malinen valaa kuitenkin uskoa yrittäjiin.

”Käänne parempaan voidaan nähdä jo joulumarkkinoilla. Kevättä kohti kun mennään niin pitäisi näkyä jo isompi muutos.”

Suomen Yrittäjät, Finnvera sekä työ- ja elinkeinoministeriö tekevät kaksi kertaa vuodessa Pk-yritysbarometrin, joka kuvaa pk-yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä. Tutkimuksessa kysytään pienten ja keskisuurten yritysten odotuksia tulevalle 12 kuukaudelle. Kyselyyn vastasi lähes 4600 pk-yritystä kesä- ja heinäkuun 2023 aikana.