Muotikauppa kasvoi alkuvuonna 20,2 % - urheilukauppa laski -3,3 %
Muotikaupan arvo kasvoi tammi-helmikuussa 20,2 % ja urheilukauppa laski – 3,3 %. Alhainen kuluttajien luottamus, kalliit energian hinnat ja korkojen nousu ovat rajoittaneet kysynnän kasvua odotettua vähemmän. Miesten vaatteiden kivijalkakauppa on kasvanut jopa 36,6 %. Syyt löytyvät vuoden takaa. Viime vuoden tammi- ja helmikuu olivat viimeiset kuukaudet kun korona sulki suomalaisia koteihin.
Elinkustannusten ja korkojen nousu näkyy jo nyt vaate- ja kenkäkulutuksessa ja siksi alkuvuoden kulutus on ollut myönteinen yllätys. Yleensä kuluttajien ostovoiman lasku näkyy välitttömästi muodin kulutuksen laskuna. Erityisesti kivijalkakupalle alkuvuosi on ollut hyvä. Esimerkiksi vaatteiden kivijalkakauppa on kasvanut 25,9 % kun verkkokauppa on vähentynyt -0,3 %
Inflaatio selittää
KustannusInflaatio näkyi alkuvuonna varsinkin vaatteiden hinnoissa. Kun vaatekaupan arvo kasvoi 20,2 %, myydyt kappalemäärät kasvoivat vain 4,9 %. Nyt kaupoissa olevat tuotteet on valmistettu aikana, jolloin kuitujen ja kuljetusten hinnat olivat historiallisen korkeat.
Tekstiilikuitujen hinnat ovat halventuneet huipusta 15 -40 % ja kuljetusten hinnat pudonneet roimasti, mikä merkinnee inflaation hellittämistä loppuvuotta kohti.
Käytettyjen vaatteiden ja kenkien kauppa kasvoi alkuvuonna 25,3 %. Käytettyjen vaatteiden kulutuksessa on viive muotikaupan kulutukseen nähden. Vaikka into kierrättämiseen on kasvanut, etätyöajan ostamisen muutos tulee näkymään käytettyjen kierrätyksen hiljenemisenä vasta tulevaisuudessa.
Odotukset positiiviset
Kivijalkakaupan ja asiakasmäärien kasvun odotetaan Muoti- ja urheilukauppan barometrin mukaan edelleen jatkuvan. Tähän antaa aiheetta mm. kulutajien luottamuksen paraneminen, energian hintojen lasku ja mm huhtikuussa tulevat palkankorotukset.
”Palkankorotusten kertaerillä on aikaisemmin ollut välitön vaate- ja kenkäostoksia lisäävä vaikutus”, toteaa toimitusjohtaja Veli-Matti kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä
Huolta alalla aiheuttavat edelleen hintojen nousu, ostovoimaa syövä korkojen nousu, työvoiman saatavuus ja varastojen kasvu. Barometri tehtiin maaliskuun alussa.
Vuonna 2022:
- Muotikaupan arvo oli 3.203 miljoonaa € (sis. laukut ja kodintekstiilit)
- Urheilukaupan arvo oli 1.313 miljoonaa euroa
Tiedot perustuvat Muoti ja urheilukauppa ryn tilastoihin ja barometriin.