27.05.2021

Hypon Juhana Brotherus: Tileillä polttelee tulivoimaa valmiina

Suomen Hypoteekkiyhdistyksen pääekonomisti ja tutkimusjohtaja Juhana Brotherus antoi 27.5.2021 katsauksen Suomen talouden näkymiin. Hänen mukaansa markkinat luottavat rokotteisiin ja pandemian alussa sakanneet toimialat ovat pitäneet pintansa siitä noususta asti, joka tapahtui toimivan koronarokotteen lanseerauksen myötä. Sijoittajien luottamus on pysynyt ennallaan marraskuusta asti ja jopa aavistuksen parantunut kevään aikana. 

Suomalaisten tileillä polttelee säästöjä ja patoutunutta kysyntää kotitalouksilla on todella paljon.

–Yksi selkeä suunta on se, että ne palvelut ja toimialat, jotka ovat olleet nyt kiinni, saavat isoimman ruiskeen kulutuksesta, Brotherus sanoo. 

Kriisi on kohdellut kaupan eri toimialoja hyvin eriarvoisesti. Mallia siitä, miten korona-exit vaikuttaa kulutuksen kehittymiseen, voi ottaa maista, joissa rokotukset etenevät Suomea edellä, kuten Israelissa, Maltalla ja Iso-Britanniassa. Se, miten talous elpyy koronasta, lepää vahvasti kuluttajien ja viennin varassa.

–Suomen vienti on tässä kriisissä yllättänyt vakaudellaan. Teollisuus on pitänyt taloutta kurssillaan, vahvistaa Brotherus. Rakentamisen puolella ennuste on epävarmempi.

Ensimmäisen kerran koskaan historiassa kasvukolmion kärjissä, pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, rakennetaan yhteensä enemmän kuin koko muussa Suomessa. Brotheruksen mukaan niin kuluttajat, sijoittajat kuin rakennusyhtiötkin näkevät aiemman kaupungistumisen trendin jatkuvan. Myös korkojen nousu on yhä kaukana.

–Ehkä 2025 ollaan nollan yläpuolella, mutta ei hirveästi. Finanssikriisiä edeltävälle tasolle tai edes 2011 parin prosentin korkotasolle päästään vasta pitkän ajan päästä. 

Kaupunkikeskustojen kivijalka ottaa iskua koronasta, mutta vaikutus häipyy koronan myötä.

–Verkkokaupan kasvu taas ei häivy. Aika moni kuluttaja on nyt oppinut tilaamaan tuotteita verkon kautta ja kun se on kerran opittu, aiempaan kulutustottumukseen palaaminen voi olla vaikeampaa. Kaupunkikeskustoissa erikoiskaupan painoarvo vähenee ja tilalle tulee palvelut, kohtaamiset ja tapahtumat, joita ei voi siirtää verkkoon. Näin tapahtui jo ennen koronakriisiä. Ei erikoiskauppa kuitenkaan kokonaan kivijalasta poistu, Brotherus ennustaa.