Uutinen

Tapahtuman visuaalisella ilmeellä on merkitystä – Optometriapäivien uusi logo ja värimaailma tilattiin suositulta suomalaisgraafikolta

Tapahtuman visuaalisella ilmeellä on merkitystä – Optometriapäivien uusi logo ja värimaailma tilattiin suositulta suomalaisgraafikolta

Graafikko Miika Saksi on suunnitellut NÄE2023 Optometriapäivien uuden visuaalisen ilmeen
Teksti Kinja Pakarinen
Share

7.11.2022

Share

Mitä yhteistä on Chisulla, NÄE 2023 -tapahtumalla ja Kingis-jäätelöillä? Tietenkin luova suunnittelija ja yrittäjä Miika Saksi, joka on luonut kaikkien kolmen visuaalisen ilmeen.


Nyt on tapahtumassa ihan uutta näköä! Kun NÄE2023 Optometriapäivät alkavat ensi helmikuun 10. päivä Helsingissä, niillä on uusi, entistä kiinnostavampi ja kutsuvampi visuaalinen ilme.

”Halusimme päivittää ilmeen vastaamaan 2020-luvun sisältöä ja kaipasimme uutta ajattelua sekä raikasta otetta pääkohderyhmällemme, joten käännyimme Miika Saksin puoleen”, kertoo Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja.

Panu Tastin mainitsema graafikko Miika Saksi on suunnitellut uransa aikana monia näkyviä ja kiinnostavia visuaalisia ilmeitä. Hän on muun muassa Chisun, Kingis-jäätelön ja Good kicks -brändin ilmeen takana. Optisen alan tapahtuman visuaalisuudella oli omat vaatimuksensa.

”Ilmeen tulee osaltaan kuvastaa innovaatioita, joita on tulossa niin tuotteisiin, käyttämäämme teknologiaan, kuin tapaamme tehdä töitä”, Tast lisää.

Miika Saksi kertoo, että tapahtuman visuaalisessa ilmeessä on nähtävissä maanläheinen petroli ja pirskahteleva lime.

”Väreinä säilytin Näe ry:n omat päävärit, mutta päivitin niitä hieman erottuvimmiksi. Limen vihreää ei ole käytetty viime aikoina liikaa logoissa ja se erottuu edukseen”, hän kertoo logon värivalinnoista.

Logon ja brändin merkitys on suuri, kun organisaatioiden pitää erottua edukseen perinteisten kanavien lisäksi verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

”Nykypäivänä brändin merkitys korostuu, ja NÄE2023 ansaitsi logon, jonka on samanaikaisesti mieleen jäävä sekä kiinni ajassa, jota elämme”, Saksi kommentoi.

Graafikko Miika Saksen tie luovan alan suunnittelijaksi alkoi jo lapsena, jolloin hän osti sarjakuvia järvenpääläisiltä kirpputoreilta ja myi niitä voitolla divareille. Vuonna 1996 nähtyään David Fincherin Seven-elokuvan, Saksi halusi elokuvaohjaajaksi, ja siitä lähti ajatus luovan suunnittelijan urasta. Logot olivat kiinnostaneet häntä pienestä pitäen, ja äitienpäiväkortitkin olivat syntyneet kuvankäsittelyohjelmien avulla.

Lukion ensimmäisellä luokalla Saksi pohti opintojensa jatkamista. Hän päätti keskeyttää lukion, ja kertoi siitä isälleen.

”Juttelimme neljään asti aamulla päätöksestäni, ja isä sanoi, että alat tehdä töitä sitten. Tuon keskustelun pohjalta isäni firmasta tuli ensimmäinen asiakkaani ja lukio jäi siihen”, Saksi kertoo.

Saksen työskentely noudattaa kaikissa suunnittelutehtävissä samoja peruspilareita.

”Inspiraatio ja tekeminen lähtevät aina samasta paikasta liikkeelle: katson ensin, mitä muut ovat tehneet samalla alalla, etten tee vahingossa samanlaista. Saatan myös varastaa pari ideaa ja soveltaa niistä jotain omaa ja uutta”.

Millainen oli tämä työ, jossa Saksi pääsi ensi kertaa perehtymään optiseen alaan?

"Oli mielenkiintoinen haaste tehdä arvokkaalle tapahtumalle uusi ilme. Jos miettii vaikka optikkoliikkeitä, niin ne henkivät samalla tavalla esteettisesti tyylikästä maailmaa kuin veneily. Halusin tuon tyylikkyyden näkyvän myös NÄE2023 -ilmeessä”, Saksi pohtii.

NÄE2023 Optometriapäivät järjestetään 10.–14.2.2023 Sokos Hotel Triplassa, Helsingissä. Lue lisää tapahtumasta.