23.01.2023

Muodin kivijalkakauppa kasvoi +9,1 % vuonna 2022

Muotikaupan arvo kasvoi 5,1 % vuonna 2022. Muotivaatteiden kivijalkakauppa jopa + 9,1 %. Silti suomalaiset käyttivät vuonna 2022 rahaa muotiin edelleen 343 miljoonaa euroa vähemmän kuin ennen pandemiaa.

Urheilukaupan ostokset laskivat – 8,3 prosenttia, urheiluvaatteiden jopa -11 prosenttia. Korona-ajan päättyminen ja tavarapula olivat pääsyyt urheilukaupan arvon laskuun.

Toimitusviiveet ja tavarapula leimasivat niin ikään myös muotikauppaa, jonka kasvu jäi oleellisesti kysyntäpotentiaalia alemmas.  Loppuvuodesta nousseet korot ja energialaskut hidastivat oleellisesti kuluttamista ja alan kaupan kasvua.

Kierrätyksen suosio on säilynyt pirteänä. Käytettyjen vaatteiden kaupan arvo kasvoi 17 prosentilla vuonna 2022. ”Käytettyjen vaatteiden kauppa jopa lisää vauhtia kuluttajien ostovoiman laskusta”. toteaa Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.

Korona-ajan päättymisen vuoksi ulkomaisten verkko-ostosten suosio laski koko vuoden. Suomalaiset ostivat vuonna 2022 verkosta vaatteita ja kenkiä yhteensä 576 miljoonalla eurolla. Verkkokaupan markkinaosuus oli vaate ja kenkäkaupasta 16 % ja laski kaksi prosenttiyksikköä vuodesta 2021 eli noin 88 mijoonaa euroa. Laskusta huolimatta vaatteiden ja kenkien verkkokaupan arvo on kuitenkin kasvanut 17,9 prosentilla vuodesta 2019.

Pandemia-ajan päättyminen suosi nimenomaan kivijalkakauppaa. Esimerkiksi miesten vaatteiden kivijalkakuppa ketjumyymälöistä kasvoi 19,2 %.

 

TIIVISTELMÄ MUOTI JA URHEILUKAUPPA 2022:

 

  • Muotikaupan arvo oli 3.203 miljoonaa € (sis. laukut ja kodintekstiilit)
  • Muotikauppa kasvoi 5,1 % eli 155 miljoonaa €
    • Muotivaatekauppa kasvoi +6,1 %, muodin vaatteiden kivijalkakauppa + 9,1 %
    • Muoti jalkinekauppa laski -2,7 %, kivijalkakauppa – 1,3 %
  • Urheilukaupan arvo oli 1.313 miljoonaa euroa
  • Urheilukauppa supistui – 8,3 % eli – 119,5 miljoonaa €
    • Urheilun kivijalkakauppa – 6,5 %
    • Sportvaatekauppa laski – 11,0 %
    • Sportjalkinekauppa laski – 1,4 %,
    • Välinekauppa laski – 9,2 %

 

  • Vaatteiden ja kenkien verkkokauppa laski - 9,1 %, Suomen sisäinen verkkokauppa kasvoi 2,4 % ja ulkomainen verkkokauppa supistui – 12,0 %.
    • vaatteiden ja jalkineiden ulkomainen verkkokauppa ylittää + 4,0 prosentilla ja kotimainen 119,1 prosentilla koronaa edeltävän tason.
    • Yhteensä vaatteiden ja kenkien verkkokaupan arvo on kasvanut 17,9 prosentilla vuodesta 2019
    • Verkkokaupan osuus vaatteiden kaupasta oli 15,7 %. Osuus laski kaksi prosenttiyksikköä vuodesta 2021

 

  • Muotikaupan arvo oli 343 miljoonaa eroaeli 9,7 % vuoden 2019 kaupan arvoa alempana
  • Urheilukaupan arvo ylitti 59 miljoonalla eurolla eli 4,7 % vuoden 2019 myynnin arvon

 

Kaavioita ja tilastoja vaatteiden, jankineiden, välineiden, kodintekstiilien ja laukkujen kaupasta vuonna 2013 – 2022 saatavana.

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi