Uutinen

Arhi Kivilahti: Erikoiskauppa ja verkkokauppa löytämässä kasvu-uraa

Arhi Kivilahti: Erikoiskauppa ja verkkokauppa löytämässä kasvu-uraa

Teksti Arhi Kivilahti, kuva Elisey Kuziakin
Share

21.5.2025

Share

Kevään edetessä on aika katsoa, miten alkuvuosi kaupassa on mennyt. Erikoiskaupan Liiton omat tilastot kertovat rohkaisevaa kieltä erikoiskaupan elpymisestä. Joulukuusta alkaen myynti on kasvanut jo kolme kuukautta peräkkäin, kun tarkastellaan koko erikoiskauppaa.


Erikoiskaupan kasvua vetivät kello- ja jalometallikauppa, kodintekniikan kauppa sekä erityisen vahvasti kasvanut optisen alan kauppa. Siinä missä kaksi muuta toimialaa ovat kasvaneet vasta muutaman kuukauden, optinen ala on kasvanut jo useamman vuoden.

Erikoiskaupan kasvua tukevat markkinan kehitystä ennakoivien tunnuslukujen parantuminen. Kuluttajien luottamus on edelleen miinuksella, mutta elpyy tasaiseen tahtiin. Maaliskuussa ja huhtikuussa nähtiin selkeät parannukset vuoden takaisiin lukuihin.

Kuluttajien luottamus on edelleen miinuksella, mutta elpymistä on jo näkyvissä.

Myös asuntokaupan pidemmän aikaa jatkuneen elpymisen luulisi näkyvän ennen pitkää myös pitkään vaikeuksissa olleiden rakentamisen ja sisustuksen sekä huonekalujen toimialojen myyntiluvuissa. Asuntokaupan myyntimäärät ovat jo yli vuoden olleet kasvu-uralla.

Vanhojen asuntojen myynti on noussut positiivisen puolelle jo useamman kerran viimeisten vuosien. Myös uusien asuntojen kaupassa näkyy  piristystä.

Asuntokauppa on kiinnostava muuttuja kaupan alan ennakoinnissa. Asunnon vaihtaminen avaa usein kuluttamisen tarpeen niin remontoinnissa kuin huonekaluissakin. Asuntokaupan tapaan korkotaso ja inflaatio ovat molemmat kulutusta tukevalla tasolla.

Myös yrityksillä paranevaa

Merkit erikoiskaupan myynnin kasvusta ovat siis vahvat. Kevään aikana tämä on näkynyt myös muutaman yrityksen tulosraporteissa. Ehkä iloisin yllätys oli Verkkokauppa.comin myynnin kääntyminen kasvuun yli kolmen vuoden yhtäjaksoisen laskun jälkeen.

Verkkokauppa.comin myynti kääntyi nousuun vuoden ensimmäisellä kvartaalilla.

Merkittävin kasvun veturi yhtiöllä oli muutama vuosi sitten lanseeratut pikatoimitukset yhteistyössä Woltin kanssa. Vain kaksi vuotta lanseerauksen jälkeen Wolt-toimitukset ovat nousseet jo viidennekseen kaikesta yhtiön verkkomyynnistä. Myös Keskon ruokakauppa on jo useamman vuoden raportoinut vahvaa kasvua Woltin pikatoimituksissa.

Pikatoimitusten määrä kasvoi merkittävästi vuoden ensimmäisellä kvartaalilla.

Woltin toimitusten nopea kasvu sekä K-ryhmällä että Verkkokauppa.comissa on osoitus siitä, että suomalaiset ostavat mielellään verkosta kotiintoimituksella, kunhan perusasiat ovat kunnossa. Verkkokaupassa näitä perusasioita ovat hyvän valikoiman, toimituksen hinnan ja toimituksen nopeuden tai joustavuuden pyhä kolminaisuus. Jos nämä asiat ovat kunnossa, kasvaa verkkokauppa varsin suurella todennäköisyydellä.

Verkkokaupan osalta myös maamme suurimman verkkokaupan pakettien toimittajan Postin toimitusmäärien kasvu on rohkaiseva osoitus verkkokaupan markkinan elpymisestä. Postin tapauksessa iso kasvun ajuri on ollut second hand -pakettien määrän nopea kasvu.

Erikoiskaupan puolelta ilahduttava tulos oli myös K-Raudan sekä urheilukauppaketjujen XXL:n ja Intersportin myyntien kasvut alkuvuonna. K-Raudan myynti kasvoi kolmatta neljännestä putkeen, kun puolestaan urheilukaupan ketjuilla myynti kääntyi vasta kasvuun pitkän laskukauden jälkeen. Sekä urheilukaupassa että rautakaupassa viime vuodet ovat olleet poikkeuksellisen synkkiä. Siksi orastavatkin merkit paremmasta ovat erittäin tervetulleita.

Vaikeampaa alkuvuonna sen sijaan oli Stockmannilla. Yhtiö ei ole vieläkään onnistunut löytämään kestävän kasvun uraa pandemian jäljiltä. Verkkokauppa toimi myös Stockmannin kasvun lähteenä. Muun liiketoiminnan laskiessa 3,7 % kasvu verkon puolella oli positiivinen pilkahdus. Tosin 11 %:n osuudella liikevaihdosta verkkokauppa on edelleen suuri saavuttamaton kasvupotentiaali yhtiölle.

Nykyisessä tilanteessa, jossa kannattavaa myynnin kasvua ei tahdo tulla, voi verkkokauppaan investointi olla vaikea asia perustella. Tosin ilman investointeja ei kasvuakaan liene luvassa.

Verkkokaupassa vain muutama suuri tekijä

Kun katsotaan kotimaisen verkkokaupan suurimpien yritysten listausta, on huomattavaa kuinka vähän suurempia verkkokaupan toimijoita Suomessa on. Erityisen merkittävää tämä on erikoiskaupan puolella. Huomiona, että listaus ei sisällä kaikkia verkkokauppoja, vaan ne, joiden verkkomyynnistä on saatavilla tietoa.

Suurimmat listattavat verkkokaupat Suomessa 2024.

Verkkokauppa.com ja Swappie ovat ainoat kotimaiset verkkokaupan toimijat, jotka myyvät verkossa yli 100 miljoonalla eurolla. Varmasti monelle hieman yllättäen, Kärkkäinen on hyvin lähellä tuota rajapyykkiä. Yllättäväksi Kärkkäisen korkean verkkomyynnin tekee se, että muut suomalaiset halpakaupan yritykset eivät ole vahvasti kasvaneista liikevaihdoistaan huolimatta suurten verkkokauppojen joukossa.

Miltei neljä kertaa Kärkkäisen kokoisen Tokmannin verkkokaupan liikevaihto on vain reilun neljänneksen Kärkkäisen verkkomyynnistä. Samaa kokoluokkaa Kärkkäisen kanssa olevan Puuilon myynti verkossa on vain kymmenyksen siitä mitä Kärkkäisen kannattava verkkokaupan myynti on.

Vaikka Kärkkäinen yhtiönä jakaa mielipiteitä, moni kotimainen kauppayhtiö voisi ottaa mallia Kärkkäisen ennakkoluulottomasta panostuksesta verkkokauppaan. Se on tuonut aivan uudenlaisen ja monipuolisemman kasvunäkymän yhtiölle tulevia vuosia ajatellen.

Verkkokaupan kasvattaminen edellyttää ennakkoluulottomia ja pitkäjänteisiä investointeja tulevaisuuteen. Näitä Suomessa ei ole nähty turhan monelta erikoiskaupan yhtiöltä. Swappie, Finnish Design Shopin ja Varuste.netin kaltaiset kansainväliset menestystarinat toimivat erinomaisina esimerkkeinä muille erikoiskaupan toimijoille.

Oikein johdettuna verkkokauppa voi olla hyvin kannattava kanava, jolla voi tavoitella miltei rajattomia kansainvälisiä markkinoita. Varuste.net toimii erinomaisena esimerkkinä miten vahvaa kansainvälinen kasvu voi olla, kun siihen löytää oikean toimintamallin. Yhtiö on panostanut verkkokauppaan vuodesta 2019.

Tänä aikana yhtiön myymälän sekä kotimaan verkkokaupan myynnit ovat tuplaantuneet. Samaan aikaan kansainvälinen verkkokauppa on kasvanut miltei 20-kertaiseksi. Kansainvälinen verkkokauppa on viidessä vuodessa kasvanut hätyyttelemään kotimaan verkkokauppaa yhtiön suurimpana myyntikanavana.

Kansainväliseen verkkokauppaan kannattaa satsata.

Kirjoittaja Arhi Kivilahti on kaupan analyytikko, joka katsoo kauppaa monesta eri näkökulmasta tutkijana, yrittäjänä, konsulttina ja kehitysjohtajana. Kivilahti kirjoittaa kaupan alan ilmiöistä Kaupan Tila -uutiskanavalla.